Test

Dit is een popup

Tesla-koers duikt naar 100 dollar, afzet China ingezakt

Tesla Supercharger laadpunt variabele tarieven
Tesla brak eind 2021 nog een record met een beurswaarde van 407 dollar per aandeel. Inmiddels is het bedrijf nog slechts 109 dollar per aandeel waard nadat de Chinese afzetmarkt is geïmplodeerd.

Tesla boorde met zijn uitbreiding naar China ‘s werelds grootste afzetmarkt voor EV’s aan. Althans, daar had het bedrijf van miljardair Elon Musk op gehoopt. Drie jaar nadat Tesla zijn eerste fabriek in China opende is de markt voor elektrische voertuigen op hol geslagen. Mede door de verslechterde economische omstandigheden zakte de vraag naar elektrische voertuigen in en blijft het bedrijf met onverkochte wagens zitten. Dusdanig veel zelfs dat het bedrijf zijn fabriek in Shanghai naar verluidt heeft gesloten om een ‘verdere ophoping’ van onverkochte voertuigen te voorkomen.

In een officiële reactie over de sluiting, die tot en met 1 januari duurt, spreekt Tesla over onderhoud aan de fabriek. Volgens de Chinese Tesla-divisie zijn medewerkers naar huis gestuurd voor een korte vakantie, zo meldt Reuters. De vraag is echter of de reactie van de EV-fabrikant het volledige verhaal vertelt. Bronnen van Reuters stellen namelijk dat de fabriek wel degelijk werd gesloten om de Tesla-productie te verlagen ten tijde van oplopende voorraden van niet-afgeleverde voertuigen. Ook stelt het persagentschap dat het bedrijf kampt met medewerkerstekorten door coronabesmettingen en lopen ook componententekorten op door toeleveranciers die in eenzelfde situatie zitten.

Terwijl een deel van de medewerkers een vakantie viert, zou een deel van de fabriek nog wel actief zijn. “De laadpalen en andere werkplaatsen opereren als gewoonlijk en zijn dus niet stopgezet. De verklaring van de media dat de fabriek de productie heeft stopgezet, is dus niet helemaal juist,” dat schrijft de Chinese Tesla-divisie.

Chinese markt is gekrompen

Toch lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Tesla is ontkomen aan de Chinese krimp van de EV-markt. Nio, een directe concurrent van Tesla, bracht dinsdag naar buiten dat de afzet van zijn EV’s in het vierde kwartaal tot 20 procent zal inzakken. Verwacht werd dat het bedrijf tussen de 43.000 en 48.000 elektrische wagens zou afleveringen. Nieuwe schattingen wijzen erop dat Nio werkelijk tussen de 38.500 en 39.000 voertuigen aflevert.

Aandelen van Nio verloren na publicatie van de afzetwaarschuwing 8% van hun beurswaarde. Die daling zien we op een gelijke wijze voltrekken bij Tesla. De aandelen van Musks bedrijf verloren sinds 20 december 26,2% van hun waarde. Rekenen we vanaf 1 december, dan gaat het zelfs om 44% van de waarde (194,7 naar 109,1 dollar). De daling bij Nio is met 16,8% (vanaf 1 december) minder heftig, maar de gelijkenissen tussen de situatie van de bedrijven springen direct in het oog.

Overname Twitter speelt mee

Tegelijk zien we bij Tesla ook invloeden uit andere hoeken. Investeerders van de EV-fabrikant zien de overname van Twitter namelijk als nadelig voor Tesla. Niet omdat de bedrijven met elkaar te maken hebben, maar omdat Musk zijn volle aandacht op het sociale medium heeft gefocust en Tesla uit het oog lijkt te verliezen. Ze zijn daarbij bezorgd over de koers van de autofabrikant die normaliter onder streng toezicht staat van Elon Musk.

Tesla boorde met zijn uitbreiding naar China ‘s werelds grootste afzetmarkt voor EV’s aan. Althans, daar had het bedrijf van miljardair Elon Musk op gehoopt. Drie jaar nadat Tesla zijn eerste fabriek in China opende is de markt voor elektrische voertuigen op hol geslagen. Mede door de verslechterde economische omstandigheden zakte de vraag naar elektrische voertuigen in en blijft het bedrijf met onverkochte wagens zitten. Dusdanig veel zelfs dat het bedrijf zijn fabriek in Shanghai naar verluidt heeft gesloten om een ‘verdere ophoping’ van onverkochte voertuigen te voorkomen.

In een officiële reactie over de sluiting, die tot en met 1 januari duurt, spreekt Tesla over onderhoud aan de fabriek. Volgens de Chinese Tesla-divisie zijn medewerkers naar huis gestuurd voor een korte vakantie, zo meldt Reuters. De vraag is echter of de reactie van de EV-fabrikant het volledige verhaal vertelt. Bronnen van Reuters stellen namelijk dat de fabriek wel degelijk werd gesloten om de Tesla-productie te verlagen ten tijde van oplopende voorraden van niet-afgeleverde voertuigen. Ook stelt het persagentschap dat het bedrijf kampt met medewerkerstekorten door coronabesmettingen en lopen ook componententekorten op door toeleveranciers die in eenzelfde situatie zitten.

Terwijl een deel van de medewerkers een vakantie viert, zou een deel van de fabriek nog wel actief zijn. “De laadpalen en andere werkplaatsen opereren als gewoonlijk en zijn dus niet stopgezet. De verklaring van de media dat de fabriek de productie heeft stopgezet, is dus niet helemaal juist,” dat schrijft de Chinese Tesla-divisie.

Chinese markt is gekrompen

Toch lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Tesla is ontkomen aan de Chinese krimp van de EV-markt. Nio, een directe concurrent van Tesla, bracht dinsdag naar buiten dat de afzet van zijn EV’s in het vierde kwartaal tot 20 procent zal inzakken. Verwacht werd dat het bedrijf tussen de 43.000 en 48.000 elektrische wagens zou afleveringen. Nieuwe schattingen wijzen erop dat Nio werkelijk tussen de 38.500 en 39.000 voertuigen aflevert.

Aandelen van Nio verloren na publicatie van de afzetwaarschuwing 8% van hun beurswaarde. Die daling zien we op een gelijke wijze voltrekken bij Tesla. De aandelen van Musks bedrijf verloren sinds 20 december 26,2% van hun waarde. Rekenen we vanaf 1 december, dan gaat het zelfs om 44% van de waarde (194,7 naar 109,1 dollar). De daling bij Nio is met 16,8% (vanaf 1 december) minder heftig, maar de gelijkenissen tussen de situatie van de bedrijven springen direct in het oog.

Overname Twitter speelt mee

Tegelijk zien we bij Tesla ook invloeden uit andere hoeken. Investeerders van de EV-fabrikant zien de overname van Twitter namelijk als nadelig voor Tesla. Niet omdat de bedrijven met elkaar te maken hebben, maar omdat Musk zijn volle aandacht op het sociale medium heeft gefocust en Tesla uit het oog lijkt te verliezen. Ze zijn daarbij bezorgd over de koers van de autofabrikant die normaliter onder streng toezicht staat van Elon Musk.

Connected Carelon musktesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!