Succesvolle eerste vlucht van elektrisch passagiersvliegtuig Alice
“Vandaag beginnen we aan het volgende tijdperk van de luchtvaart”, klonk het gisteren vol trots na de succesvolle testvlucht van Alice. Alice is het eerste ‘grote’ volledige elektrische passagiersvliegtuig en moet de toekomst inluiden van de emmissievrije luchtvaart. Het vliegtuig is zo’n 17 meter lang, 19 meter breed en kan 9 passagiers of een lading van ongeveer 1 ton vervoeren.
Afgelopen dinsdag steeg Alice op omstreeks 7 uur ’s ochtends plaatselijke tijd in Washington. Het volledig elektrische vliegtuig bleef gedurende 8 minuten vliegen op ongeveer 1 kilometer hoogte. Het gaat hierbij om een demonstratiemodel van dit type vliegtuig. Eviation verwacht binnen 3 à 5 jaar de eerste commerciële modellen te kunnen leveren. De eerste exemplaren zijn alvast besteld.
Lokale passagiers- en cargovluchten
Cape Air en Global Crossing Airlines, twee regionale luchtvaartmaatschappijen uit de VS, bestelden respectievelijk 75 en 50 Alice-toestellen. Cape Air-oprichter en bestuursvoorzitter Dan Wolf is alvast positief. “We vliegen momenteel meer dan 400 regionale vluchten per dag en verbinden meer dan 30 steden in de Verenigde Staten en het Caribisch gebied. Alice kan gemakkelijk 80 procent van onze vluchtoperaties voor haar rekening nemen.”
Ook bij de grote transportbedrijven wordt er erg enthousiast gereageerd. DHL bestelde alvast 12 eCargo modellen en hoopt met deze investering het doel van zero-emissie te behalen tegen 2050. Alice zal trouwens in 3 modellen beschikbaar zijn: het standaard model voor 9 passagiers, een luxe-editie voor 6 passagiers en het cargo model. De drie edities zullen ook telkens plaats bieden aan twee bemanningsleden.
Toekomst van de luchtvaart
Eviation hoopt met dit technisch hoogstandje aan te tonen dat een nieuw tijdperk in de luchtvaart is aangebroken. Alice wordt gedreven door twee magni650 elektromotoren met een vermogen van elk zo’n 640kw. Op dit moment haalt het vliegtuig daarmee een maximale vliegsnelheid van zo’n 480 km/u en een maximale vliegafstand die varieert tussen de 240-400 kilometer.
Volgens Eviation is het grote voordeel van Alice dat het vliegtuig is uitgerust met een zeer efficiënt en eindeloos upgradebaar accusysteem. Daardoor zou het bereik snel kunnen verbeteren naarmate de accutechnologie evolueert. Het prototype is m.a.w. helemaal klaar voor de toekomst.
“Vandaag beginnen we aan het volgende tijdperk van de luchtvaart”, klonk het gisteren vol trots na de succesvolle testvlucht van Alice. Alice is het eerste ‘grote’ volledige elektrische passagiersvliegtuig en moet de toekomst inluiden van de emmissievrije luchtvaart. Het vliegtuig is zo’n 17 meter lang, 19 meter breed en kan 9 passagiers of een lading van ongeveer 1 ton vervoeren.
Afgelopen dinsdag steeg Alice op omstreeks 7 uur ’s ochtends plaatselijke tijd in Washington. Het volledig elektrische vliegtuig bleef gedurende 8 minuten vliegen op ongeveer 1 kilometer hoogte. Het gaat hierbij om een demonstratiemodel van dit type vliegtuig. Eviation verwacht binnen 3 à 5 jaar de eerste commerciële modellen te kunnen leveren. De eerste exemplaren zijn alvast besteld.
Lokale passagiers- en cargovluchten
Cape Air en Global Crossing Airlines, twee regionale luchtvaartmaatschappijen uit de VS, bestelden respectievelijk 75 en 50 Alice-toestellen. Cape Air-oprichter en bestuursvoorzitter Dan Wolf is alvast positief. “We vliegen momenteel meer dan 400 regionale vluchten per dag en verbinden meer dan 30 steden in de Verenigde Staten en het Caribisch gebied. Alice kan gemakkelijk 80 procent van onze vluchtoperaties voor haar rekening nemen.”
Ook bij de grote transportbedrijven wordt er erg enthousiast gereageerd. DHL bestelde alvast 12 eCargo modellen en hoopt met deze investering het doel van zero-emissie te behalen tegen 2050. Alice zal trouwens in 3 modellen beschikbaar zijn: het standaard model voor 9 passagiers, een luxe-editie voor 6 passagiers en het cargo model. De drie edities zullen ook telkens plaats bieden aan twee bemanningsleden.
Toekomst van de luchtvaart
Eviation hoopt met dit technisch hoogstandje aan te tonen dat een nieuw tijdperk in de luchtvaart is aangebroken. Alice wordt gedreven door twee magni650 elektromotoren met een vermogen van elk zo’n 640kw. Op dit moment haalt het vliegtuig daarmee een maximale vliegsnelheid van zo’n 480 km/u en een maximale vliegafstand die varieert tussen de 240-400 kilometer.
Volgens Eviation is het grote voordeel van Alice dat het vliegtuig is uitgerust met een zeer efficiënt en eindeloos upgradebaar accusysteem. Daardoor zou het bereik snel kunnen verbeteren naarmate de accutechnologie evolueert. Het prototype is m.a.w. helemaal klaar voor de toekomst.