Test

Dit is een popup

Netflix begint met reclame-abonnement

Netflix zal reclame gaan tonen aan bepaalde abonnees.
© Netflix
Vanaf vandaag is het zover: op 3 november begint Netflix officieel goedkopere abonnementen te verdelen waarin reclame zit. Hoeveel reclame zal er te zien zijn en is het de moeite om over te stappen naar een goedkopere formule? Wij zoeken het uit.

Het is algemeen geweten dat het al een tijdje minder goed gaat bij Netflix. Het bedrijf wordt al enkele maanden geplaagd door stagnerende groeicijfers en nog slechtere kwartaal- en beurscijfers. In april had de streamingsservice voor het eerst in een decennium zelfs te maken met een dalend aantal abonnees. Bij Netflix werd snel duidelijk dat er iets zou moeten veranderen aan het huidige model. Om meer geld in het laatje te krijgen werd al bekeken hoe ze er bij Netflix voor kunnen zorgen dat accounts minder vaak gedeeld worden. Na meerdere keren de prijs verhoogd te hebben, haalt de streamingsservice uiteindelijk uit met een goedkopere abonnementsformule waarin ook reclame verwerkt zit. Op die manier hopen ze weer meer kijkers aan te trekken.

Basic met reclame

In België en Nederland moeten we het voorlopig nog even zonder de nieuwe formule stellen. Momenteel is ze slechts beschikbaar in Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vermoedelijk moeten we niet al te lang wachten voor we ook hier toegang krijgen tot het goedkopere abonnement. In Amerika kost het nieuwe abonnement 6,99 dollar. In Duitsland en Frankrijk – en misschien later ook hier – kost de formule 4,99 euro.

De introductie van Basic met reclame verandert niet veel aan de bestaande abonnementen: bestaande gebruikers zullen dus nog steeds dezelfde content krijgen, alleen zullen Basicgebruikers en Basic-with-adsgebruikers in een iets hogere kwaliteit kunnen Netflixen. Voorheen werd in die formules een beeldkwaliteit van 480p aangeboden. Nu wordt dat opgeschaald naar 720p of HD-resolutie. Standaard- en Premiumgebruikers kunnen, zoals voorheen, respectievelijk in 1080p en 4k-kwaliteit netflixen.

Netflix Basic met Ads verschillen
Beeld: Netflix

Verder lijkt de reclame-formule van Netflix heel sterk op het basisplan. Gebruikers kunnen dezelfde content bekijken als andere gebruikers en kunnen de Netflix-app op meerdere apparaten installeren. Ze kunnen wel maar op 1 apparaat tegelijk naar Netflix kijken. Ook de mogelijkheid om films en series te downloaden vervalt wanneer je Basic with ads gebruikt.

Reclame van 30 seconden

De hamvraag is natuurlijk hoe de reclame op Netflix eruit zal zien. Het bedrijf geeft zelf mee dat de advertenties tussen de 15 en de 30 seconden zullen duren. Op zich is dat niet uitzonderlijk. Heel wat uitzonderlijker is de plaatsing van die reclame: die zal in het begin, midden en aan het einde van een film of serie getoond worden. Het ziet er dus naar uit dat Netflix content zal onderbreken om reclame te tonen. Netflix geeft bovendien nog niet aan wanneer de reclame begint. Een eventuele onderbreking zal dus een plotselinge gebeurtenis zijn. Tot slot zal de reclame aangepast worden aan jouw kijkersprofiel en kijkgedrag – de reclame zal dus heel wat relevanter zijn dan die in een cinemazaal.

Basic with ads en reizen

Mensen die de basisformule met reclame genomen hebben, kunnen ook gewoon in het buitenland nog naar Netflix kijken, met enige voorwaarde dat de reclameformule er beschikbaar moet zijn. Een Fransman die Netflix kijkt met aan Basic-with-adsabonnement, zal dat dus voorlopig niet over de grens met België kunnen doen. Pas als het nieuwe abonnement ook hier beschikbaar is, wordt dat terug mogelijk.

Het is algemeen geweten dat het al een tijdje minder goed gaat bij Netflix. Het bedrijf wordt al enkele maanden geplaagd door stagnerende groeicijfers en nog slechtere kwartaal- en beurscijfers. In april had de streamingsservice voor het eerst in een decennium zelfs te maken met een dalend aantal abonnees. Bij Netflix werd snel duidelijk dat er iets zou moeten veranderen aan het huidige model. Om meer geld in het laatje te krijgen werd al bekeken hoe ze er bij Netflix voor kunnen zorgen dat accounts minder vaak gedeeld worden. Na meerdere keren de prijs verhoogd te hebben, haalt de streamingsservice uiteindelijk uit met een goedkopere abonnementsformule waarin ook reclame verwerkt zit. Op die manier hopen ze weer meer kijkers aan te trekken.

Basic met reclame

In België en Nederland moeten we het voorlopig nog even zonder de nieuwe formule stellen. Momenteel is ze slechts beschikbaar in Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vermoedelijk moeten we niet al te lang wachten voor we ook hier toegang krijgen tot het goedkopere abonnement. In Amerika kost het nieuwe abonnement 6,99 dollar. In Duitsland en Frankrijk – en misschien later ook hier – kost de formule 4,99 euro.

De introductie van Basic met reclame verandert niet veel aan de bestaande abonnementen: bestaande gebruikers zullen dus nog steeds dezelfde content krijgen, alleen zullen Basicgebruikers en Basic-with-adsgebruikers in een iets hogere kwaliteit kunnen Netflixen. Voorheen werd in die formules een beeldkwaliteit van 480p aangeboden. Nu wordt dat opgeschaald naar 720p of HD-resolutie. Standaard- en Premiumgebruikers kunnen, zoals voorheen, respectievelijk in 1080p en 4k-kwaliteit netflixen.

Netflix Basic met Ads verschillen
Beeld: Netflix

Verder lijkt de reclame-formule van Netflix heel sterk op het basisplan. Gebruikers kunnen dezelfde content bekijken als andere gebruikers en kunnen de Netflix-app op meerdere apparaten installeren. Ze kunnen wel maar op 1 apparaat tegelijk naar Netflix kijken. Ook de mogelijkheid om films en series te downloaden vervalt wanneer je Basic with ads gebruikt.

Reclame van 30 seconden

De hamvraag is natuurlijk hoe de reclame op Netflix eruit zal zien. Het bedrijf geeft zelf mee dat de advertenties tussen de 15 en de 30 seconden zullen duren. Op zich is dat niet uitzonderlijk. Heel wat uitzonderlijker is de plaatsing van die reclame: die zal in het begin, midden en aan het einde van een film of serie getoond worden. Het ziet er dus naar uit dat Netflix content zal onderbreken om reclame te tonen. Netflix geeft bovendien nog niet aan wanneer de reclame begint. Een eventuele onderbreking zal dus een plotselinge gebeurtenis zijn. Tot slot zal de reclame aangepast worden aan jouw kijkersprofiel en kijkgedrag – de reclame zal dus heel wat relevanter zijn dan die in een cinemazaal.

Basic with ads en reizen

Mensen die de basisformule met reclame genomen hebben, kunnen ook gewoon in het buitenland nog naar Netflix kijken, met enige voorwaarde dat de reclameformule er beschikbaar moet zijn. Een Fransman die Netflix kijkt met aan Basic-with-adsabonnement, zal dat dus voorlopig niet over de grens met België kunnen doen. Pas als het nieuwe abonnement ook hier beschikbaar is, wordt dat terug mogelijk.

netflixontspanningsliderstreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!