EV-fabrikant Lucid ‘stalkt klanten’ na annuleren order
Lucid leverde in het derde kwartaal 1.400 Air-exemplaren af bij klanten. Voor de kersverse fabrikant, die zich positioneert als het paradepaartje in de EV-branche, is dat zeker geen slecht resultaat. Nu de autofabrikant de Europese markt aandoet, moet dat cijfer enkel nog verder stijgen. Tegelijk lijkt er in de kantoren van de Amerikaanse fabrikant een diepe angst te leven voor geannuleerde orders. Voor klanten die hun Lucid Air-order annuleren geldt namelijk dat ze herhaaldelijk gebeld worden om ‘de klant zover te krijgen zijn order te behouden’, dat schrijft Business Insider.
Hoewel het annuleren van Lucid-orders vlot geregeld is, stromen de telefoontjes kort daarop binnen. Klanten melden tot wel 14 keer gebeld te worden om hun order te herstellen. Dat is volgens protocol, zo meldt een Lucid-medewerker tegenover BI. Kan een klant niet bereikt worden dan worden ze iedere dag meermaals – voor minstens 14 dagen – door de fabrikant benaderd over hun order. Pas als die termijn verlopen is houdt het sales-salvo op.
Het blijft volgens de berichtgeving echter niet bij telefoontjes. Klanten worden ook gemaild door het merk. De e-mails zouden eenzelfde wanhopige toon aanslaan als de telefoontjes. Personeel zou deze e-mails zelfs “luxe autofabrikant onwaardig” noemen, doelend op de klantervaring bij concurrenten in de autobranche.
Lucid Air: een Tesla met luxe
Dat juist die ervaring ontbreekt valt op gezien de propositie van het merk. Lucid ziet zich op elk vlak als de betere Tesla, met een luxe interieur, betere autonomie, meer vermogen en meer ruimte voor zowel passagiers als de bestuurder. Tegelijk moet het merk zich zowel in de VS als EU nog bewijzen: consumenten kennen het merk niet en shoppen dan sneller bij gevestigde merken. Zeker als het aankoopbedrag van de goedkoopste Lucid Air 220.000 euro betreft.
- Lees meer: Lucid Air zal eerste EV zijn met Dolby Atmos
Lucid levert in Europa momenteel enkel de Air Dream Edition waarin alle opties zijn aangevinkt. Voor degenen die wachten op de minder rijk uitgeruste exemplaren met adviesprijzen van 100.000 euro is het voorlopig wachten geblazen. Wanneer Lucid die klanten kan bedienen, is nog ongeweten. Op dit moment is één ding zeker: het merk heeft een lange weg te gaan om zijn verkoopstrategie af te stemmen op het segment van luxewagens.
Lucid leverde in het derde kwartaal 1.400 Air-exemplaren af bij klanten. Voor de kersverse fabrikant, die zich positioneert als het paradepaartje in de EV-branche, is dat zeker geen slecht resultaat. Nu de autofabrikant de Europese markt aandoet, moet dat cijfer enkel nog verder stijgen. Tegelijk lijkt er in de kantoren van de Amerikaanse fabrikant een diepe angst te leven voor geannuleerde orders. Voor klanten die hun Lucid Air-order annuleren geldt namelijk dat ze herhaaldelijk gebeld worden om ‘de klant zover te krijgen zijn order te behouden’, dat schrijft Business Insider.
Hoewel het annuleren van Lucid-orders vlot geregeld is, stromen de telefoontjes kort daarop binnen. Klanten melden tot wel 14 keer gebeld te worden om hun order te herstellen. Dat is volgens protocol, zo meldt een Lucid-medewerker tegenover BI. Kan een klant niet bereikt worden dan worden ze iedere dag meermaals – voor minstens 14 dagen – door de fabrikant benaderd over hun order. Pas als die termijn verlopen is houdt het sales-salvo op.
Het blijft volgens de berichtgeving echter niet bij telefoontjes. Klanten worden ook gemaild door het merk. De e-mails zouden eenzelfde wanhopige toon aanslaan als de telefoontjes. Personeel zou deze e-mails zelfs “luxe autofabrikant onwaardig” noemen, doelend op de klantervaring bij concurrenten in de autobranche.
Lucid Air: een Tesla met luxe
Dat juist die ervaring ontbreekt valt op gezien de propositie van het merk. Lucid ziet zich op elk vlak als de betere Tesla, met een luxe interieur, betere autonomie, meer vermogen en meer ruimte voor zowel passagiers als de bestuurder. Tegelijk moet het merk zich zowel in de VS als EU nog bewijzen: consumenten kennen het merk niet en shoppen dan sneller bij gevestigde merken. Zeker als het aankoopbedrag van de goedkoopste Lucid Air 220.000 euro betreft.
- Lees meer: Lucid Air zal eerste EV zijn met Dolby Atmos
Lucid levert in Europa momenteel enkel de Air Dream Edition waarin alle opties zijn aangevinkt. Voor degenen die wachten op de minder rijk uitgeruste exemplaren met adviesprijzen van 100.000 euro is het voorlopig wachten geblazen. Wanneer Lucid die klanten kan bedienen, is nog ongeweten. Op dit moment is één ding zeker: het merk heeft een lange weg te gaan om zijn verkoopstrategie af te stemmen op het segment van luxewagens.