Test

Dit is een popup

Amerikanen vrezen spionage via zelfrijdende auto’s

Zelfrijdende auto's zijn een mogelijke bron van spionage.
Zelfrijdende auto's verwerken heel wat data. Amerika vreest dat die data gebruikt kan worden voor spionage.

De midterm-verkiezingen hebben het politieke landschap in Amerika verschoven. De republikeinen hebben opnieuw een meerderheid in het Huis van Afgevaardigden. Daardoor is meteen een andere houding merkbaar tegenover een land zoals China, iets wat zich toont in het betoog over zelfrijdende auto’s van August Pluffer.

Bezorgd

August Pluffer is republikeins afgevaardigde voor Texas en deelt in een brief zijn zorgen over de toekomst van de zelfrijdende auto. Specifiek baart het hem zorgen dat een grote hoeveelheid zelfrijdende auto’s uit China komt. In zijn brief staat Pluffer weliswaar kort stil bij de voordelen die autonome voertuigen (AV’s). Die voordelen nemen volgens hem niet weg dat de “Amerikaanse overheid, door een gebrek aan toezicht, de deur heeft opengezet voor spionage door een buitenlandse natie”.

Volgens Pluffer is het duidelijk dat de Communistische Partij van China (CCP) probeert te infiltreren op Amerikaanse bodem. De Republikeinen wensen dat een halt toe te roepen en pleiten daarom voor meer toezicht over wat er met onze data gebeurt. Om zijn wantrouwen vanwege Chinese technologie te verklaren, verwijst August Pluffer naar Huawei en TikTok. Beide bedrijven verscheepten in het verleden al gebruikersdata naar China. Die cases illustreren volgens hen ook dat China “any means necessary” zal gebruiken om aan spionage te doen.

Dus ook autonome voertuigen of zelfrijdende auto’s. Weliswaar rijden ze nog niet overal rond, toch wordt de technologie al op verschillende plekken getest. Veel van die tests worden uitgevoerd door Chinese (staats)bedrijven. Ook AutoX is zo’n Chinees staatsbedrijf en heeft momenteel zo’n 1000 zelfrijdende taxi’s rondrijden in Californië. Om hun taak goed te kunnen uitvoeren moeten de auto’s enorm veel data verzamelen. De zaak is dus nu, aldus de republikein, om die data in Amerikaanse handen te houden.

Overdreven?

Is het overdreven om te denken dat we bespioneerd kunnen worden langs zelfrijdende, misschien zelfs elektrische auto’s? China denkt alvast van niet. Toen er deze zomer een belangrijke bijeenkomst van Chinese staatslieden aan de gang was, waren Tesla-auto’s niet welkom. Twee maanden lang mochten Tesla’s het stadje Beidaihe toen niet binnenrijden. Ook in militaire complexen zijn de elektrische auto’s van het Amerikaanse merk niet meer welkom – of ze nu in China geproduceerd werden of niet. Als de Chinese overheid vreest bespioneerd te worden door elektrische auto’s, lijkt het niet ondenkbaar dat spionage ook via zelfrijdende auto’s kan gebeuren.

De midterm-verkiezingen hebben het politieke landschap in Amerika verschoven. De republikeinen hebben opnieuw een meerderheid in het Huis van Afgevaardigden. Daardoor is meteen een andere houding merkbaar tegenover een land zoals China, iets wat zich toont in het betoog over zelfrijdende auto’s van August Pluffer.

Bezorgd

August Pluffer is republikeins afgevaardigde voor Texas en deelt in een brief zijn zorgen over de toekomst van de zelfrijdende auto. Specifiek baart het hem zorgen dat een grote hoeveelheid zelfrijdende auto’s uit China komt. In zijn brief staat Pluffer weliswaar kort stil bij de voordelen die autonome voertuigen (AV’s). Die voordelen nemen volgens hem niet weg dat de “Amerikaanse overheid, door een gebrek aan toezicht, de deur heeft opengezet voor spionage door een buitenlandse natie”.

Volgens Pluffer is het duidelijk dat de Communistische Partij van China (CCP) probeert te infiltreren op Amerikaanse bodem. De Republikeinen wensen dat een halt toe te roepen en pleiten daarom voor meer toezicht over wat er met onze data gebeurt. Om zijn wantrouwen vanwege Chinese technologie te verklaren, verwijst August Pluffer naar Huawei en TikTok. Beide bedrijven verscheepten in het verleden al gebruikersdata naar China. Die cases illustreren volgens hen ook dat China “any means necessary” zal gebruiken om aan spionage te doen.

Dus ook autonome voertuigen of zelfrijdende auto’s. Weliswaar rijden ze nog niet overal rond, toch wordt de technologie al op verschillende plekken getest. Veel van die tests worden uitgevoerd door Chinese (staats)bedrijven. Ook AutoX is zo’n Chinees staatsbedrijf en heeft momenteel zo’n 1000 zelfrijdende taxi’s rondrijden in Californië. Om hun taak goed te kunnen uitvoeren moeten de auto’s enorm veel data verzamelen. De zaak is dus nu, aldus de republikein, om die data in Amerikaanse handen te houden.

Overdreven?

Is het overdreven om te denken dat we bespioneerd kunnen worden langs zelfrijdende, misschien zelfs elektrische auto’s? China denkt alvast van niet. Toen er deze zomer een belangrijke bijeenkomst van Chinese staatslieden aan de gang was, waren Tesla-auto’s niet welkom. Twee maanden lang mochten Tesla’s het stadje Beidaihe toen niet binnenrijden. Ook in militaire complexen zijn de elektrische auto’s van het Amerikaanse merk niet meer welkom – of ze nu in China geproduceerd werden of niet. Als de Chinese overheid vreest bespioneerd te worden door elektrische auto’s, lijkt het niet ondenkbaar dat spionage ook via zelfrijdende auto’s kan gebeuren.

autonoomchinaConnected Carteslavs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!