Test

Dit is een popup

Instagram zwicht onder kritiek gebruikers: draait vernieuwingen terug

Instagram gaat verkoop NFT's faciliteren
Instagram draait de wijzigingen aan zijn tijdlijn terug na ‘teleurstellende resultaten’. Het bedrijf zegt te weten dat gebruikers gefrustreerd zijn. Toch zal deze ommezwaai slechts van tijdelijke aard zijn.

Nadat het platform afgelopen week ingrijpende wijzigingen had aangebracht aan zijn tijdlijn, kon het rekenen op een stortvloed aan kritiek. Instagram-CEO Adam Mosseri reageerde eerder deze week al op die kritiek door te stellen dat er zichtbaar “meer vraag” is naar videocontent. Wel gaf Mosseri toe dat de huidige implementatie niet optimaal is. Aanleiding om de uitrol stop te zetten, was dat volgens de topman echter niet. In een interview met Platformer geeft Mosseri nu alsnog toe aan de kritiek.

Wijzigingen worden teruggedraaid

Onderdeel van de wijzigingen was de komst van een nieuwe tijdlijn, waarbij foto- en video-berichten het volledige scherm in beslag nemen, vergelijkbaar met de weergave op TikTok. Hierdoor moet een foto of video die in beeld verschijnt meer je aandacht trekken dan op de bestaande tijdlijn. Naast de aanpassingen in de tijdlijn, voerde Instagram ook wijzigingen door in de content die voorgeschoteld wordt. Daarbij kwam de focus te liggen op Reels en zogenoemde voorgestelde content.

Met name de voorgestelde content deed de gemoederen oplaaien. Zulke berichten zijn namelijk niet van vrienden of kennissen afkomstig, maar zijn geplaatst door accounts die je niet volgt. Zuckerberg, de Meta-CEO, liet de voorbije week weten dat dit moet leiden tot een hogere kwaliteit van de content in de tijdlijnen, met een hoger interactiepercentage tot gevolg. Voorlopig lijkt die ‘gedachte’ zich nog niet te laten vertalen naar concrete verbeteringen in interacties, meldt Mosseri tegenover Platformer.

“Mensen zijn gefrustreerd door het nieuwe ontwerp van de tijdlijn en de gebruiksgegevens zijn niet geweldig”, legt de topman uit. Aansluitend op deze conclusie maakt Mosseri bekend dat Instagram, in elk geval tijdelijk, de wijzigingen aan de tijdlijn terugdraait. Ook zal het bedrijf minder aanbevolen content serveren. In welke mate Instagram de aanbevolen content zal terugdringen, liet de topman niet weten.

Mosseri: toekomst van Instagram

“Ik ben blij dat we het risico hebben genomen (met de vernieuwing, red.) – als we niet met enige regelmaat falen, dan denken we niet groot of vooruitstrevend genoeg”, zegt Adam Mosseri. “We moeten een grote stap terugzetten en bedenken hoe we verder willen met de ‘vernieuwingen’.” Instagrams CEO laat er echter geen gras over groeien dat dit de toekomst van Instagram wordt. “Het platform moet beter worden in het aanbevelen en ranken van content, daarna kunnen we weer groeien”, concludeert de topman.

Nadat het platform afgelopen week ingrijpende wijzigingen had aangebracht aan zijn tijdlijn, kon het rekenen op een stortvloed aan kritiek. Instagram-CEO Adam Mosseri reageerde eerder deze week al op die kritiek door te stellen dat er zichtbaar “meer vraag” is naar videocontent. Wel gaf Mosseri toe dat de huidige implementatie niet optimaal is. Aanleiding om de uitrol stop te zetten, was dat volgens de topman echter niet. In een interview met Platformer geeft Mosseri nu alsnog toe aan de kritiek.

Wijzigingen worden teruggedraaid

Onderdeel van de wijzigingen was de komst van een nieuwe tijdlijn, waarbij foto- en video-berichten het volledige scherm in beslag nemen, vergelijkbaar met de weergave op TikTok. Hierdoor moet een foto of video die in beeld verschijnt meer je aandacht trekken dan op de bestaande tijdlijn. Naast de aanpassingen in de tijdlijn, voerde Instagram ook wijzigingen door in de content die voorgeschoteld wordt. Daarbij kwam de focus te liggen op Reels en zogenoemde voorgestelde content.

Met name de voorgestelde content deed de gemoederen oplaaien. Zulke berichten zijn namelijk niet van vrienden of kennissen afkomstig, maar zijn geplaatst door accounts die je niet volgt. Zuckerberg, de Meta-CEO, liet de voorbije week weten dat dit moet leiden tot een hogere kwaliteit van de content in de tijdlijnen, met een hoger interactiepercentage tot gevolg. Voorlopig lijkt die ‘gedachte’ zich nog niet te laten vertalen naar concrete verbeteringen in interacties, meldt Mosseri tegenover Platformer.

“Mensen zijn gefrustreerd door het nieuwe ontwerp van de tijdlijn en de gebruiksgegevens zijn niet geweldig”, legt de topman uit. Aansluitend op deze conclusie maakt Mosseri bekend dat Instagram, in elk geval tijdelijk, de wijzigingen aan de tijdlijn terugdraait. Ook zal het bedrijf minder aanbevolen content serveren. In welke mate Instagram de aanbevolen content zal terugdringen, liet de topman niet weten.

Mosseri: toekomst van Instagram

“Ik ben blij dat we het risico hebben genomen (met de vernieuwing, red.) – als we niet met enige regelmaat falen, dan denken we niet groot of vooruitstrevend genoeg”, zegt Adam Mosseri. “We moeten een grote stap terugzetten en bedenken hoe we verder willen met de ‘vernieuwingen’.” Instagrams CEO laat er echter geen gras over groeien dat dit de toekomst van Instagram wordt. “Het platform moet beter worden in het aanbevelen en ranken van content, daarna kunnen we weer groeien”, concludeert de topman.

instagramontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!