Google Maps en Waze-teams samengevoegd: toekomst Waze onzeker?
Volgens The Wall Street Journal worden de teams samengevoegd om kosten te besparen. Door krachten te bundelen kan Google overlappende werkzaamheden binnen het bedrijf verminderen, is het idee. Dat de navigatie-app mogelijk zou komen te verdwijnen, is volgens de zoekgigant niet aan de orde. “Google blijft zeer toegewijd aan het unieke merk van Waze, de geliefde app en de bloeiende community van vrijwilligers en gebruikers,” schrijft het in een verklaring.
Medewerkers die in het Waze-team werken hoeven nochtans niet te vrezen voor ontslag. Wel zou Waze CEO Neha Parikh vertrekken nadat de bundeling van de teams compleet is. De reden voor het vertrek van Parikh bij Google werd niet gegeven. Een mogelijke koerswijziging voor Waze kan als reden dienen; tegelijk zorgt de samenvoeging van de teams ervoor dat Waze één wordt met Maps, en daarmee onder het Geo-leiderschap komt te vallen.
Of Google zich werkelijk houdt aan zijn claim om Waze in de lucht te houden, is onduidelijk. Eerder dit jaar besloot Google-moederbedrijf Alphabet (geld)middelen weg te halen bij minder belangrijke projecten. Waze heeft weliswaar 150 miljoen actieve gebruikers, maar dat valt in het niets bij de 1 miljard gebruikers van concurrent Google Maps. De samenvoeging zou er tegelijk toe kunnen leiden dat de navigatiedienst met de middelen van het Geo-team juist overeind gehouden kan worden.
Ontslagen bij Google in 2023
Google heeft vooralsnog geen plannen om medewerkers te ontslaan, maar het bedrijf zou in 2023 wel van plan zijn het medewerkersbestand te doen krimpen. Ongeweten is binnen welke afdelingen het bedrijf van plan is de hervormingen – mits deze gaan plaatsvinden – wil doorvoeren.
Waze afsluiten zou alvast een kostbare exercitie zijn. Google kocht de navigatiedienst in 2013 voor 1,1 miljard dollar. Sinds de overname bleef de dienst actief als een afzonderlijke entiteit met (relatief) weinig bemoeienis vanuit Google. De app bleef gratis te gebruiken en is geliefd onder forenzen die de app gebruiken om snelheidscontroles of gevaarlijke gebeurtenissen op de baan te melden.
Volgens The Wall Street Journal worden de teams samengevoegd om kosten te besparen. Door krachten te bundelen kan Google overlappende werkzaamheden binnen het bedrijf verminderen, is het idee. Dat de navigatie-app mogelijk zou komen te verdwijnen, is volgens de zoekgigant niet aan de orde. “Google blijft zeer toegewijd aan het unieke merk van Waze, de geliefde app en de bloeiende community van vrijwilligers en gebruikers,” schrijft het in een verklaring.
Medewerkers die in het Waze-team werken hoeven nochtans niet te vrezen voor ontslag. Wel zou Waze CEO Neha Parikh vertrekken nadat de bundeling van de teams compleet is. De reden voor het vertrek van Parikh bij Google werd niet gegeven. Een mogelijke koerswijziging voor Waze kan als reden dienen; tegelijk zorgt de samenvoeging van de teams ervoor dat Waze één wordt met Maps, en daarmee onder het Geo-leiderschap komt te vallen.
Of Google zich werkelijk houdt aan zijn claim om Waze in de lucht te houden, is onduidelijk. Eerder dit jaar besloot Google-moederbedrijf Alphabet (geld)middelen weg te halen bij minder belangrijke projecten. Waze heeft weliswaar 150 miljoen actieve gebruikers, maar dat valt in het niets bij de 1 miljard gebruikers van concurrent Google Maps. De samenvoeging zou er tegelijk toe kunnen leiden dat de navigatiedienst met de middelen van het Geo-team juist overeind gehouden kan worden.
Ontslagen bij Google in 2023
Google heeft vooralsnog geen plannen om medewerkers te ontslaan, maar het bedrijf zou in 2023 wel van plan zijn het medewerkersbestand te doen krimpen. Ongeweten is binnen welke afdelingen het bedrijf van plan is de hervormingen – mits deze gaan plaatsvinden – wil doorvoeren.
Waze afsluiten zou alvast een kostbare exercitie zijn. Google kocht de navigatiedienst in 2013 voor 1,1 miljard dollar. Sinds de overname bleef de dienst actief als een afzonderlijke entiteit met (relatief) weinig bemoeienis vanuit Google. De app bleef gratis te gebruiken en is geliefd onder forenzen die de app gebruiken om snelheidscontroles of gevaarlijke gebeurtenissen op de baan te melden.