Meta betaalt 725 miljoen in zaak rond Cambridge Analytica
Het is 2018. Het nieuws dat een datamarketingbedrijf misbruik maakt van de Facebook-gegevens van enkele duizenden gebruikers bereikt de wereld. Facebook betaalt al sinds 2018 links en rechts allerlei boetes vanwege de activiteiten van het bedrijf. Nu de rechtszaak is afgesloten, lijkt het alsof het hele verhaal een staartje krijgt.
Die staart is er dan wel eentje van 725 miljoen. Dat is namelijk het bedrag dat Meta (het voormalige Facebook) uitbetaalt aan de gebruikers die de rechtszaak startten. Dat wil echter niet zeggen dat Meta schuld bekent in de hele affaire. Volgens de bedrijfsleiding wordt de boete betaald omdat het de meest interessante optie is voor aandeelhouders en Facebookgebruikers.
725 miljoen… en nog wat
Het is ook niet de eerste keer dat Meta een boete betaalt omwille van de Cambridge Analytica-zaak. In het Verenigd Koninkrijk werd Meta eerder al veroordeeld tot een boete van 565.000 euro. Een lachwekkend laag bedrag, omdat de privacywetgeving in het V.K. op dat moment al zo’n twintig jaar meeging: de wetgeving was nog niet aangepast op de bijzonder rijke techbedrijven die vooral online aanwezig zijn. Ook in Amerika betaalde Meta een schadevergoeding van zo’n 5 miljard dollar. Meta stelde zelf voor om die boete te betalen, waarschijnlijk zodat CEO Zuckerberg buiten schot zou komen te staan.
Wat deed Cambridge Analytica?
Cambridge Analytica was een datamarketingbedrijf. Zij stelden, op basis van informatie van het internet, profielen van gebruikers op. Alleen deed Cambridge Analytica dat op een wel heel bijzondere manier. Via allerlei ‘persoonlijkheidsquizzes’ op Facebook, waarin je een aantal vragen beantwoordt om je persoonlijkheid te laten betalen, wist het bedrijf persoonlijke informatie buit te maken. Deze informatie werd dan – zonder het medeweten van de Facebook-gebruikers – gedeeld met externe partijen. Een van die partijen was het campagnebureau van Donald Trump, dat de data gebruikte om de campagne de lucht in te stuwen.
Het verhaal bleef Facebook een hele tijd achtervolgen en kostte het socialemediabedrijf al meerdere miljoenen. Dat het verhaal nu eindelijk ten einde komt, is goed nieuws voor Meta. Dat het daar met 725 miljoen dollar (omgerekend zo’n 682 miljoen euro) de grootste schadevergoeding ooit voor neertelt, lijkt het dat wel waard te zijn.
Het is 2018. Het nieuws dat een datamarketingbedrijf misbruik maakt van de Facebook-gegevens van enkele duizenden gebruikers bereikt de wereld. Facebook betaalt al sinds 2018 links en rechts allerlei boetes vanwege de activiteiten van het bedrijf. Nu de rechtszaak is afgesloten, lijkt het alsof het hele verhaal een staartje krijgt.
Die staart is er dan wel eentje van 725 miljoen. Dat is namelijk het bedrag dat Meta (het voormalige Facebook) uitbetaalt aan de gebruikers die de rechtszaak startten. Dat wil echter niet zeggen dat Meta schuld bekent in de hele affaire. Volgens de bedrijfsleiding wordt de boete betaald omdat het de meest interessante optie is voor aandeelhouders en Facebookgebruikers.
725 miljoen… en nog wat
Het is ook niet de eerste keer dat Meta een boete betaalt omwille van de Cambridge Analytica-zaak. In het Verenigd Koninkrijk werd Meta eerder al veroordeeld tot een boete van 565.000 euro. Een lachwekkend laag bedrag, omdat de privacywetgeving in het V.K. op dat moment al zo’n twintig jaar meeging: de wetgeving was nog niet aangepast op de bijzonder rijke techbedrijven die vooral online aanwezig zijn. Ook in Amerika betaalde Meta een schadevergoeding van zo’n 5 miljard dollar. Meta stelde zelf voor om die boete te betalen, waarschijnlijk zodat CEO Zuckerberg buiten schot zou komen te staan.
Wat deed Cambridge Analytica?
Cambridge Analytica was een datamarketingbedrijf. Zij stelden, op basis van informatie van het internet, profielen van gebruikers op. Alleen deed Cambridge Analytica dat op een wel heel bijzondere manier. Via allerlei ‘persoonlijkheidsquizzes’ op Facebook, waarin je een aantal vragen beantwoordt om je persoonlijkheid te laten betalen, wist het bedrijf persoonlijke informatie buit te maken. Deze informatie werd dan – zonder het medeweten van de Facebook-gebruikers – gedeeld met externe partijen. Een van die partijen was het campagnebureau van Donald Trump, dat de data gebruikte om de campagne de lucht in te stuwen.
Het verhaal bleef Facebook een hele tijd achtervolgen en kostte het socialemediabedrijf al meerdere miljoenen. Dat het verhaal nu eindelijk ten einde komt, is goed nieuws voor Meta. Dat het daar met 725 miljoen dollar (omgerekend zo’n 682 miljoen euro) de grootste schadevergoeding ooit voor neertelt, lijkt het dat wel waard te zijn.