Toezichthouder: Tesla misleidt consument met claims over Autopilot
De DMV doelt specifiek op de Autopilot en Full Self-Driving pakketten die Tesla aanbiedt op wagens die het in onder andere de VS verkoopt. De naamgeving an sich zou volgens de dienst de suggestie kunnen wekken dat de auto’s zelfstandiger aan het verkeer kunnen deelnemen dan het geval is. Reclames van Tesla dikken dit verhaal verder aan, vindt de overheidsinstantie. Beelden uit zulke reclames wekken de suggestie dat auto’s volledig autonoom kunnen rijden, terwijl ze slechts op level 2 voor autonoom rijden zitten met het FSD-pakket.
‘Tesla’s zijn niet autonoom’
Wat de DMV vooral stoort is de “onjuiste of misleidende” uitleg die Tesla op zijn websites geeft over de Full Self-Driving functionaliteiten. Hiermee overtreedt Tesla mogelijk de Californische Civil Code – mocht de DMV de zaak winnen, dan kan dit onder meer resulteren in boetes voor de autofabrikant. Toch heeft de DMV het vooral gemunt op het aanpassen van de naamgeving en beschrijving van de functies.
Die aanpassingen moeten de werkelijke aard van de functies beter omschrijven. Daarbij zal de focus op een éénduidige boodschap moeten liggen. Tesla waarschuwt consumenten er weliswaar voor dat ze hun handen niet van het stuur mogen halen, maar spreekt dit eveneens herhaaldelijk tegen. “Het enige wat u hoeft te doen is in te stappen en uw auto te vertellen waar u heen moet,” lezen we op Tesla’s FSD-productpagina. De DMV zegt dat Tesla hiermee de eerdergenoemde waarschuwing tegenspreekt. Ook vindt het dat Tesla momenteel onvoldoende waarschuwingen geeft in zijn omschrijvingen.
Onderzoek naar Autopilot
De voorbije maand maakte de Federale verkeerstoezichthouder NHTSA nog bekend dat er wederom twee nieuwe Tesla’s betrokken zijn bij zijn onderzoek naar het Autopilot-systeem. Dit onderzoek is opgestart met een zestiental Tesla’s die betrokken waren bij ongelukken waar de Autopilot mogelijk de oorzaak was van het onderzoek. Wagens van Elon Musk’s autofabrikant zijn inmiddels overmatig betrokken bij auto-ongevallen in de VS. In negen maanden tijd werden in totaal 392 ongelukken op Amerikaanse snelwegen gerapporteerd, waarvan 273 met een Tesla.
De DMV doelt specifiek op de Autopilot en Full Self-Driving pakketten die Tesla aanbiedt op wagens die het in onder andere de VS verkoopt. De naamgeving an sich zou volgens de dienst de suggestie kunnen wekken dat de auto’s zelfstandiger aan het verkeer kunnen deelnemen dan het geval is. Reclames van Tesla dikken dit verhaal verder aan, vindt de overheidsinstantie. Beelden uit zulke reclames wekken de suggestie dat auto’s volledig autonoom kunnen rijden, terwijl ze slechts op level 2 voor autonoom rijden zitten met het FSD-pakket.
‘Tesla’s zijn niet autonoom’
Wat de DMV vooral stoort is de “onjuiste of misleidende” uitleg die Tesla op zijn websites geeft over de Full Self-Driving functionaliteiten. Hiermee overtreedt Tesla mogelijk de Californische Civil Code – mocht de DMV de zaak winnen, dan kan dit onder meer resulteren in boetes voor de autofabrikant. Toch heeft de DMV het vooral gemunt op het aanpassen van de naamgeving en beschrijving van de functies.
Die aanpassingen moeten de werkelijke aard van de functies beter omschrijven. Daarbij zal de focus op een éénduidige boodschap moeten liggen. Tesla waarschuwt consumenten er weliswaar voor dat ze hun handen niet van het stuur mogen halen, maar spreekt dit eveneens herhaaldelijk tegen. “Het enige wat u hoeft te doen is in te stappen en uw auto te vertellen waar u heen moet,” lezen we op Tesla’s FSD-productpagina. De DMV zegt dat Tesla hiermee de eerdergenoemde waarschuwing tegenspreekt. Ook vindt het dat Tesla momenteel onvoldoende waarschuwingen geeft in zijn omschrijvingen.
Onderzoek naar Autopilot
De voorbije maand maakte de Federale verkeerstoezichthouder NHTSA nog bekend dat er wederom twee nieuwe Tesla’s betrokken zijn bij zijn onderzoek naar het Autopilot-systeem. Dit onderzoek is opgestart met een zestiental Tesla’s die betrokken waren bij ongelukken waar de Autopilot mogelijk de oorzaak was van het onderzoek. Wagens van Elon Musk’s autofabrikant zijn inmiddels overmatig betrokken bij auto-ongevallen in de VS. In negen maanden tijd werden in totaal 392 ongelukken op Amerikaanse snelwegen gerapporteerd, waarvan 273 met een Tesla.