Twitter ontslaat duizenden externe contentmoderators
Twitter ontsloeg begin november 3.700 interne medewerkers. Ditmaal moet ook extern personeel geloven aan de veranderingen, dat meldt Platformer-auteur Casey Newton op Twitter. Newton zegt dat Twitter dit weekend “ongeveer 4.400 van zijn 5.500 extern ingehuurde medewerkers ontsloeg”. Volgens de journalist was een groot deel van deze medewerkers actief in contentmoderatie-teams; teams die gerapporteerde content bekijken en beslissen of deze op het platform mag blijven staan.
Ontslagen wederom ‘uit het niets’
Frappant is dat ingehuurd personeel niet op de hoogte is gebracht van de ontslagen. Newton schrijft dat medewerkers simpelweg toegang tot systemen en Slack verloren. Zelfs voor managers was de ontslaggolf een verrassing. “Managers kwamen erachter toen hun werknemers uit het systeem verdwenen,” stelt de journalist op basis van interne bronnen.
Verwacht wordt dat de ontslaggolf een significante impact heeft op de dagelijkse contentmoderatie. Hoeveel medewerkers het moderatieteam nog bevat na de recente ontslagen, is ongeweten. Op het moment van schrijven is eveneens onbekend in hoeverre moderatoren nog ‘belangrijke beslissingen’ mogen en kunnen nemen over content die op Twitter verschijnt. Recent kondigde Musk nog aan dat hij aan een adviesraad werkt voor belangrijke content- en accountmatige beslissingen.
Trage Twitter-app op Android
Een groot deel van het ontslagen personeel was actief als contentmoderator. In welke andere teams de ontslagen werknemers werkzaam waren, is niet bekend. Chief Twitt lijkt zich intussen wel zorgen te maken over de IT-infrastructuur. Musk verontschuldigde zich via Twitter voor de tragere Android-app, iets dat volgens de CEO ligt aan zogenoemde remote procedure calls (rpc).
Onder de ontslagen waren ook veel IT’ers die Twitter jarenlang overeind hielden. Een medewerker die nog wel actief is bij Twitter spreekt Musk tegen en laat weten dat de trage Android-app te maken heeft met ‘te veel functies’ en ‘tech debt’. De ontwikkelaar zegt dat een groot deel van de code voor de Android-app herschreven moet worden. Bovendien stelt hij dat de app te zwaar beladen is met functies, waarvan een deel zou moeten verdwijnen om snelheid terug te winnen.
Twitter ontsloeg begin november 3.700 interne medewerkers. Ditmaal moet ook extern personeel geloven aan de veranderingen, dat meldt Platformer-auteur Casey Newton op Twitter. Newton zegt dat Twitter dit weekend “ongeveer 4.400 van zijn 5.500 extern ingehuurde medewerkers ontsloeg”. Volgens de journalist was een groot deel van deze medewerkers actief in contentmoderatie-teams; teams die gerapporteerde content bekijken en beslissen of deze op het platform mag blijven staan.
Ontslagen wederom ‘uit het niets’
Frappant is dat ingehuurd personeel niet op de hoogte is gebracht van de ontslagen. Newton schrijft dat medewerkers simpelweg toegang tot systemen en Slack verloren. Zelfs voor managers was de ontslaggolf een verrassing. “Managers kwamen erachter toen hun werknemers uit het systeem verdwenen,” stelt de journalist op basis van interne bronnen.
Verwacht wordt dat de ontslaggolf een significante impact heeft op de dagelijkse contentmoderatie. Hoeveel medewerkers het moderatieteam nog bevat na de recente ontslagen, is ongeweten. Op het moment van schrijven is eveneens onbekend in hoeverre moderatoren nog ‘belangrijke beslissingen’ mogen en kunnen nemen over content die op Twitter verschijnt. Recent kondigde Musk nog aan dat hij aan een adviesraad werkt voor belangrijke content- en accountmatige beslissingen.
Trage Twitter-app op Android
Een groot deel van het ontslagen personeel was actief als contentmoderator. In welke andere teams de ontslagen werknemers werkzaam waren, is niet bekend. Chief Twitt lijkt zich intussen wel zorgen te maken over de IT-infrastructuur. Musk verontschuldigde zich via Twitter voor de tragere Android-app, iets dat volgens de CEO ligt aan zogenoemde remote procedure calls (rpc).
Onder de ontslagen waren ook veel IT’ers die Twitter jarenlang overeind hielden. Een medewerker die nog wel actief is bij Twitter spreekt Musk tegen en laat weten dat de trage Android-app te maken heeft met ‘te veel functies’ en ‘tech debt’. De ontwikkelaar zegt dat een groot deel van de code voor de Android-app herschreven moet worden. Bovendien stelt hij dat de app te zwaar beladen is met functies, waarvan een deel zou moeten verdwijnen om snelheid terug te winnen.