Instagram helpt je voortaan bij terugkrijgen gehackte accounts
Instagram voorziet nog altijd niet in een actieve helpdesk voor gebruikers, maar biedt via zijn app nu wel de optie om je account gemakkelijker te herstellen. Dat schrijft Meta in een blogpost. Via zowel de app als de browserversie van Instagram kunnen gebruikers een aanvraag doen om hun gehackte accounts te herstellen. De optie verschijnt als gebruikers opmerken dat de aanmeldcode verzonden is naar een e-mailadres of telefoonnummer dat niet van hen is. Dit scherm werkt ook als je de toegang tot bijvoorbeeld je telefoonnummer of 2FA-codes verloor.
Kies je voor deze optie, dan kun je een herstelcode naar een gelinkt e-mailadres of telefoonnummer laten sturen. Met die herstelcode krijg je weer toegang tot het account en kun je je wachtwoord ook wijzigen. Een andere aanpak om terug toegang te krijgen tot het account is door je identiteit te laten verifiëren door twee volgers.
De functie werd eerder dit jaar al getest op Instagram en is nu voor iedereen beschikbaar. Het werkt vrij simpel: je kiest voor vriend-verificatie, vult het wachtwoord in dat je voorheen gebruikt hebt met het Instagram-account en kiest twee volgers om je identiteit te verifiëren. Zij hebben vervolgens 24 uur de tijd om je identiteit te verifiëren. Accepteren zij het verzoek, dan laat Instagram je een nieuw wachtwoord instellen en heb je alweer toegang tot je account.
Meer blauwe Instagram-vinkjes
Het platform zegt ook aanpassingen door te voeren voor accounts die mogelijk misbruikt worden voor identiteitsfraude. Zo test het meldingen bij volgverzoeken van accounts die mogelijk de identiteit van anderen misbruiken. Bovendien verstuurt Instagram voortaan waarschuwingen als je DM’s (Direct Messages) van accounts ontvangt die zich voordoen als bedrijven.
Ook is het sociale medium van plan de blauwe badge voor geverifieerde accounts op meer plekken te tonen. Vanaf heden verschijnen ze in Stories en DM’s, binnenkort is de tijdlijn ook aan de beurt. Een exact moment wordt nog niet genoemd door het platform.
Instagram voorziet nog altijd niet in een actieve helpdesk voor gebruikers, maar biedt via zijn app nu wel de optie om je account gemakkelijker te herstellen. Dat schrijft Meta in een blogpost. Via zowel de app als de browserversie van Instagram kunnen gebruikers een aanvraag doen om hun gehackte accounts te herstellen. De optie verschijnt als gebruikers opmerken dat de aanmeldcode verzonden is naar een e-mailadres of telefoonnummer dat niet van hen is. Dit scherm werkt ook als je de toegang tot bijvoorbeeld je telefoonnummer of 2FA-codes verloor.
Kies je voor deze optie, dan kun je een herstelcode naar een gelinkt e-mailadres of telefoonnummer laten sturen. Met die herstelcode krijg je weer toegang tot het account en kun je je wachtwoord ook wijzigen. Een andere aanpak om terug toegang te krijgen tot het account is door je identiteit te laten verifiëren door twee volgers.
De functie werd eerder dit jaar al getest op Instagram en is nu voor iedereen beschikbaar. Het werkt vrij simpel: je kiest voor vriend-verificatie, vult het wachtwoord in dat je voorheen gebruikt hebt met het Instagram-account en kiest twee volgers om je identiteit te verifiëren. Zij hebben vervolgens 24 uur de tijd om je identiteit te verifiëren. Accepteren zij het verzoek, dan laat Instagram je een nieuw wachtwoord instellen en heb je alweer toegang tot je account.
Meer blauwe Instagram-vinkjes
Het platform zegt ook aanpassingen door te voeren voor accounts die mogelijk misbruikt worden voor identiteitsfraude. Zo test het meldingen bij volgverzoeken van accounts die mogelijk de identiteit van anderen misbruiken. Bovendien verstuurt Instagram voortaan waarschuwingen als je DM’s (Direct Messages) van accounts ontvangt die zich voordoen als bedrijven.
Ook is het sociale medium van plan de blauwe badge voor geverifieerde accounts op meer plekken te tonen. Vanaf heden verschijnen ze in Stories en DM’s, binnenkort is de tijdlijn ook aan de beurt. Een exact moment wordt nog niet genoemd door het platform.