Test

Dit is een popup

Gerucht: TikTok werkt aan Spotify-concurrent

TikTok
Spotify en Apple Music zullen in de toekomst mogelijk een stapje harder moeten lopen. TikTok is van plan een eigen streamingsdienst te lanceren, genaamd TikTok Music.

TikTok wil dat consumenten zijn platform voortaan niet alleen gebruiken om creators te ontdekken; in de toekomst wil het zijn AI inzetten om gebruikers ook nummers te laten ontdekken. Dat kan nu al met nummers die TikTok-gebruikers laat remixen in hun video’s. TikTok Music doet daar een schepje bovenop, meldt Insider. ByteDance – het moederbedrijf van TikTok – registreerde hiervoor inmiddels de bijbehorende “TikTok Music”-trademark in de VS en Australië.

Spotify-concurrent van TikTok

Voor Bytedance is TikTok Music niet zijn eerste entree in de streamingbranche. Het bedrijf lanceerde in 2020, vlak voor de start van de coronacrisis, Resso: zijn regelrechte Spotify-concurrent. Volgens de patentinformatie die bij de USPTO (US Patent and Trademark Office) werd gedeponeerd zal Resso de mogelijkheid bieden muziek(albums) aan te schaffen, af te spelen, te delen en te downloaden. Ook, dat is te vinden in de trademarkaanvraag, biedt TikTok’s Music-dienst de mogelijkheid livestreams te volgen en covers van afspeellijsten naar wens aan te passen.

Hiermee is het functieaanbod van TikTok Music vergelijkbaar met Resso, dat momenteel enkel op de Indiase en Braziliaanse markt beschikbaar is. Gebruikers in deze landen worden voor het beluisteren van gehele muzieknummers uit TikTok ook nog doorgestuurd naar Resso. Onbekend is of ByteDance van plan is om Resso als basis te gebruiken voor TikTok Music. Het is eveneens onbekend waar deze streamingsdienst wordt uitgebracht.

Niet zomaar een placeholder

ByteDance diende de trademarkaanvraag bij de USPTO aan op 9 mei. Volgens Insider betekent zo’n aanvraag dat de Chinese softwaregigant daadwerkelijk van plan is de trademark te gebruiken. Voor een trademarkaanvraag is het namelijk vereist zijn dat een bedrijf aantoont dat het plannen in de kast heeft liggen om de naam actief in te zetten.

Mocht TikTok Music daadwerkelijk tot leven komen, dan zal de dienst zich staande zien te houden in een overvol speelveld, met Spotify en Apple Music als voornaamste concurrenten. Het bedrijf zal zijn combinatie met TikTok vermoedelijk kunnen inzetten als troefkaart. Daarnaast kan het bedrijf zijn AI inzetten om slimmere aanbevelingen te doen aan luisteraars.

TikTok wil dat consumenten zijn platform voortaan niet alleen gebruiken om creators te ontdekken; in de toekomst wil het zijn AI inzetten om gebruikers ook nummers te laten ontdekken. Dat kan nu al met nummers die TikTok-gebruikers laat remixen in hun video’s. TikTok Music doet daar een schepje bovenop, meldt Insider. ByteDance – het moederbedrijf van TikTok – registreerde hiervoor inmiddels de bijbehorende “TikTok Music”-trademark in de VS en Australië.

Spotify-concurrent van TikTok

Voor Bytedance is TikTok Music niet zijn eerste entree in de streamingbranche. Het bedrijf lanceerde in 2020, vlak voor de start van de coronacrisis, Resso: zijn regelrechte Spotify-concurrent. Volgens de patentinformatie die bij de USPTO (US Patent and Trademark Office) werd gedeponeerd zal Resso de mogelijkheid bieden muziek(albums) aan te schaffen, af te spelen, te delen en te downloaden. Ook, dat is te vinden in de trademarkaanvraag, biedt TikTok’s Music-dienst de mogelijkheid livestreams te volgen en covers van afspeellijsten naar wens aan te passen.

Hiermee is het functieaanbod van TikTok Music vergelijkbaar met Resso, dat momenteel enkel op de Indiase en Braziliaanse markt beschikbaar is. Gebruikers in deze landen worden voor het beluisteren van gehele muzieknummers uit TikTok ook nog doorgestuurd naar Resso. Onbekend is of ByteDance van plan is om Resso als basis te gebruiken voor TikTok Music. Het is eveneens onbekend waar deze streamingsdienst wordt uitgebracht.

Niet zomaar een placeholder

ByteDance diende de trademarkaanvraag bij de USPTO aan op 9 mei. Volgens Insider betekent zo’n aanvraag dat de Chinese softwaregigant daadwerkelijk van plan is de trademark te gebruiken. Voor een trademarkaanvraag is het namelijk vereist zijn dat een bedrijf aantoont dat het plannen in de kast heeft liggen om de naam actief in te zetten.

Mocht TikTok Music daadwerkelijk tot leven komen, dan zal de dienst zich staande zien te houden in een overvol speelveld, met Spotify en Apple Music als voornaamste concurrenten. Het bedrijf zal zijn combinatie met TikTok vermoedelijk kunnen inzetten als troefkaart. Daarnaast kan het bedrijf zijn AI inzetten om slimmere aanbevelingen te doen aan luisteraars.

apple musicontspanningspotifytiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!