Lightyear start met productie eerste zonne-auto
Het Nederlandse Lightyear maakte een tijd terug al bekend met de productie van elektrische zonne-auto’s te willen beginnen. Op 30 november startte officieel de productie voor hun eerste auto: de Lightyear 0. De voertuigen worden gefabriceerd in de fabriek van Valmet Automotive in Finland.
Voorlopig luidt het doel nog om één auto per week te kunnen produceren. Het is de bedoeling dat dit tempo in het eerste kwartaal van 2023 geleidelijk opgevoerd wordt. De Lightyear 0 zal de eerste zonnewagen zijn die voor consumenten beschikbaar is en is tevens de meest aerodynamische auto die ooit geproduceerd werd. Op die manier is de Lightyear 0 een eerste stap naar een duurzamere mobiliteit.
Het voertuig heeft met 60kWh een kleine batterijcapaciteit, maar zou wel ongelooflijk efficiënt zijn: op een volle batterij haalt de Lightyear 0 een afstand van 625 kilometer. De auto haalt bovendien energie uit het zonlicht. Hierdoor is het mogelijk dat chauffeurs de auto niet, of toch minder vaak, aan het laadnetwerk moeten koppelen en zo duurzamer kunnen rijden. Bij zonnig weer zou de Lightyear 0 maar liefst 1000 kilometer kunnen afleggen alvorens hij een laadbeurt nodig heeft.
Beperkte productie
De Lightyear 0 zal maar beperkt in productie gaan. Eerdere berichten spraken over een oplage van 946 wagens. Deze eerste oplage is bedoeld om een nieuwe technologie en een nieuwe vorm van mobiliteit naar de markt te brengen. Wie rond wil rijden in de eerste elektrische zonnewagen, kan een exemplaar bestellen voor 250.000 euro. Plannen voor de volgende zonnewagen liggen bij het Nederlandse bedrijf ook op tafel. Het volgende model zou – nog steeds – Lightyear 2 gaan heten en wordt met een prijs van 30.000 euro heel wat toegankelijker. Die wagen zal vanaf 2025 op de weg te zien zijn.
Het Nederlandse Lightyear maakte een tijd terug al bekend met de productie van elektrische zonne-auto’s te willen beginnen. Op 30 november startte officieel de productie voor hun eerste auto: de Lightyear 0. De voertuigen worden gefabriceerd in de fabriek van Valmet Automotive in Finland.
Voorlopig luidt het doel nog om één auto per week te kunnen produceren. Het is de bedoeling dat dit tempo in het eerste kwartaal van 2023 geleidelijk opgevoerd wordt. De Lightyear 0 zal de eerste zonnewagen zijn die voor consumenten beschikbaar is en is tevens de meest aerodynamische auto die ooit geproduceerd werd. Op die manier is de Lightyear 0 een eerste stap naar een duurzamere mobiliteit.
Het voertuig heeft met 60kWh een kleine batterijcapaciteit, maar zou wel ongelooflijk efficiënt zijn: op een volle batterij haalt de Lightyear 0 een afstand van 625 kilometer. De auto haalt bovendien energie uit het zonlicht. Hierdoor is het mogelijk dat chauffeurs de auto niet, of toch minder vaak, aan het laadnetwerk moeten koppelen en zo duurzamer kunnen rijden. Bij zonnig weer zou de Lightyear 0 maar liefst 1000 kilometer kunnen afleggen alvorens hij een laadbeurt nodig heeft.
Beperkte productie
De Lightyear 0 zal maar beperkt in productie gaan. Eerdere berichten spraken over een oplage van 946 wagens. Deze eerste oplage is bedoeld om een nieuwe technologie en een nieuwe vorm van mobiliteit naar de markt te brengen. Wie rond wil rijden in de eerste elektrische zonnewagen, kan een exemplaar bestellen voor 250.000 euro. Plannen voor de volgende zonnewagen liggen bij het Nederlandse bedrijf ook op tafel. Het volgende model zou – nog steeds – Lightyear 2 gaan heten en wordt met een prijs van 30.000 euro heel wat toegankelijker. Die wagen zal vanaf 2025 op de weg te zien zijn.