Test

Dit is een popup

Volvo wil klanten niet laten betalen voor software-updates 

Volvo
Volvo heeft zich uitdrukkelijk uitgesproken tegen betalende abonnementen op software-updates of bijkomende features. COO Björn Annwall liet van zich horen.

Onze wagens worden hoe langer hoe meer rijdende computers en autobouwers zijn de kwalijke trend gestart om abonnementskosten aan te rekenen voor extra diensten en updates. Volvo zegt daar niet aan mee te doen. Dat zegt althans de COO van de Zweedse autofabrikant, Björn Annwall, aan Bloomberg

Zo is er het beruchte voorbeeld van BMW, dat klanten abonnementskosten wil laten betalen voor opties als verwarmde zetels, terwijl die modules wel al gewoon in het voertuig zijn ingebouwd. Je koopt dan eigenlijk gewoon een sleutel die de software aanpast of activeert. Een ander voorbeeld is Mercedes, dat een optie verkoopt om het vermogen van een aantal elektrische modellen te laten upgraden voor 1.200 dollar per jaar. 

Geen microtransacties bij Volvo 

“Als je geld gaat vragen voor software-updates, dan moeten die maar beter een groot voordeel opleveren voor de consument”, aldus Annwall. De COO is naar eigen zeggen tegen elke vorm van microtransactie die ertoe gemaakt lijkt om de klant verder uit te melken. En daarin kunnen we hem volgen. Vaak gaat het om wagens die voor de doorsnee consument al bijzonder prijzig zijn om aan te schaffen. 

Annwall zou Volvo-klanten wel willen laten betalen voor grote upgrades, zoals zelfrijdende systemen, maar niet voor kleine updates, zoals de concurrentie. En aangezien zulke microtransacties al op hevige weerstand botsen bij consumenten en in de media, is dit een slimme zet van Volvo. We hopen dan ook dat de meeste constructeurs hun voorbeeld volgen. 

Onze wagens worden hoe langer hoe meer rijdende computers en autobouwers zijn de kwalijke trend gestart om abonnementskosten aan te rekenen voor extra diensten en updates. Volvo zegt daar niet aan mee te doen. Dat zegt althans de COO van de Zweedse autofabrikant, Björn Annwall, aan Bloomberg

Zo is er het beruchte voorbeeld van BMW, dat klanten abonnementskosten wil laten betalen voor opties als verwarmde zetels, terwijl die modules wel al gewoon in het voertuig zijn ingebouwd. Je koopt dan eigenlijk gewoon een sleutel die de software aanpast of activeert. Een ander voorbeeld is Mercedes, dat een optie verkoopt om het vermogen van een aantal elektrische modellen te laten upgraden voor 1.200 dollar per jaar. 

Geen microtransacties bij Volvo 

“Als je geld gaat vragen voor software-updates, dan moeten die maar beter een groot voordeel opleveren voor de consument”, aldus Annwall. De COO is naar eigen zeggen tegen elke vorm van microtransactie die ertoe gemaakt lijkt om de klant verder uit te melken. En daarin kunnen we hem volgen. Vaak gaat het om wagens die voor de doorsnee consument al bijzonder prijzig zijn om aan te schaffen. 

Annwall zou Volvo-klanten wel willen laten betalen voor grote upgrades, zoals zelfrijdende systemen, maar niet voor kleine updates, zoals de concurrentie. En aangezien zulke microtransacties al op hevige weerstand botsen bij consumenten en in de media, is dit een slimme zet van Volvo. We hopen dan ook dat de meeste constructeurs hun voorbeeld volgen. 

Connected Carvolvo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!