YouTube komt met watermerk voor gedownloade Shorts
YouTube verkiest met de introductie van het watermerk het pad van TikTok. YouTube’s concurrent van Shorts voorziet zijn video’s al vanaf het eerste uur van een watermerk. Met zo’n watermerk zien gebruikers direct waar de video van afkomstig is. Op het YouTube supportforum meldt Google de wijziging voor gedownloade video’s. Het bevestigt in de aankondiging ook dat het watermerk vooral gebruikers naar YouTube Shorts moet trekken. “We hebben een watermerk toegevoegd aan Shorts die je downloadt, zodat je kijkers kunnen zien dat de content die je op verschillende platforms deelt, te vinden is op YouTube Shorts,” schrijft het videoplatform in zijn verklaring.
Watermerk op YouTube Shorts
Gebruikers krijgen het watermerk enkel te zien als de video wordt gedownload via YouTube Studio; net als bij TikTok zie je het watermerk dus niet als je een Short afspeelt in de browser of via de apps op Android of iOS. Details over het ontwerp en de werking van het watermerk zijn niet bekend; bij TikTok beweegt het logo over het beeld, zodat gebruikers niet simpelweg een crop kunnen maken van de video om het watermerk te mijden. Ook wordt de naam van de TikTokker erin opgenomen, zodat de creator ook voordelen ondervindt aan het delen.
De strijd tussen TikTok en YouTube lijkt met deze stap enkel maar heviger te worden. YouTube liet in juni weten 1,5 miljard maandelijkse gebruikers te hebben, tegenover 1 miljard gebruikers op TikTok. De videogigant zit daarmee op een potentiële goudmijn voor advertentie-inkomsten. Instagram lijkt zich te willen mengen in dat rijtje, maar schoot vorige maand flink uit de bocht met een update van zijn tijdlijn. Adam Mosseri, de CEO van Instagram, liet weten dat Reels de toekomst van Instagram zijn.
Beperkingen Instagram Reels
Instagram is vooralsnog het enige platform dat geen watermerk heeft geïntroduceerd. Wel heeft de Meta-dochter acties ondernomen om video’s met watermerken minder zichtbaar te maken. Als een video van YouTube Shorts of van TikTok op Instagram wordt geplaatst, dan krijgen video’s die direct als Reels zijn geplaatst daar voorrang op. Zo hoopt Instagram gebruikers zover te krijgen dat ze geen of nauwelijks content meer overplaatsen van andere platformen en juist Reels-original content gaan plaatsen.
In hoeverre zulke acties, en ook het watermerk van YouTube, daadwerkelijk zin hebben is de vraag. Gebruikers die zijn vastgekleefd aan TikTok zullen er wellicht niet zo snel voor kiezen om de switch naar YouTube te maken; dat ligt ook vooral bij de invulling van het algoritme, waardoor je content ziet die specifiek bij jou past, maar ook content ontdekt waar je niet van wist dat het bij je past. De algoritmen van Shorts zijn er veel meer op gericht content te tonen die past binnen de topics die in jouw straatje vallen qua geabonneerde kanalen.
YouTube verkiest met de introductie van het watermerk het pad van TikTok. YouTube’s concurrent van Shorts voorziet zijn video’s al vanaf het eerste uur van een watermerk. Met zo’n watermerk zien gebruikers direct waar de video van afkomstig is. Op het YouTube supportforum meldt Google de wijziging voor gedownloade video’s. Het bevestigt in de aankondiging ook dat het watermerk vooral gebruikers naar YouTube Shorts moet trekken. “We hebben een watermerk toegevoegd aan Shorts die je downloadt, zodat je kijkers kunnen zien dat de content die je op verschillende platforms deelt, te vinden is op YouTube Shorts,” schrijft het videoplatform in zijn verklaring.
Watermerk op YouTube Shorts
Gebruikers krijgen het watermerk enkel te zien als de video wordt gedownload via YouTube Studio; net als bij TikTok zie je het watermerk dus niet als je een Short afspeelt in de browser of via de apps op Android of iOS. Details over het ontwerp en de werking van het watermerk zijn niet bekend; bij TikTok beweegt het logo over het beeld, zodat gebruikers niet simpelweg een crop kunnen maken van de video om het watermerk te mijden. Ook wordt de naam van de TikTokker erin opgenomen, zodat de creator ook voordelen ondervindt aan het delen.
De strijd tussen TikTok en YouTube lijkt met deze stap enkel maar heviger te worden. YouTube liet in juni weten 1,5 miljard maandelijkse gebruikers te hebben, tegenover 1 miljard gebruikers op TikTok. De videogigant zit daarmee op een potentiële goudmijn voor advertentie-inkomsten. Instagram lijkt zich te willen mengen in dat rijtje, maar schoot vorige maand flink uit de bocht met een update van zijn tijdlijn. Adam Mosseri, de CEO van Instagram, liet weten dat Reels de toekomst van Instagram zijn.
Beperkingen Instagram Reels
Instagram is vooralsnog het enige platform dat geen watermerk heeft geïntroduceerd. Wel heeft de Meta-dochter acties ondernomen om video’s met watermerken minder zichtbaar te maken. Als een video van YouTube Shorts of van TikTok op Instagram wordt geplaatst, dan krijgen video’s die direct als Reels zijn geplaatst daar voorrang op. Zo hoopt Instagram gebruikers zover te krijgen dat ze geen of nauwelijks content meer overplaatsen van andere platformen en juist Reels-original content gaan plaatsen.
In hoeverre zulke acties, en ook het watermerk van YouTube, daadwerkelijk zin hebben is de vraag. Gebruikers die zijn vastgekleefd aan TikTok zullen er wellicht niet zo snel voor kiezen om de switch naar YouTube te maken; dat ligt ook vooral bij de invulling van het algoritme, waardoor je content ziet die specifiek bij jou past, maar ook content ontdekt waar je niet van wist dat het bij je past. De algoritmen van Shorts zijn er veel meer op gericht content te tonen die past binnen de topics die in jouw straatje vallen qua geabonneerde kanalen.