Test

Dit is een popup

YouTube Shorts komen naar (een deel van) je TV

YouTube Shorts komen naar de televisie
Shorts zijn YouTube's versie van korte filmpjes die met een smartphone gemaakt worden. Nu komen deze filmpjes ook naar het grote scherm.

Sinds YouTube voor het eerst het levenslicht zag, in 2005, is er heel wat veranderd aan het platform. Niet alleen de gebruiksersomgeving, maar ook het soort content dat vandaag op YouTube verschijnt, verschilt heel erg van wat er zeventien jaar geleden zoal geüpload werd. De allereerste YouTube-video, Me at the zoo’, is ongeveer negentien seconden lang. In de jaren daarna was er steeds meer content te zien via de videowebsite: opnames van optredens, muziekvideo’s en allerlei andere vlogs. Tegelijkertijd met deze ontwikkeling is ook de duur van YouTube-video’s gestegen. Waar de gemiddelde muziekvideo ongeveer drie minuten duurde, zijn er tegenwoordig veel filmpjes die makkelijk drie of vier keer zo lang zijn.

Shorts

In 2021 was die kring uiteindelijk rond. Weliswaar verschijnen er nog steeds video’s van een kwartier of langer, maar met YouTube Shorts ging YouTube ook expliciet kortere content aantrekken. De dienst concurreert met Instagram Reels en het Chinese TikTok en draait uitsluitend rond filmpjes die tussen 15 en 60 seconden duren. Een andere eigenaardigheid is dat alle filmpjes in een beeldverhouding van 9:16 geüpload worden, terwijl gewone video’s in 16:9-formaat verschijnen. Volgens YouTube halen de korte filmpjes ook erg hoge cijfers met maar liefst 1.500.000.000 maandelijkse kijkers. De korte filmpjes in smartphoneformaat zijn er dus om te blijven, dat weten ze bij YouTube ondertussen ook. Om die reden biedt YouTube ook geld aan succesvolle creators, die erin slagen om hun Shorts de wereld rond te doen gaan.

Op de televisie

Alleen is het niet genoeg dat miljoenen mensen de Shorts bekijken vanuit hun handpalm. YouTube brengt de korte, rechtop staande filmpjes, die eigenlijk helemaal niet op een televisiescherm passen, naar de woonkamer. Mensen met een Android TV of Google TV zullen de optie in de YouTube-app zien verschijnen.

In een blog zetten de ontwikkelaars van de gebruiksersinterface uit elkaar welke uitdagingen gepaard met het transponeren van Shorts naar de televisie. Het verticale formaat van de filmpjes blijft behouden. Daardoor ontstaan er grote lege vlakken naast de video die gebruikt worden om allerlei informatie over de Short mee te geven. Het duurde dan ook even voordat dit design als winnaar uit de bus kwam.

Om zelf Shorts te bekijken via de televisie, open je de YouTube-app. Daarin scroll je een stukje naar beneden tot je een sectie tegenkomt met Shorts in. Uit die lijst kan je kiezen tussen verschillende aanbevolen shorts. Een andere optie is om een bepaald YouTubekanaal op te zoeken. Als je dat geopend hebt, vind je daar een lijst met Shorts door die bepaalde YouTuber.

Sinds YouTube voor het eerst het levenslicht zag, in 2005, is er heel wat veranderd aan het platform. Niet alleen de gebruiksersomgeving, maar ook het soort content dat vandaag op YouTube verschijnt, verschilt heel erg van wat er zeventien jaar geleden zoal geüpload werd. De allereerste YouTube-video, Me at the zoo’, is ongeveer negentien seconden lang. In de jaren daarna was er steeds meer content te zien via de videowebsite: opnames van optredens, muziekvideo’s en allerlei andere vlogs. Tegelijkertijd met deze ontwikkeling is ook de duur van YouTube-video’s gestegen. Waar de gemiddelde muziekvideo ongeveer drie minuten duurde, zijn er tegenwoordig veel filmpjes die makkelijk drie of vier keer zo lang zijn.

Shorts

In 2021 was die kring uiteindelijk rond. Weliswaar verschijnen er nog steeds video’s van een kwartier of langer, maar met YouTube Shorts ging YouTube ook expliciet kortere content aantrekken. De dienst concurreert met Instagram Reels en het Chinese TikTok en draait uitsluitend rond filmpjes die tussen 15 en 60 seconden duren. Een andere eigenaardigheid is dat alle filmpjes in een beeldverhouding van 9:16 geüpload worden, terwijl gewone video’s in 16:9-formaat verschijnen. Volgens YouTube halen de korte filmpjes ook erg hoge cijfers met maar liefst 1.500.000.000 maandelijkse kijkers. De korte filmpjes in smartphoneformaat zijn er dus om te blijven, dat weten ze bij YouTube ondertussen ook. Om die reden biedt YouTube ook geld aan succesvolle creators, die erin slagen om hun Shorts de wereld rond te doen gaan.

Op de televisie

Alleen is het niet genoeg dat miljoenen mensen de Shorts bekijken vanuit hun handpalm. YouTube brengt de korte, rechtop staande filmpjes, die eigenlijk helemaal niet op een televisiescherm passen, naar de woonkamer. Mensen met een Android TV of Google TV zullen de optie in de YouTube-app zien verschijnen.

In een blog zetten de ontwikkelaars van de gebruiksersinterface uit elkaar welke uitdagingen gepaard met het transponeren van Shorts naar de televisie. Het verticale formaat van de filmpjes blijft behouden. Daardoor ontstaan er grote lege vlakken naast de video die gebruikt worden om allerlei informatie over de Short mee te geven. Het duurde dan ook even voordat dit design als winnaar uit de bus kwam.

Om zelf Shorts te bekijken via de televisie, open je de YouTube-app. Daarin scroll je een stukje naar beneden tot je een sectie tegenkomt met Shorts in. Uit die lijst kan je kiezen tussen verschillende aanbevolen shorts. Een andere optie is om een bepaald YouTubekanaal op te zoeken. Als je dat geopend hebt, vind je daar een lijst met Shorts door die bepaalde YouTuber.

googleShortstiktokyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!