Test

Dit is een popup

Je eigen webshop starten: 5 tips voor promotie

eigen webshop starten
Ben je gestart met je eigen webshop en ben je op zoek naar tips om je webshop meer bekendheid te geven? Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als je niet genoeg bekendheid hebt weet niemand je te vinden. In dit artikel geven we je daarom een aantal tips die je op weg kunnen helpen.

1. Maak je webshop goed vindbaar in zoekmachines

We kunnen niet meer zonder Google en maken voor het zoeken naar producten dan ook veelvuldig gebruik van deze zoekmachine. Meestal kijken we niet eens verder dan de eerste pagina met zoekresultaten en daarom is het belangrijk om hier goed vindbaar te zijn. Dit is mogelijk met behulp van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. Je kijkt wat de belangrijkste zoektermen zijn waarop je gevonden wilt worden en vervolgens zorg je ervoor dat je webshop goed opgenomen kan worden voor deze zoektermen. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen, want er zijn ook professionele online marketingbureaus die je hierbij kunnen helpen.

2. Structureer je producten

De basis van je webshop ligt in het goed structureren van je producten. Dit zorgt ervoor dat je webshop gebruiksvriendelijk is en het heeft grote voordelen voor de optimalisatie van je website in zoekmachines. Bedenk wat de meest logische categorieën zijn. Het kan daarbij helpen om te kijken naar de zoektermen waar mensen op zoeken. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een de keywordtool van Google AdWords.

3. Maak gebruik van de juiste advertentiekanalen

We noemden Google AdWords al even, maar er zijn meerdere kanalen waarmee je kunt adverteren. Welke kanalen kies je dan? Het antwoord is: de kanalen waarvan je doelgroep gebruikmaakt. Daarvoor is het dus belangrijk om eerst je doelgroep te leren kennen en goed in kaart te brengen. Maken ze gebruik van Facebook, LinkedIn of misschien zelfs Twitter? Als je dat weet, kun je ook gerichter je tijd en geld investeren voor het adverteren.

4. Zorg voor offline promotie

Naast de online promotie is het ook belangrijk om offline te zorgen voor naamsbekendheid. Hoewel je webshop online te vinden is, zijn er offline ook hele goede mogelijkheden om je webshop bekendheid te geven. Laat bijvoorbeeld caps bedrukken met logo als merchandise voor je webshop. Huur een kraampje op de plaatselijke marktjes en deel visitekaartjes uit.  

5. Meet je resultaten met Google Analytics

Last but not least is het belangrijk om te kijken wat de resultaten zijn van je marketinginspanningen. Hoeveel bezoekers komen er uiteindelijk op je website terecht? Via welke kanalen? Waar kun je nog op bijsturen als het gaat om de producten op je website? Allemaal inzichten waarbij statistieken kunnen helpen. Een goede tool daarvoor is Google Analytics, wat je eenvoudig kunt installeren op je website.

Met behulp van de bovenstaande tips kun je aan de start om een vliegende start te maken met je nieuwe webshop!

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

1. Maak je webshop goed vindbaar in zoekmachines

We kunnen niet meer zonder Google en maken voor het zoeken naar producten dan ook veelvuldig gebruik van deze zoekmachine. Meestal kijken we niet eens verder dan de eerste pagina met zoekresultaten en daarom is het belangrijk om hier goed vindbaar te zijn. Dit is mogelijk met behulp van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. Je kijkt wat de belangrijkste zoektermen zijn waarop je gevonden wilt worden en vervolgens zorg je ervoor dat je webshop goed opgenomen kan worden voor deze zoektermen. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen, want er zijn ook professionele online marketingbureaus die je hierbij kunnen helpen.

2. Structureer je producten

De basis van je webshop ligt in het goed structureren van je producten. Dit zorgt ervoor dat je webshop gebruiksvriendelijk is en het heeft grote voordelen voor de optimalisatie van je website in zoekmachines. Bedenk wat de meest logische categorieën zijn. Het kan daarbij helpen om te kijken naar de zoektermen waar mensen op zoeken. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een de keywordtool van Google AdWords.

3. Maak gebruik van de juiste advertentiekanalen

We noemden Google AdWords al even, maar er zijn meerdere kanalen waarmee je kunt adverteren. Welke kanalen kies je dan? Het antwoord is: de kanalen waarvan je doelgroep gebruikmaakt. Daarvoor is het dus belangrijk om eerst je doelgroep te leren kennen en goed in kaart te brengen. Maken ze gebruik van Facebook, LinkedIn of misschien zelfs Twitter? Als je dat weet, kun je ook gerichter je tijd en geld investeren voor het adverteren.

4. Zorg voor offline promotie

Naast de online promotie is het ook belangrijk om offline te zorgen voor naamsbekendheid. Hoewel je webshop online te vinden is, zijn er offline ook hele goede mogelijkheden om je webshop bekendheid te geven. Laat bijvoorbeeld caps bedrukken met logo als merchandise voor je webshop. Huur een kraampje op de plaatselijke marktjes en deel visitekaartjes uit.  

5. Meet je resultaten met Google Analytics

Last but not least is het belangrijk om te kijken wat de resultaten zijn van je marketinginspanningen. Hoeveel bezoekers komen er uiteindelijk op je website terecht? Via welke kanalen? Waar kun je nog op bijsturen als het gaat om de producten op je website? Allemaal inzichten waarbij statistieken kunnen helpen. Een goede tool daarvoor is Google Analytics, wat je eenvoudig kunt installeren op je website.

Met behulp van de bovenstaande tips kun je aan de start om een vliegende start te maken met je nieuwe webshop!

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

webshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!