Prius (2023) wordt zuinigste hybride ooit bij Toyota
De onthulling van de Prius 2023 vond plaats tijdens de 2022 Los Angeles Auto Show, in de VS. Om een extreem laag verbruik te bekomen (hoeveel precies is nog niet geweten), heeft Toyota een aantal technieken met elkaar gecombineerd. Zo werd in de eerste plaats het zwaartepunt van de wagen verlaagd, en ook de bestuurder zit wat minder hoog. De daklijn is 5 cm lager dan bij het huidige model en de nieuwe Prius is 2,54 cm breder.
In de VS krijgt de Prius alvast een LE-, XLE- en Limited-versie. Toyota is duidelijk voor een sportievere look gegaan en bij de twee laatstgenoemde versies zijn de velgen opvallend groter, wellicht om de aerodynamica te verbeteren.
Nieuwe aandrijflijn en batterij
Onder de motorkap zit Toyota’s 5de generatie van zijn hybride-aandrijflijn, die gekoppeld is aan een nieuwe, krachtige lithium-ionbatterij. Die moet 15 procent meer vermogen kunnen leveren dan de oude nikkelbatterijen van de vorige generatie. De nieuwe batterij is zelfs kleiner en lichter dan bij de huidige Prius. Ook verrassend is dat de elektromotor geholpen wordt door een vrij grote benzinemotor van wel 2 liter.
Het totale motorvermogen komt zo op 194 pk te liggen en de nieuwe Prius gaat in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/uur. Dat is niet bepaald snel voor een hybridewagen, maar zuinig rijden (en dus een groot bereik) is natuurlijk altijd prioriteit nummer één geweest bij de Prius. De Eco-modus moet er alles uitpersen, maar wie toch wat sportief wil rijden, kan de gasrespons wat verbeteren met Power en Sport, hoewel de wagen dan wellicht niet (veel) sneller is.
Verder heeft Toyota nog een half dozijn usb-c-poorten voorzien en het Toyota Audio Multimedia-systeem voorziet standaard in Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast geeft het Connected Service Drive Connect chauffeurs toegang tot een intelligente assistent die met stemcommando’s en cloudnavigatie kan werken. Dat laatste houdt in dat het systeem live de meest recente kaarten en verkeersinformatie kan ophalen uit de cloud.
Slimme veiligheidstech
Qua veiligheidsassistentie heeft Toyota dodehoektechnologie voorzien die het verkeer achter je in de gaten houdt en waarschuwingen geeft als je wil invoegen. De Limited-versie (de topuitvoering zeg maar) krijgt zelfs een 360-gradencamera en een handsfree systeem dat chauffeurs helpt inparkeren. Ook Toyota’s Safety Sense mocht niet onbreken. Dat vermijdt ook hier botsingen door voetgangerdetectie en een melding voor van rijstrook wisselende voertuigen.
Toyota heeft nog niet meegedeeld wat de 2023 Prius gaat kosten. Voor het einde van het jaar moeten alle details bekend zijn.
De onthulling van de Prius 2023 vond plaats tijdens de 2022 Los Angeles Auto Show, in de VS. Om een extreem laag verbruik te bekomen (hoeveel precies is nog niet geweten), heeft Toyota een aantal technieken met elkaar gecombineerd. Zo werd in de eerste plaats het zwaartepunt van de wagen verlaagd, en ook de bestuurder zit wat minder hoog. De daklijn is 5 cm lager dan bij het huidige model en de nieuwe Prius is 2,54 cm breder.
In de VS krijgt de Prius alvast een LE-, XLE- en Limited-versie. Toyota is duidelijk voor een sportievere look gegaan en bij de twee laatstgenoemde versies zijn de velgen opvallend groter, wellicht om de aerodynamica te verbeteren.
Nieuwe aandrijflijn en batterij
Onder de motorkap zit Toyota’s 5de generatie van zijn hybride-aandrijflijn, die gekoppeld is aan een nieuwe, krachtige lithium-ionbatterij. Die moet 15 procent meer vermogen kunnen leveren dan de oude nikkelbatterijen van de vorige generatie. De nieuwe batterij is zelfs kleiner en lichter dan bij de huidige Prius. Ook verrassend is dat de elektromotor geholpen wordt door een vrij grote benzinemotor van wel 2 liter.
Het totale motorvermogen komt zo op 194 pk te liggen en de nieuwe Prius gaat in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/uur. Dat is niet bepaald snel voor een hybridewagen, maar zuinig rijden (en dus een groot bereik) is natuurlijk altijd prioriteit nummer één geweest bij de Prius. De Eco-modus moet er alles uitpersen, maar wie toch wat sportief wil rijden, kan de gasrespons wat verbeteren met Power en Sport, hoewel de wagen dan wellicht niet (veel) sneller is.
Verder heeft Toyota nog een half dozijn usb-c-poorten voorzien en het Toyota Audio Multimedia-systeem voorziet standaard in Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast geeft het Connected Service Drive Connect chauffeurs toegang tot een intelligente assistent die met stemcommando’s en cloudnavigatie kan werken. Dat laatste houdt in dat het systeem live de meest recente kaarten en verkeersinformatie kan ophalen uit de cloud.
Slimme veiligheidstech
Qua veiligheidsassistentie heeft Toyota dodehoektechnologie voorzien die het verkeer achter je in de gaten houdt en waarschuwingen geeft als je wil invoegen. De Limited-versie (de topuitvoering zeg maar) krijgt zelfs een 360-gradencamera en een handsfree systeem dat chauffeurs helpt inparkeren. Ook Toyota’s Safety Sense mocht niet onbreken. Dat vermijdt ook hier botsingen door voetgangerdetectie en een melding voor van rijstrook wisselende voertuigen.
Toyota heeft nog niet meegedeeld wat de 2023 Prius gaat kosten. Voor het einde van het jaar moeten alle details bekend zijn.