Test

Dit is een popup

Super73 begrenst e-bikes met update

Super73 begrenst e-bikes
Super73 is een merk uit Californië dat e-bikes aanbiedt die aan een brommer of motor doen denken. Alleen is de gelijkenis nu beperkt tot het visuele aspect.

Super73-fietsen zien er, zeker tegenover andere e-bikes, vrij stevig uit. Met de dikke 20-inch banden en koplamp krijgen de fietsen meer de uitstraling van een oldschool motorfiets. Ook als je op de fiets zit, moest je dat gevoel krijgen: in tegenstelling tot reguliere e-bikes konden Super73-fietsen maar liefst 45 kilometer per uur rijden. Na een update komt die mogelijkheid echter achter slot en grendel te zitten.

Om met een Super73-e-bike 45 kilometer te kunnen rijden, had je voorheen gewoon de app nodig. Na de juiste optie aangezet te hebben, zou de fiets in een klap bijna dubbel zo snel gaan. Daar steekt Super73 nu zelf een stokje voor: het is niet meer mogelijk om de optie aan te zetten. Een update op de servers van Super73 maakt bovendien dat je de begrenzing niet kan ontlopen. Om verbinding te maken met de fiets – en de optie voor 45 km/u aan te zetten – heb je het internet nodig. Dat is toch het geval als je een Android-toestel hebt. Gebruikers met een iPhone kunnen wel met hun fiets verbinden zonder dat er internet aan te pas komt. Zodra ze verbinding maken met het internet zal de functie echter ook wegvallen.

Boze fietsers

Het spreekt voor zich dat heel wat mensen boos zijn om het verdwijnen van de optie. Voor velen was net de optie om 45 km/u te kunnen rijden een van de voornaamste redenen om de fiets aan te schaffen. Vooral de manier waarop Super73 de verandering aanpakt, lijkt kwaad bloed te zetten. Behalve een kort bericht, waarin meegedeeld wordt dat de optie uit de app verdwijnt, krijgen eigenaars van een Super73-fiets geen uitleg.

Meer uitleg dan dit kregen eigenaars van een Super73-fiets niet.

Waarom de fietsenfabrikant plots de begrenzing instelt, is niet geweten. Wellicht probeert het bedrijf zich te behoeden voor toekomstige rechtszaken over Belgische en Nederlandse fietswetgeving. Rondrijden op een elektrische fiets mag hier weliswaar gewoon. Maar voor een brommer of speedpedelec die tot 45 km/u kan rijden heb je wel een nummerplaat nodig. Daar zijn de fietsen van Super73 echter helemaal niet op voorzien.

De Super73 kostte nieuw zo’n 4.500 euro en weegt zo’n dertig kilo. De motors in de fietsen kunnen doorgaans zo’n 1350 Watt genereren, maar zijn begrensd tot op 250 Watt. Die 250 Watt blijkt niet genoeg te zijn om het gevaarte 25 per uur te doen gaan. Veel fietsers klagen dan ook dat de fiets ronduit onbruikbaar geworden is na de update en vragen hun geld terug.

Meer lezen over e-bikes? Klik dan hier!

Super73-fietsen zien er, zeker tegenover andere e-bikes, vrij stevig uit. Met de dikke 20-inch banden en koplamp krijgen de fietsen meer de uitstraling van een oldschool motorfiets. Ook als je op de fiets zit, moest je dat gevoel krijgen: in tegenstelling tot reguliere e-bikes konden Super73-fietsen maar liefst 45 kilometer per uur rijden. Na een update komt die mogelijkheid echter achter slot en grendel te zitten.

Om met een Super73-e-bike 45 kilometer te kunnen rijden, had je voorheen gewoon de app nodig. Na de juiste optie aangezet te hebben, zou de fiets in een klap bijna dubbel zo snel gaan. Daar steekt Super73 nu zelf een stokje voor: het is niet meer mogelijk om de optie aan te zetten. Een update op de servers van Super73 maakt bovendien dat je de begrenzing niet kan ontlopen. Om verbinding te maken met de fiets – en de optie voor 45 km/u aan te zetten – heb je het internet nodig. Dat is toch het geval als je een Android-toestel hebt. Gebruikers met een iPhone kunnen wel met hun fiets verbinden zonder dat er internet aan te pas komt. Zodra ze verbinding maken met het internet zal de functie echter ook wegvallen.

Boze fietsers

Het spreekt voor zich dat heel wat mensen boos zijn om het verdwijnen van de optie. Voor velen was net de optie om 45 km/u te kunnen rijden een van de voornaamste redenen om de fiets aan te schaffen. Vooral de manier waarop Super73 de verandering aanpakt, lijkt kwaad bloed te zetten. Behalve een kort bericht, waarin meegedeeld wordt dat de optie uit de app verdwijnt, krijgen eigenaars van een Super73-fiets geen uitleg.

Meer uitleg dan dit kregen eigenaars van een Super73-fiets niet.

Waarom de fietsenfabrikant plots de begrenzing instelt, is niet geweten. Wellicht probeert het bedrijf zich te behoeden voor toekomstige rechtszaken over Belgische en Nederlandse fietswetgeving. Rondrijden op een elektrische fiets mag hier weliswaar gewoon. Maar voor een brommer of speedpedelec die tot 45 km/u kan rijden heb je wel een nummerplaat nodig. Daar zijn de fietsen van Super73 echter helemaal niet op voorzien.

De Super73 kostte nieuw zo’n 4.500 euro en weegt zo’n dertig kilo. De motors in de fietsen kunnen doorgaans zo’n 1350 Watt genereren, maar zijn begrensd tot op 250 Watt. Die 250 Watt blijkt niet genoeg te zijn om het gevaarte 25 per uur te doen gaan. Veel fietsers klagen dan ook dat de fiets ronduit onbruikbaar geworden is na de update en vragen hun geld terug.

Meer lezen over e-bikes? Klik dan hier!

begrensde-bikeelektrische fietssliderSuper73

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!