Organisatie voor pechbijstand Touring heeft cyberpech
Autopech? Dan komt Touring je helpen. Alleen is de werking van het bedrijf sinds 25 november ernstig verstoord. Toen ontdekte de organisatie dat hackers toegang hadden verkregen tot het systeem. Het bedrijf besloot meteen om het datacenter te isoleren om zo verdere datalekken en schade te kunnen beperken.
Dat zorgt ervoor dat de werking van Touring flink verstoord is. In normale omstandigheden wordt er namelijk heel wat door allerlei IT-toepassingen aangestuurd. Het verwerken van binnenkomende oproepen en het uit- en aansturen van wegenwachters gebeurt allemaal via die systemen. Die houden namelijk rekening met waar de wegenwacht zich bevindt en welk materiaal die bijheeft om pech te verhelpen. Ook de verwerking van buitenlandse medische dossiers is verstoord door de cyberaanval.
Hybride werken
Een korte tijd was de werking van Touring zo goed als opgeschort en kon de organisatie niet bereikt worden. In samenwerking met Proximus werd geregeld dat binnenkomende oproepen toch verwerkt zouden kunnen worden. Touring schakelde in tussentijd over op de oude, manuele werkwijze. Binnenkomende oproepen en de bijbehorende locaties worden opgeschreven en doorgegeven aan het team dat de wegenwacht aanstuurt.
Touring is er nog steeds niet helemaal bovenop, maar kan ondertussen wel blijven doorwerken. Zo lang er geen volledige terugkeer naar de digitale systemen mogelijk is, volgt het bedrijf een hybride werkmethode. Formulieren op de website, handmatig noteren en telefonisch doorgeven behoren tot dan tot de orde van de dag.
Hoe de hackers bij Touring konden binnendringen is op dit moment nog niet geweten. In ieder geval is er geen ransomware op de systemen gevonden en werd er nog geen losgeld gevraagd om de systemen vrij te geven. Moest die losgeldvraag nog komen, heeft Touring in ieder geval geen intentie om te betalen.
Autopech? Dan komt Touring je helpen. Alleen is de werking van het bedrijf sinds 25 november ernstig verstoord. Toen ontdekte de organisatie dat hackers toegang hadden verkregen tot het systeem. Het bedrijf besloot meteen om het datacenter te isoleren om zo verdere datalekken en schade te kunnen beperken.
Dat zorgt ervoor dat de werking van Touring flink verstoord is. In normale omstandigheden wordt er namelijk heel wat door allerlei IT-toepassingen aangestuurd. Het verwerken van binnenkomende oproepen en het uit- en aansturen van wegenwachters gebeurt allemaal via die systemen. Die houden namelijk rekening met waar de wegenwacht zich bevindt en welk materiaal die bijheeft om pech te verhelpen. Ook de verwerking van buitenlandse medische dossiers is verstoord door de cyberaanval.
Hybride werken
Een korte tijd was de werking van Touring zo goed als opgeschort en kon de organisatie niet bereikt worden. In samenwerking met Proximus werd geregeld dat binnenkomende oproepen toch verwerkt zouden kunnen worden. Touring schakelde in tussentijd over op de oude, manuele werkwijze. Binnenkomende oproepen en de bijbehorende locaties worden opgeschreven en doorgegeven aan het team dat de wegenwacht aanstuurt.
Touring is er nog steeds niet helemaal bovenop, maar kan ondertussen wel blijven doorwerken. Zo lang er geen volledige terugkeer naar de digitale systemen mogelijk is, volgt het bedrijf een hybride werkmethode. Formulieren op de website, handmatig noteren en telefonisch doorgeven behoren tot dan tot de orde van de dag.
Hoe de hackers bij Touring konden binnendringen is op dit moment nog niet geweten. In ieder geval is er geen ransomware op de systemen gevonden en werd er nog geen losgeld gevraagd om de systemen vrij te geven. Moest die losgeldvraag nog komen, heeft Touring in ieder geval geen intentie om te betalen.