Test

Dit is een popup

7 tips voor een fantastisch LinkedIn-profiel

LinkedIn heeft de reputatie van het saaie broertje van Facebook of Instagram te zijn. Toch is LinkedIn uitermate handig om met je professionele netwerk in contact te blijven, en om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen je industrie.

Daarnaast wordt het platform steeds vaker gebruikt voor rekrutering! Wil je dus gewoon je aanzien binnen je netwerk wat verhogen, of ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Deze tips zetten je op weg!

1. Professionele foto

Profielen met foto’s genereren veel meer hit binnen LinkedIn, en een betere foto zorgt op zijn beurt ook voor positievere resultaten. Voor je LinkedIn-foto is het daarom zeker geen overbodige luxe om een professionele fotograaf onder de arm te nemen om een paar goede studioportretten van je te nemen. Creëer voor je portret een zakelijke uitstraling. Draag strakke lijnen en besteed extra aandacht aan je haar en je juwelen. Less is altijd more, is hier de boodschap. Dat geldt dan weer niet voor een glimmend voorhoofd. Dat behoort namelijk tot foto faux-pas. Hoewel je je achtergrond best neutraal houdt, kan het geen kwaad om te experimenteren met een originele achtergrondkleur, die je persoonlijkheid en gewenste functies in de verf zet. Ga je voor een functie in de financiële sector, dan opteer je best voor een conservatievere kleur, zoals wit, of eventueel blauw. Creatieve marketing professionals kunnen zich dan weer laten gaan en voor oranje of geel kiezen. Zo zet je je profiel extra kracht bij!

Het is geen overbodige luxe om voor je profielfoto een professionele fotograaf in te schakelen.

Daarnaast ben je niet tot in den treure verbonden aan diezelfde saaie blauwe LinkedIn-achtergrond, en kan je er ook nog voor opteren om je banner te personaliseren. Kies, net als bij je profielfoto, voor een kwalitatief beeld dat tot de verbeelding spreekt en je affiniteit met je sector aantonen, of een foto die je kwaliteiten meteen in de verf zet.

2. Pas je URL aan

Het is namelijk veel makkelijker om je – toegegeven- fantastische profiel terug te vinden wanneer je je eigen URL hebt. In een ideale wereld leest die als “linkedin.com/jenaam”, in plaats van de alfanumerieke combinatie waaar LinkedIn je standaard mee opzadelt. Hoe kan ook jij zo’n mooie URL verkrijgen? Simpel, je klikt gewoon onderaan de grijze kader van je profiel waarin je meest fundamentele informatie vermeld staat. Daar zie je de magische woorden “edit public profile” staan. Wanneer je daarop klikt, kom je terecht op je openbare profielpagina. Weer rechts bovenaan kan je dan je URL aanpassen naar een makkelijk vindbare link. Zo wordt jouw talent zeker niet ontzien!

3. LinkedIn: Update je headline

Je headline is, naast je foto, misschien wel een van de meest cruciale LinkedIn-profielelementen. Je netwerk of je potentiële nieuwe werkgever moet namelijk met één blik op je thumbnail ook meteen een idee hebben van wie je bent, en in welke industrie je actief bent. Vermijd daarom nietszeggende titels als “partner bij ABC Inc.” Dat kan om het even wat betekenen. Ben je daar een advocaat? Een customer centricity officer? Een data scientist misschien? We zullen het nooit weten, tenzij we op je profiel klikken. Daar zijn de meeste socialemediagebruikers echter te lui voor. Denk dus even na over een headline die meteen de aandacht vasthoudt. “Transforming organisations / entrepreneur / keynote speaker” is een voorbeeld van zo’n goede headline.

Je korte bio (summary) zou ongeveer drie à vijf korte paragraafjes mogen tellen, bij voorkeur met een paar bullet points om de vermoeide ogen van recruiters ook van een ankerpunt te voorzien. Je bio moet de bezoeker van je profiel meer vertellen over je zakelijke passies, je unieke kwalificaties, en je belangrijkste skills. Als je beschikt over relevante multimedia-content over je eigen persoon, deel je die best ook in deze sectie.

4. Een duidelijke focus

Er zijn zo van die mensen die werkelijk goed zijn in alles. De term “manusje-van-alles” lijkt wel voor hen uitgevonden, en stiekem ben je jaloers op die o zo veelzijdige personen. Toch kan die veelzijdigheid ook zijn nadelen hebben, zeker wanneer je die extra wil benadrukken in je LinkedIn-profiel. Kies daarom voor maximum drie titels waar je om bekend wil staan. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je te profileren als een Digital Transformation Officer, met een speciale kennis in AI, die in zijn vrije momenten ook nog eens keynotes verzorgt op events. Zorg er daarom ook voor dat je skills die sleutelbegrippen uit je profiel ook duidelijk onderstrepen.

Je veelzijdigheid kan ook zijn nadelen hebben op je LinkedIn-profiel.

Het kan dus zeker geen kwaad om minder relevante informatie van je profiel te verwijderen. De middelbare school waar je Latijn-wiskunde hebt gestudeerd, doet er niet zoveel toe, tenzij het een uitermate gerenommeerd instituut is uiteraard. Je kan er zelfs voor kiezen om minder relevante werkervaringen ook uit je profiel te halen, zeker wanneer ze niet de keywords bevatten waarvoor jij bekend wil staan bij je netwerk.

Uiteraard mag je zeker vermelden dat je een speciaal talent hebt, zelfs al ligt dat niet zo in lijn met de rest van je profiel. Als je naast marketing manager ook een certificaat coding hebt behaald, doe je er net goed aan om dat te vermelden op je profiel. Zo kom je misschien wel bij de geknipte job terecht! Zorg er wel voor dat duidelijk blijft in welke industrie je je precies bevindt, en wat je belangrijkste kerncapaciteiten zijn.

5. Wees actief!

Wees actief op LinkedIn! Wanneer je vaak posts liket, ze voorziet van een comment, of ze deelt met je netwerk; het LinkedIn-algoritme zal je dankbaar zijn. User engagement is namelijk een essentieel element van het businessmodel van LinkedIn. Vergewis je er wel van dat je enkel zakelijke content deelt. Een selfie op een B2B-event kan nog net, maar foto’s van je kat zijn een brug te ver. Houd die volstrekt nuttige informatie maar voor je Facebook-vrienden of je Twitter-volgelingen.


Verdeel interessante content waar je netwerk ook écht iets aan heeft.

LinkedIn is allesbehalve een passief medium. Naast actief connecties leggen en posts van je netwerk liken en delen, is het belangrijk dat je te boek staat als een specialist in je vakgebied. Dat doe je door interessante content te verdelen, waar je netwerk écht iets aan heeft. Nog beter is dat je je eigen content produceert (als in; schrijft). LinkedIn heeft niet voor niets een publishing platform! Wanneer je zelf interessante en originele zakelijke content produceert, val je sneller op.

6. Voeg projecten, vrijwilligerswerk en talen toe

Spreek je een exotische taal? Voeg ze toe aan je profiel en blaas iedere profielbezoeker van zijn sokken! Engageer je je elk weekend als vrijwilliger in een weeshuis? Wees geen stille weldoener en schal het door de grote LinkedIn-bazuin. Heb je een diploma data science? Schreeuw het van de daken! Dit is het uitgelezen profielonderdeel waar je je kan onderscheiden. Zorg er wel voor dat de focus binnen je profiel voldoende duidelijk blijft.

Dit is de uitgelezen sectie om je in te onderscheiden!

7. Jaag op endorsements en recommendations

Een ander cruciaal, maar veel te weinig gebruikt element op LinkedIn, zijn de onderschrijvingen en de aanbevelingen (endorsements en recommendations) die je van je collega’s kan ontvangen. De psychologie erachter is simpel; jij kan jezelf wel heel wat vinden, maar wanneer een derde partij persoonlijk getuigt over je kwaliteiten, neemt die ook een zekere verantwoordelijkheid op zich. Dat doet iemand niet wanneer die niet overtuigd zijn van je capaciteiten.

Het is daarom ook aangeraden om actief op zulke onderschrijvingen en aanbevelingen te jagen. Als een medewerker of overste je een compliment geeft over je werk, aarzel dan niet om hen meteen ook te vragen de daad bij het woord te voegen en die lovende woorden ook openbaar te maken op je favoriete businessplatform. Als je toch al zo brutaal bent geweest om naar een aanbeveling tee vragen, ga dan gerust een stapje verder door ook nog even van je slachtoffer te eisen dat hij of zij in zijn aanbeveling zo specifiek mogelijk is. Niemand heeft namelijk wat aan een algemene aanbeveling die niet verder komt dan “Valérie is een fantastische collega om mee samen te werken”. Los van het feit dat dat de ontegensprekelijke waarheid is, blijft die aanbeveling redelijk op de vlakte. Wees daarom liever concreet en staaf je aanbeveling met een paar duidelijk kwantificeerbare parameters zoals “Valéries bijdragen aan onze redactie hebben gezorgd voor 54% meer online engagement.” Geen mens die je nog in twijfel durft trekken dan.

Endorsements zijn een voortreffelijke manier om je talenten in de verf te zetten.

Ook je endorsements zijn een voortreffelijke manier om je talenten in de verf te zetten. Zorg er wel voor dat je ook hier de focus blijft behouden. Te veel skills op je profiel maken het moeilijker om nog het gewenste imago uit te stralen. Gelukkig biedt LinkedIn je de optie om te kiezen welke skills meteen zichtbaar zijn op je profiel. Je selecteert dus maar beter de onderschreven talenten waar je echt om bekend wil staan. Als je dus te boek wil staan als een top-of-the-bill marketing strategist, dan laat je een skill als cognitive manufacturing maar beter niet je eerste talent zijn dat mensen te zien krijgen. Wanneer iemand op je netwerk dus op je profielpagina belandt, krijgt die enkel je meest relevante skills te zien.

Daarnaast wordt het platform steeds vaker gebruikt voor rekrutering! Wil je dus gewoon je aanzien binnen je netwerk wat verhogen, of ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Deze tips zetten je op weg!

1. Professionele foto

Profielen met foto’s genereren veel meer hit binnen LinkedIn, en een betere foto zorgt op zijn beurt ook voor positievere resultaten. Voor je LinkedIn-foto is het daarom zeker geen overbodige luxe om een professionele fotograaf onder de arm te nemen om een paar goede studioportretten van je te nemen. Creëer voor je portret een zakelijke uitstraling. Draag strakke lijnen en besteed extra aandacht aan je haar en je juwelen. Less is altijd more, is hier de boodschap. Dat geldt dan weer niet voor een glimmend voorhoofd. Dat behoort namelijk tot foto faux-pas. Hoewel je je achtergrond best neutraal houdt, kan het geen kwaad om te experimenteren met een originele achtergrondkleur, die je persoonlijkheid en gewenste functies in de verf zet. Ga je voor een functie in de financiële sector, dan opteer je best voor een conservatievere kleur, zoals wit, of eventueel blauw. Creatieve marketing professionals kunnen zich dan weer laten gaan en voor oranje of geel kiezen. Zo zet je je profiel extra kracht bij!

Het is geen overbodige luxe om voor je profielfoto een professionele fotograaf in te schakelen.

Daarnaast ben je niet tot in den treure verbonden aan diezelfde saaie blauwe LinkedIn-achtergrond, en kan je er ook nog voor opteren om je banner te personaliseren. Kies, net als bij je profielfoto, voor een kwalitatief beeld dat tot de verbeelding spreekt en je affiniteit met je sector aantonen, of een foto die je kwaliteiten meteen in de verf zet.

2. Pas je URL aan

Het is namelijk veel makkelijker om je – toegegeven- fantastische profiel terug te vinden wanneer je je eigen URL hebt. In een ideale wereld leest die als “linkedin.com/jenaam”, in plaats van de alfanumerieke combinatie waaar LinkedIn je standaard mee opzadelt. Hoe kan ook jij zo’n mooie URL verkrijgen? Simpel, je klikt gewoon onderaan de grijze kader van je profiel waarin je meest fundamentele informatie vermeld staat. Daar zie je de magische woorden “edit public profile” staan. Wanneer je daarop klikt, kom je terecht op je openbare profielpagina. Weer rechts bovenaan kan je dan je URL aanpassen naar een makkelijk vindbare link. Zo wordt jouw talent zeker niet ontzien!

3. LinkedIn: Update je headline

Je headline is, naast je foto, misschien wel een van de meest cruciale LinkedIn-profielelementen. Je netwerk of je potentiële nieuwe werkgever moet namelijk met één blik op je thumbnail ook meteen een idee hebben van wie je bent, en in welke industrie je actief bent. Vermijd daarom nietszeggende titels als “partner bij ABC Inc.” Dat kan om het even wat betekenen. Ben je daar een advocaat? Een customer centricity officer? Een data scientist misschien? We zullen het nooit weten, tenzij we op je profiel klikken. Daar zijn de meeste socialemediagebruikers echter te lui voor. Denk dus even na over een headline die meteen de aandacht vasthoudt. “Transforming organisations / entrepreneur / keynote speaker” is een voorbeeld van zo’n goede headline.

Je korte bio (summary) zou ongeveer drie à vijf korte paragraafjes mogen tellen, bij voorkeur met een paar bullet points om de vermoeide ogen van recruiters ook van een ankerpunt te voorzien. Je bio moet de bezoeker van je profiel meer vertellen over je zakelijke passies, je unieke kwalificaties, en je belangrijkste skills. Als je beschikt over relevante multimedia-content over je eigen persoon, deel je die best ook in deze sectie.

4. Een duidelijke focus

Er zijn zo van die mensen die werkelijk goed zijn in alles. De term “manusje-van-alles” lijkt wel voor hen uitgevonden, en stiekem ben je jaloers op die o zo veelzijdige personen. Toch kan die veelzijdigheid ook zijn nadelen hebben, zeker wanneer je die extra wil benadrukken in je LinkedIn-profiel. Kies daarom voor maximum drie titels waar je om bekend wil staan. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je te profileren als een Digital Transformation Officer, met een speciale kennis in AI, die in zijn vrije momenten ook nog eens keynotes verzorgt op events. Zorg er daarom ook voor dat je skills die sleutelbegrippen uit je profiel ook duidelijk onderstrepen.

Je veelzijdigheid kan ook zijn nadelen hebben op je LinkedIn-profiel.

Het kan dus zeker geen kwaad om minder relevante informatie van je profiel te verwijderen. De middelbare school waar je Latijn-wiskunde hebt gestudeerd, doet er niet zoveel toe, tenzij het een uitermate gerenommeerd instituut is uiteraard. Je kan er zelfs voor kiezen om minder relevante werkervaringen ook uit je profiel te halen, zeker wanneer ze niet de keywords bevatten waarvoor jij bekend wil staan bij je netwerk.

Uiteraard mag je zeker vermelden dat je een speciaal talent hebt, zelfs al ligt dat niet zo in lijn met de rest van je profiel. Als je naast marketing manager ook een certificaat coding hebt behaald, doe je er net goed aan om dat te vermelden op je profiel. Zo kom je misschien wel bij de geknipte job terecht! Zorg er wel voor dat duidelijk blijft in welke industrie je je precies bevindt, en wat je belangrijkste kerncapaciteiten zijn.

5. Wees actief!

Wees actief op LinkedIn! Wanneer je vaak posts liket, ze voorziet van een comment, of ze deelt met je netwerk; het LinkedIn-algoritme zal je dankbaar zijn. User engagement is namelijk een essentieel element van het businessmodel van LinkedIn. Vergewis je er wel van dat je enkel zakelijke content deelt. Een selfie op een B2B-event kan nog net, maar foto’s van je kat zijn een brug te ver. Houd die volstrekt nuttige informatie maar voor je Facebook-vrienden of je Twitter-volgelingen.


Verdeel interessante content waar je netwerk ook écht iets aan heeft.

LinkedIn is allesbehalve een passief medium. Naast actief connecties leggen en posts van je netwerk liken en delen, is het belangrijk dat je te boek staat als een specialist in je vakgebied. Dat doe je door interessante content te verdelen, waar je netwerk écht iets aan heeft. Nog beter is dat je je eigen content produceert (als in; schrijft). LinkedIn heeft niet voor niets een publishing platform! Wanneer je zelf interessante en originele zakelijke content produceert, val je sneller op.

6. Voeg projecten, vrijwilligerswerk en talen toe

Spreek je een exotische taal? Voeg ze toe aan je profiel en blaas iedere profielbezoeker van zijn sokken! Engageer je je elk weekend als vrijwilliger in een weeshuis? Wees geen stille weldoener en schal het door de grote LinkedIn-bazuin. Heb je een diploma data science? Schreeuw het van de daken! Dit is het uitgelezen profielonderdeel waar je je kan onderscheiden. Zorg er wel voor dat de focus binnen je profiel voldoende duidelijk blijft.

Dit is de uitgelezen sectie om je in te onderscheiden!

7. Jaag op endorsements en recommendations

Een ander cruciaal, maar veel te weinig gebruikt element op LinkedIn, zijn de onderschrijvingen en de aanbevelingen (endorsements en recommendations) die je van je collega’s kan ontvangen. De psychologie erachter is simpel; jij kan jezelf wel heel wat vinden, maar wanneer een derde partij persoonlijk getuigt over je kwaliteiten, neemt die ook een zekere verantwoordelijkheid op zich. Dat doet iemand niet wanneer die niet overtuigd zijn van je capaciteiten.

Het is daarom ook aangeraden om actief op zulke onderschrijvingen en aanbevelingen te jagen. Als een medewerker of overste je een compliment geeft over je werk, aarzel dan niet om hen meteen ook te vragen de daad bij het woord te voegen en die lovende woorden ook openbaar te maken op je favoriete businessplatform. Als je toch al zo brutaal bent geweest om naar een aanbeveling tee vragen, ga dan gerust een stapje verder door ook nog even van je slachtoffer te eisen dat hij of zij in zijn aanbeveling zo specifiek mogelijk is. Niemand heeft namelijk wat aan een algemene aanbeveling die niet verder komt dan “Valérie is een fantastische collega om mee samen te werken”. Los van het feit dat dat de ontegensprekelijke waarheid is, blijft die aanbeveling redelijk op de vlakte. Wees daarom liever concreet en staaf je aanbeveling met een paar duidelijk kwantificeerbare parameters zoals “Valéries bijdragen aan onze redactie hebben gezorgd voor 54% meer online engagement.” Geen mens die je nog in twijfel durft trekken dan.

Endorsements zijn een voortreffelijke manier om je talenten in de verf te zetten.

Ook je endorsements zijn een voortreffelijke manier om je talenten in de verf te zetten. Zorg er wel voor dat je ook hier de focus blijft behouden. Te veel skills op je profiel maken het moeilijker om nog het gewenste imago uit te stralen. Gelukkig biedt LinkedIn je de optie om te kiezen welke skills meteen zichtbaar zijn op je profiel. Je selecteert dus maar beter de onderschreven talenten waar je echt om bekend wil staan. Als je dus te boek wil staan als een top-of-the-bill marketing strategist, dan laat je een skill als cognitive manufacturing maar beter niet je eerste talent zijn dat mensen te zien krijgen. Wanneer iemand op je netwerk dus op je profielpagina belandt, krijgt die enkel je meest relevante skills te zien.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!