Musk: stemmen op Twitter-beleid vereist Blue-abonnement
Elon Musk staat er de afgelopen weken om bekend via peilingen grootschalige aanpassingen aan het platform aan de kaak te stellen. Zo liet de Twitter-eigenaar gebruikers stemmen over het terugkeren van journalisten naar Twitter na een plotselinge blokkade. Ook organiseerde Musk een ‘peiling’ over zijn toekomst bij Twitter. “Moet ik aftreden als ceo van Twitter? Ik zal me houden aan de resultaten van deze poll,” schreef Elon Musk in de nacht van zondag op maandag.
Stemming over wijzigingen op Twitter
Ook stelde Musk zondagnacht dat “belangrijke beleidswijzigingen” voortaan enkel doorgang vinden als een meerderheid voor heeft gestemd. Die stemmingen zijn voortaan wel enkel toegankelijk voor Blue-abonnees, blijkens een instemmende reactie van Musk op de vraag of stemmingen over zulke wijzigingen beperkt worden tot abonnees. Wanneer de wijziging van kracht wordt en welke aanpak Twitter exact wil hanteren, is niet bekend geraakt.
Door wijzigingen bij gebruikers na te vragen, wil Musk een vervolg op het socialmedialink-fiasco in de toekomst voorkomen. Zondag stelde Twitter ineens een verbod in op links naar andere social media; zelfs ‘linkcollectie-websites’ als Linktree werden plots geweerd. Het idee daarachter was dat Twitter geen promotieplatform voor andere sociale media moest zijn.
Die beleidswijziging kon op flink wat kritiek rekenen – zowel vanuit creators, journalisten als politici. Minder dan 12 uur nadat het beleid werd ingevoerd, besloot Musk de wijziging terug te draaien. Wel behield het platform de linkblokkade voor links naar Mastodon.
Macht voor Blue-abonnees
Mocht Musk de daad bij het woord voegen, dan betekent de wijziging dat Blue-abonnees flink meer macht en inspraak krijgen in de toekomst van Twitter. Voor de Chief Twit betekenen de peilingen bovendien dat mogelijk meer gebruikers geïnteresseerd raken in zo’n Blue-abonnement. Dit abonnement, dat in de VS 8 dollar per maand kost, levert momenteel onder meer een blauw vinkje op. Men krijgt bij dit abonnement ook nog eens minder advertenties te zien.
- Lees ook: Elon Musk gooit Kanye West van Twitter
Gebruikers in België of Nederland zullen zich voorlopig niet kunnen mengen in de peilingen. Het abonnement is vooralsnog enkel in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland verkrijgbaar.
Elon Musk staat er de afgelopen weken om bekend via peilingen grootschalige aanpassingen aan het platform aan de kaak te stellen. Zo liet de Twitter-eigenaar gebruikers stemmen over het terugkeren van journalisten naar Twitter na een plotselinge blokkade. Ook organiseerde Musk een ‘peiling’ over zijn toekomst bij Twitter. “Moet ik aftreden als ceo van Twitter? Ik zal me houden aan de resultaten van deze poll,” schreef Elon Musk in de nacht van zondag op maandag.
Stemming over wijzigingen op Twitter
Ook stelde Musk zondagnacht dat “belangrijke beleidswijzigingen” voortaan enkel doorgang vinden als een meerderheid voor heeft gestemd. Die stemmingen zijn voortaan wel enkel toegankelijk voor Blue-abonnees, blijkens een instemmende reactie van Musk op de vraag of stemmingen over zulke wijzigingen beperkt worden tot abonnees. Wanneer de wijziging van kracht wordt en welke aanpak Twitter exact wil hanteren, is niet bekend geraakt.
Door wijzigingen bij gebruikers na te vragen, wil Musk een vervolg op het socialmedialink-fiasco in de toekomst voorkomen. Zondag stelde Twitter ineens een verbod in op links naar andere social media; zelfs ‘linkcollectie-websites’ als Linktree werden plots geweerd. Het idee daarachter was dat Twitter geen promotieplatform voor andere sociale media moest zijn.
Die beleidswijziging kon op flink wat kritiek rekenen – zowel vanuit creators, journalisten als politici. Minder dan 12 uur nadat het beleid werd ingevoerd, besloot Musk de wijziging terug te draaien. Wel behield het platform de linkblokkade voor links naar Mastodon.
Macht voor Blue-abonnees
Mocht Musk de daad bij het woord voegen, dan betekent de wijziging dat Blue-abonnees flink meer macht en inspraak krijgen in de toekomst van Twitter. Voor de Chief Twit betekenen de peilingen bovendien dat mogelijk meer gebruikers geïnteresseerd raken in zo’n Blue-abonnement. Dit abonnement, dat in de VS 8 dollar per maand kost, levert momenteel onder meer een blauw vinkje op. Men krijgt bij dit abonnement ook nog eens minder advertenties te zien.
- Lees ook: Elon Musk gooit Kanye West van Twitter
Gebruikers in België of Nederland zullen zich voorlopig niet kunnen mengen in de peilingen. Het abonnement is vooralsnog enkel in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland verkrijgbaar.