Interview Erik Ten Bruggencate: Workday, groots vanbuiten, gezellig vanbinnen
Als je vandaag de dag op zoek gaat naar een bedrijf dat cloudsoftware aanbiedt waarin je zowel HR, financiën, planning als analytics kan combineren, dan kom je al heel snel bij Workday terecht. Het bedrijf vindt zijn oorsprong in een Amerikaanse diner in 2005 waar twee oude rotten in de softwarewereld, Dave Duffield en Aneel Bhusri, het idee hadden om een gloednieuw bedrijf uit de grond te stampen. Dat bedrijf moest unieke cloudsoftware gaan aanbieden die op dat moment nergens anders te vinden was en waarin verschillende elementen, zijnde human resources, financiën, planning en analytics, gecombineerd werden in een gebruiksvriendelijk platform. Het resultaat daarvan is Workday en op amper veertien jaar tijd heeft het zichzelf kunnen positioneren als marktleider in de cloudsoftware voor bedrijven. Ik had de kans om met Erik Ten Bruggencate, Country Manager Benelux, te spreken over Workday en meer te weten te komen over hoe het is “uit te groeien” tot marktleider, wat de werkcultuur zo speciaal maakt en nog veel meer.
Workday bestaat nog maar sinds 2005 en is toch al uitgegroeid tot een wereldkracht. Is er in de geschiedenis ergens een specifiek keerpunt geweest dat een sterkere groei heeft ingeluid?
Ik weet niet precies waar het keerpunt zit, maar in het begin had men het niet zo voor cloud en net toen zijn wij begonnen als een van de bedrijven die ‘disruptive’ waren in die markt. Op dat moment hebben we heel wat bedrijven moeten overtuigen en hebben we bevriende relaties gebruikt om die stappen te zetten. Het kost een paar jaar om een aantal referenties te hebben, waardoor de rest van de gemeenschap genoeg vertrouwen krijgt dat cloud wel een goede oplossing is. Belangrijk is dat wij een duidelijke toekomstvisie hadden, waarvan cloud er eentje is. Het feit dat we één systeem hebben waarin alle data bewaard & beheerd worden en veilig zijn, de “single version of the truth”… dat alles als visie was er op dat moment niet in de markt, terwijl er wel naarstig naar gezocht werd. Dat gaf ons wel de opportuniteit om de eerste klanten te krijgen en van daaruit een steile groei door te maken. We zijn nu 14 jaar later, hebben 11.000 werknemers, 2.600 klanten, groot en klein, en we zitten wereldwijd.
Workday is dan wel de marktleider op het gebied van B2B-cloudsoftware, maar er zijn natuurlijk nog spelers in die markt. Wie zijn vandaag de dag zoal jullie grootste concurrenten?
Het zijn zowat “the usual suspects”. Maar als je kijkt naar partijen die hetzelfde bieden als wij, dan zijn die er eigenlijk niet. In ieder geval niet als je praat over HCM, financiën en planning in één systeem in een echte cloudomgeving. Wij zijn met een white sheet begonnen voor een cloudomgeving, terwijl onze concurrenten komen van een on-premise omgeving die ze soort van getransformeerd hebben naar cloud met alle nadelen van dien en daar hebben wij geen last van. Wij zijn het sterkst als bedrijven willen kijken naar een geïntegreerde omgeving.
Dus het is die combinatie van én HR én financiën én analytics én planning die niemand anders heeft?
Klopt. Als je dat combineert met cloud in één systeem, een single version of the truth en real-time data, dan heeft inderdaad niemand anders iets gelijkaardigs.
U bent zelf de Country Manager van de Benelux. Waar houdt u zich dagelijks zoal mee bezig?
Uiteindelijk gaat het om sturing geven aan de Benelux-organisatie. We willen groeien en we willen dat snel doen. Dat betekent dat we bezig moeten zijn met onze mensen, dat die de kennis en kunde hebben om dat te doen. Ik hou me ook erg bezig met het bewaren van de echte Workday-cultuur die anders is dan bij veel andere bedrijven. We moeten ervoor zorgen dat die bewaard blijft ondanks dat we enorm groeien. Met steeds meer nieuwe mensen erbij wordt het steeds moeilijker om dat oude Workday-gevoel te bewaren. Nog een belangrijk aspect is dat onze klanten echt tevreden zijn. Het verschil met vele anderen en de reden waarom wij een hoge klantentevredenheid hebben is dat wij heel veel tijd en moeite voor klanten vrijmaken van zodra ze een probleem melden, zodat ze uiteindelijk weer tevreden zijn.
Die Workday-cultuur waar u het over had, kan u die kort samenvatten? Zijn er enkele belangrijke pijlers waaruit die cultuur bestaat?
Als je kijkt naar de waardes van 14 jaar geleden, zijn dat er een aantal. De eerste is “employees first” en daar besteden we enorm veel tijd en moeite aan. We willen onze werknemers opleiden, tevreden houden, carrièrekansen bieden, maar wel in een omgeving waarin het duidelijk is dat we een bedrijf zijn. We moeten prestaties neerzetten, maar ondertussen ook plezier kunnen maken. Die combinatie en het feit dat we het ook daadwerkelijk zo doen, maakt ons uniek.
Hoe zit dat nu precies in elkaar: de combinatie van performance en fun is belangrijk, de kans om verantwoordelijkheid te krijgen te geven, en dat zowel onze werknemers als klanten enorm belangrijk zijn. We doen dat alles met integriteit, in een vertrouwelijke omgeving en terwijl we nog steeds willen groeien en winst maken.
Ik wou het ook nog even hebben over jullie werknemersprofielen. Is er een soort van “standaard” Workday-profiel? Geven jullie ook kansen aan pas afgestudeerden of gaat de voorkeur eerder naar ervaren werknemers?
We gaan voor een gezonde mix. We hebben medewerkers die al jaren in het vak zitten, zowel sales, pre-sales, customer success managers die zelfs van bij onze klanten komen, ervaring hebben en weten wat er speelt zodat ze er juist op kunnen reageren. We geven ook kansen aan afstudeerders en jonge mensen met weinig ervaring. Binnen pre-sales hebben we bijvoorbeeld een “lift-programma” en daar worden die mensen ongeveer een halfjaar tot een jaar opgeleid. Die kennis wordt uitgebouwd zodat ze van daaruit kunnen doorgroeien in onze organisatie. Daar is nog een andere reden voor. Er zijn zoveel veranderingen in de markt waar de oudere generatie niet alleen van op de hoogte is, zoals de smartphone die een social community is.
In HR zie je ook dat jonge mensen liever korte ervaringen meemaken, projecten van enkele maanden in allerlei gebieden. Dat is een hele andere dynamiek dan voorheen. HR is daarom ook een probleem voor bedrijven, want het recruitment proces wordt anders. Je moet goed in gaten houden welke kennis en kunde je hebt opgedaan in die projecten en hoe kan die combinatie mij optimaal helpen binnen het bedrijf. Het is dus heel belangrijk om dat talent dat je ontwikkelt binnen een systeem te houden en op een makkelijke manier te kunnen analyseren, zodat je weet welke vaardigheden waar zitten.
Bedankt voor het interview Erik en veel succes gewenst met Workday!
Als je vandaag de dag op zoek gaat naar een bedrijf dat cloudsoftware aanbiedt waarin je zowel HR, financiën, planning als analytics kan combineren, dan kom je al heel snel bij Workday terecht. Het bedrijf vindt zijn oorsprong in een Amerikaanse diner in 2005 waar twee oude rotten in de softwarewereld, Dave Duffield en Aneel Bhusri, het idee hadden om een gloednieuw bedrijf uit de grond te stampen. Dat bedrijf moest unieke cloudsoftware gaan aanbieden die op dat moment nergens anders te vinden was en waarin verschillende elementen, zijnde human resources, financiën, planning en analytics, gecombineerd werden in een gebruiksvriendelijk platform. Het resultaat daarvan is Workday en op amper veertien jaar tijd heeft het zichzelf kunnen positioneren als marktleider in de cloudsoftware voor bedrijven. Ik had de kans om met Erik Ten Bruggencate, Country Manager Benelux, te spreken over Workday en meer te weten te komen over hoe het is “uit te groeien” tot marktleider, wat de werkcultuur zo speciaal maakt en nog veel meer.
Workday bestaat nog maar sinds 2005 en is toch al uitgegroeid tot een wereldkracht. Is er in de geschiedenis ergens een specifiek keerpunt geweest dat een sterkere groei heeft ingeluid?
Ik weet niet precies waar het keerpunt zit, maar in het begin had men het niet zo voor cloud en net toen zijn wij begonnen als een van de bedrijven die ‘disruptive’ waren in die markt. Op dat moment hebben we heel wat bedrijven moeten overtuigen en hebben we bevriende relaties gebruikt om die stappen te zetten. Het kost een paar jaar om een aantal referenties te hebben, waardoor de rest van de gemeenschap genoeg vertrouwen krijgt dat cloud wel een goede oplossing is. Belangrijk is dat wij een duidelijke toekomstvisie hadden, waarvan cloud er eentje is. Het feit dat we één systeem hebben waarin alle data bewaard & beheerd worden en veilig zijn, de “single version of the truth”… dat alles als visie was er op dat moment niet in de markt, terwijl er wel naarstig naar gezocht werd. Dat gaf ons wel de opportuniteit om de eerste klanten te krijgen en van daaruit een steile groei door te maken. We zijn nu 14 jaar later, hebben 11.000 werknemers, 2.600 klanten, groot en klein, en we zitten wereldwijd.
Workday is dan wel de marktleider op het gebied van B2B-cloudsoftware, maar er zijn natuurlijk nog spelers in die markt. Wie zijn vandaag de dag zoal jullie grootste concurrenten?
Het zijn zowat “the usual suspects”. Maar als je kijkt naar partijen die hetzelfde bieden als wij, dan zijn die er eigenlijk niet. In ieder geval niet als je praat over HCM, financiën en planning in één systeem in een echte cloudomgeving. Wij zijn met een white sheet begonnen voor een cloudomgeving, terwijl onze concurrenten komen van een on-premise omgeving die ze soort van getransformeerd hebben naar cloud met alle nadelen van dien en daar hebben wij geen last van. Wij zijn het sterkst als bedrijven willen kijken naar een geïntegreerde omgeving.
Dus het is die combinatie van én HR én financiën én analytics én planning die niemand anders heeft?
Klopt. Als je dat combineert met cloud in één systeem, een single version of the truth en real-time data, dan heeft inderdaad niemand anders iets gelijkaardigs.
U bent zelf de Country Manager van de Benelux. Waar houdt u zich dagelijks zoal mee bezig?
Uiteindelijk gaat het om sturing geven aan de Benelux-organisatie. We willen groeien en we willen dat snel doen. Dat betekent dat we bezig moeten zijn met onze mensen, dat die de kennis en kunde hebben om dat te doen. Ik hou me ook erg bezig met het bewaren van de echte Workday-cultuur die anders is dan bij veel andere bedrijven. We moeten ervoor zorgen dat die bewaard blijft ondanks dat we enorm groeien. Met steeds meer nieuwe mensen erbij wordt het steeds moeilijker om dat oude Workday-gevoel te bewaren. Nog een belangrijk aspect is dat onze klanten echt tevreden zijn. Het verschil met vele anderen en de reden waarom wij een hoge klantentevredenheid hebben is dat wij heel veel tijd en moeite voor klanten vrijmaken van zodra ze een probleem melden, zodat ze uiteindelijk weer tevreden zijn.
Die Workday-cultuur waar u het over had, kan u die kort samenvatten? Zijn er enkele belangrijke pijlers waaruit die cultuur bestaat?
Als je kijkt naar de waardes van 14 jaar geleden, zijn dat er een aantal. De eerste is “employees first” en daar besteden we enorm veel tijd en moeite aan. We willen onze werknemers opleiden, tevreden houden, carrièrekansen bieden, maar wel in een omgeving waarin het duidelijk is dat we een bedrijf zijn. We moeten prestaties neerzetten, maar ondertussen ook plezier kunnen maken. Die combinatie en het feit dat we het ook daadwerkelijk zo doen, maakt ons uniek.
Hoe zit dat nu precies in elkaar: de combinatie van performance en fun is belangrijk, de kans om verantwoordelijkheid te krijgen te geven, en dat zowel onze werknemers als klanten enorm belangrijk zijn. We doen dat alles met integriteit, in een vertrouwelijke omgeving en terwijl we nog steeds willen groeien en winst maken.
Ik wou het ook nog even hebben over jullie werknemersprofielen. Is er een soort van “standaard” Workday-profiel? Geven jullie ook kansen aan pas afgestudeerden of gaat de voorkeur eerder naar ervaren werknemers?
We gaan voor een gezonde mix. We hebben medewerkers die al jaren in het vak zitten, zowel sales, pre-sales, customer success managers die zelfs van bij onze klanten komen, ervaring hebben en weten wat er speelt zodat ze er juist op kunnen reageren. We geven ook kansen aan afstudeerders en jonge mensen met weinig ervaring. Binnen pre-sales hebben we bijvoorbeeld een “lift-programma” en daar worden die mensen ongeveer een halfjaar tot een jaar opgeleid. Die kennis wordt uitgebouwd zodat ze van daaruit kunnen doorgroeien in onze organisatie. Daar is nog een andere reden voor. Er zijn zoveel veranderingen in de markt waar de oudere generatie niet alleen van op de hoogte is, zoals de smartphone die een social community is.
In HR zie je ook dat jonge mensen liever korte ervaringen meemaken, projecten van enkele maanden in allerlei gebieden. Dat is een hele andere dynamiek dan voorheen. HR is daarom ook een probleem voor bedrijven, want het recruitment proces wordt anders. Je moet goed in gaten houden welke kennis en kunde je hebt opgedaan in die projecten en hoe kan die combinatie mij optimaal helpen binnen het bedrijf. Het is dus heel belangrijk om dat talent dat je ontwikkelt binnen een systeem te houden en op een makkelijke manier te kunnen analyseren, zodat je weet welke vaardigheden waar zitten.
Bedankt voor het interview Erik en veel succes gewenst met Workday!