Test

Dit is een popup

TomTom: nieuwe kaarten moeten groei stimuleren

Nieuwe TomTom kaarten
TomTom hoopt met nieuwe kaarten zijn omzet te doen stijgen. De kaarten moeten sneller geüpdatet kunnen worden, waardoor de kaartontwikkelaar sneller kan innoveren.

TomTom ontwikkelde de kaarten met behulp van het vernieuwde Maps Platform. Dit platform dient snellere wijzigingen in kaarten mogelijk te maken. Input van gebruikers en sensoren vormen de basis voor de snellere kaartwijzigingen in de toekomst. Bovendien stelt het bedrijf zijn platform open voor andere partijen, zodat zij hun gegevens aan het Maps Platform kunnen koppelen.

Voor TomTom zijn de snelle wijzigingen cruciaal. Volgens de kaartontwikkelaar is er steeds meer informatie beschikbaar die het bedrijf zo snel mogelijk in zijn kaarten wil verwerken. De snelheid leidt er volgens TomTom toe dat het sneller kan innoveren, waardoor de omzet moet groeien. Tegen 2025 moet de locatietechnologie-afdeling goed zijn voor een omzet van 600 miljoen euro. Daarvoor moet een jaarlijkse groei van 10 procent bereikt worden.

Groei in automotive en zakelijke markt

Uit de consumentenmarkt hoeven we deze omzetgroei niet te verwachten. Die tak, die gericht was op de verkoop van losse navigatieapparatuur, is al jaren krimpende. Tegelijk doet het goede zaken in de automotive en zakelijke kaartverkoop. Verreweg de meeste omzet – en groei van het bedrijf – is afkomstig uit de automotive-sector, waaraan TomTom zijn kaarten verkoopt om in te bouwen in de infotainmentsystemen.

Ook vlootbeheerders, onderdeel van de zakelijke verkoop aan partijen als Uber en Deliveroo, vormen een lucratieve afzetmarkt. De Nederlandse kaartontwikkelaar verwacht dat de groei in beide sectoren de komende jaren enkel nog zal toenemen. Momenteel heeft het bedrijf voor 2,4 miljard euro aan orders uitstaan. Verwacht wordt dat die orders de omzet flink zullen stuwen.

Kaarten moeten in de toekomst een stuk meer (interactieve) informatie bevatten

TomTom ontwikkelde de kaarten met behulp van het vernieuwde Maps Platform. Dit platform dient snellere wijzigingen in kaarten mogelijk te maken. Input van gebruikers en sensoren vormen de basis voor de snellere kaartwijzigingen in de toekomst. Bovendien stelt het bedrijf zijn platform open voor andere partijen, zodat zij hun gegevens aan het Maps Platform kunnen koppelen.

Voor TomTom zijn de snelle wijzigingen cruciaal. Volgens de kaartontwikkelaar is er steeds meer informatie beschikbaar die het bedrijf zo snel mogelijk in zijn kaarten wil verwerken. De snelheid leidt er volgens TomTom toe dat het sneller kan innoveren, waardoor de omzet moet groeien. Tegen 2025 moet de locatietechnologie-afdeling goed zijn voor een omzet van 600 miljoen euro. Daarvoor moet een jaarlijkse groei van 10 procent bereikt worden.

Groei in automotive en zakelijke markt

Uit de consumentenmarkt hoeven we deze omzetgroei niet te verwachten. Die tak, die gericht was op de verkoop van losse navigatieapparatuur, is al jaren krimpende. Tegelijk doet het goede zaken in de automotive en zakelijke kaartverkoop. Verreweg de meeste omzet – en groei van het bedrijf – is afkomstig uit de automotive-sector, waaraan TomTom zijn kaarten verkoopt om in te bouwen in de infotainmentsystemen.

Ook vlootbeheerders, onderdeel van de zakelijke verkoop aan partijen als Uber en Deliveroo, vormen een lucratieve afzetmarkt. De Nederlandse kaartontwikkelaar verwacht dat de groei in beide sectoren de komende jaren enkel nog zal toenemen. Momenteel heeft het bedrijf voor 2,4 miljard euro aan orders uitstaan. Verwacht wordt dat die orders de omzet flink zullen stuwen.

Kaarten moeten in de toekomst een stuk meer (interactieve) informatie bevatten
businessnavigatietomtom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!