‘Netflix toont in bepaalde Original films en series geen advertenties’
Zodra het Netflix-abonnement met advertenties in 2023 wordt geïntroduceerd kunnen kinderen nog zonder zorgen blijven rondbladeren; de streamingsdienst heeft namelijk ‘besloten om films en series voor kinderen vrij te houden van advertenties’, dat schrijft Bloomberg. Dit geldt voor content die het streamingplatform zelf ontwikkelde, evenals content die het onder licentie heeft afgenomen. Netflix kreeg van bepaalde studio’s die content voor kinderen ontwikkelden geen toestemming om reclame te weergeven. Daaropvolgend besloot Netflix om alle kinderfilms en series te ontzien.
Netflix Originals-films
Volgens Bloomberg zou Netflix verder hebben besloten zijn Originals-films tijdelijk zonder reclame aan te bieden. Hoelang die periode aanhoudt, is niet bekend. Een uitzondering voor Originals-series lijkt vooralsnog niet in de koker te zitten. Vermoedelijk heeft dit onderscheid te maken met zorgen die door bekende filmmakers zijn geuit over de onderbrekingen in films. Het lijkt er ook op dat er in sommige gevallen geen tussentijdse onderbrekingen volgen. Netflix zou niet van alle studio’s groen licht krijgen om tussentijdse onderbrekingen in te lassen, meldt het persbureau.
Het streamingsplatform onderhandelt daarover met verschillende filmstudio’s als Sony, Paramount en Warner Bros. Licenties die Netflix van zulke filmstudio’s verkreeg, staan het vaak niet toe dat de content in advertentie-omgevingen wordt aangeboden. Voor het sluiten van de deals om reclames te kunnen tonen, zal Netflix naar verwachting “10 tot 15 procent van de huidige waarde van deals” betalen aan de filmstudio’s. Daarbij gaat het dus om 10 tot 15 procent van de licentiekosten die de streaminggigant eerder al heeft betaald aan de studio’s.
Eerder werd al bekend dat niet alle content op Netflix naar het advertentie-abonnement zou komen. Netflix’s Chief Content Officer Ted Sarandos liet weten dat het overgrote deel van de content wel op het advertentie-abonnement beschikbaar zal zijn. Op termijn wordt dit aanbod verder uitgebreid, al betekent dit niet dat alle content beschikbaar zal komen, aldus de topman.
Reeks beperkingen
Het advertentie-abonnement van Netflix moet beschikbaar komen tegen een lagere prijs. Daar krijg je dus een reeks advertentieblokken voor te zien en het contentaanbod zal uitgedund zijn tegenover het reguliere Netflix-aanbod. Recent werd ook bekend dat offline streamen niet mogelijk zal zijn met het advertentie-abonnement. Netflix zou het niet toestaan om films en series lokaal op te slaan. Heb je relatief weinig mobiele data of ben je vaak onderweg (met het vliegtuig), dan is dit abonnement al een pak minder interessant geworden.
Daarbij blijft ook nog de vraag hoeveel Netflix precies gaat aanrekenen voor dit abonnement. Tijdens de presentatie van de Q2-kwartaalcijfers liet het bedrijf wel alvast vallen dat het abonnement pas in 2023 wordt geïntroduceerd.
Zodra het Netflix-abonnement met advertenties in 2023 wordt geïntroduceerd kunnen kinderen nog zonder zorgen blijven rondbladeren; de streamingsdienst heeft namelijk ‘besloten om films en series voor kinderen vrij te houden van advertenties’, dat schrijft Bloomberg. Dit geldt voor content die het streamingplatform zelf ontwikkelde, evenals content die het onder licentie heeft afgenomen. Netflix kreeg van bepaalde studio’s die content voor kinderen ontwikkelden geen toestemming om reclame te weergeven. Daaropvolgend besloot Netflix om alle kinderfilms en series te ontzien.
Netflix Originals-films
Volgens Bloomberg zou Netflix verder hebben besloten zijn Originals-films tijdelijk zonder reclame aan te bieden. Hoelang die periode aanhoudt, is niet bekend. Een uitzondering voor Originals-series lijkt vooralsnog niet in de koker te zitten. Vermoedelijk heeft dit onderscheid te maken met zorgen die door bekende filmmakers zijn geuit over de onderbrekingen in films. Het lijkt er ook op dat er in sommige gevallen geen tussentijdse onderbrekingen volgen. Netflix zou niet van alle studio’s groen licht krijgen om tussentijdse onderbrekingen in te lassen, meldt het persbureau.
Het streamingsplatform onderhandelt daarover met verschillende filmstudio’s als Sony, Paramount en Warner Bros. Licenties die Netflix van zulke filmstudio’s verkreeg, staan het vaak niet toe dat de content in advertentie-omgevingen wordt aangeboden. Voor het sluiten van de deals om reclames te kunnen tonen, zal Netflix naar verwachting “10 tot 15 procent van de huidige waarde van deals” betalen aan de filmstudio’s. Daarbij gaat het dus om 10 tot 15 procent van de licentiekosten die de streaminggigant eerder al heeft betaald aan de studio’s.
Eerder werd al bekend dat niet alle content op Netflix naar het advertentie-abonnement zou komen. Netflix’s Chief Content Officer Ted Sarandos liet weten dat het overgrote deel van de content wel op het advertentie-abonnement beschikbaar zal zijn. Op termijn wordt dit aanbod verder uitgebreid, al betekent dit niet dat alle content beschikbaar zal komen, aldus de topman.
Reeks beperkingen
Het advertentie-abonnement van Netflix moet beschikbaar komen tegen een lagere prijs. Daar krijg je dus een reeks advertentieblokken voor te zien en het contentaanbod zal uitgedund zijn tegenover het reguliere Netflix-aanbod. Recent werd ook bekend dat offline streamen niet mogelijk zal zijn met het advertentie-abonnement. Netflix zou het niet toestaan om films en series lokaal op te slaan. Heb je relatief weinig mobiele data of ben je vaak onderweg (met het vliegtuig), dan is dit abonnement al een pak minder interessant geworden.
Daarbij blijft ook nog de vraag hoeveel Netflix precies gaat aanrekenen voor dit abonnement. Tijdens de presentatie van de Q2-kwartaalcijfers liet het bedrijf wel alvast vallen dat het abonnement pas in 2023 wordt geïntroduceerd.