Facebook en Instagram gaan aanbevolen content op tijdlijn verdubbelen
Nadat Instagram CEO Adam Mosseri in een video de wijzigingen op zijn platform verklaarde, doet nu ook Meta CEO Mark Zuckerberg een duit in het zakje. Momenteel maakt aanbevolen content nog 15 procent van de content op de tijdlijnen van Facebook uit, zegt de topman. Op Instagram ligt dat iets hoger, maar een exact percentage wordt niet genoemd. Tegen eind 2023 moet dit percentage in de tijdlijnen zijn verdubbeld. Op Facebook bestaat dan ten minste 30 procent van de getoonde content uit aanbevelingen.
Opbouwen ‘Discovery Engine’
Meta timmert de afgelopen maanden al hard aan de weg aan de manier waarop het content toont op Instagram, met name door voorrang te geven aan aanbevolen Reels. Volgens Zuckerburg maakt deze wijziging onderdeel uit van de vernieuwde Discovery Engine. Hierin wordt de tijdlijn omgezet tot een tabblad waarin content van accounts die je volgt wordt samengevoegd met content die de Instagram of Facebook-gebruikers in jouw demografie ook graag bekijken. Meta sluit zich hiermee aan op de wijze waarop TikTok middels AI content serveert aan gebruikers.
Dit leidt tot een “verbeterde kwaliteit van de tijdlijnen”, liet de Meta CEO woensdag vallen tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Zo’n verbeterde tijdlijn is nodig om het engagement op Instagram en Facebook in een stijgende lijn te krijgen. Zuckerburg zegt overtuigd te zijn van dat het met de Discovery Engine gaat lukken: “Ik denk dat hetgeen dat we doen best uniek is”, waarbij de topman doelt op de combinatie van verschillende contenttypen. Het platform beperkt zich niet tot short-form video, maar toont daarnaast ook afbeeldingen en Stories.
Meta: vaarwel digitaal welzijn
Vanuit geschiedenisperspectief is het opvallend dat het probeert gebruikers meer tijd op Instagram en Facebook door te laten brengen. In 2018 introduceerde het bedrijf zijn MSI-strategie, waarbij de content die getoond werd moest leiden tot ‘waardevolle interacties’. Hiermee wilde het bedrijf een steentje bijdragen aan het sociale welzijn van zijn gebruikers. Onderzoek wees toentertijd uit dat er een zekere meerwaarde was aan content die gebruikers met elkaar verbindt. Het nieuwe beleid zal haaks komen te staan op die eerdere beslissing.
Met de dalende omzet en miljoenen gebruikers die van het platform zijn vertrokken, lijkt het welzijn van gebruikers plots van minder groot belang. Zuckerberg spreekt dit tegen door te stellen dat er de voorbije jaren anders gebruik wordt gemaakt van Instagram en Facebook. Het delen via de tijdlijn is volgens de CEO opgedroogd, terwijl er steeds meer via privéberichten wordt gedeeld.
Hoe de wijzigingen zullen uitpakken voor Instagram en Facebook zal op termijn moeten blijken. De Instagram-community heeft de afgelopen dagen alvast van zich laten horen. De impact daarvan zal later moeten blijken; Mosseri liet in zijn video alvast weten vast te houden aan de ingeslagen weg.
Nadat Instagram CEO Adam Mosseri in een video de wijzigingen op zijn platform verklaarde, doet nu ook Meta CEO Mark Zuckerberg een duit in het zakje. Momenteel maakt aanbevolen content nog 15 procent van de content op de tijdlijnen van Facebook uit, zegt de topman. Op Instagram ligt dat iets hoger, maar een exact percentage wordt niet genoemd. Tegen eind 2023 moet dit percentage in de tijdlijnen zijn verdubbeld. Op Facebook bestaat dan ten minste 30 procent van de getoonde content uit aanbevelingen.
Opbouwen ‘Discovery Engine’
Meta timmert de afgelopen maanden al hard aan de weg aan de manier waarop het content toont op Instagram, met name door voorrang te geven aan aanbevolen Reels. Volgens Zuckerburg maakt deze wijziging onderdeel uit van de vernieuwde Discovery Engine. Hierin wordt de tijdlijn omgezet tot een tabblad waarin content van accounts die je volgt wordt samengevoegd met content die de Instagram of Facebook-gebruikers in jouw demografie ook graag bekijken. Meta sluit zich hiermee aan op de wijze waarop TikTok middels AI content serveert aan gebruikers.
Dit leidt tot een “verbeterde kwaliteit van de tijdlijnen”, liet de Meta CEO woensdag vallen tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Zo’n verbeterde tijdlijn is nodig om het engagement op Instagram en Facebook in een stijgende lijn te krijgen. Zuckerburg zegt overtuigd te zijn van dat het met de Discovery Engine gaat lukken: “Ik denk dat hetgeen dat we doen best uniek is”, waarbij de topman doelt op de combinatie van verschillende contenttypen. Het platform beperkt zich niet tot short-form video, maar toont daarnaast ook afbeeldingen en Stories.
Meta: vaarwel digitaal welzijn
Vanuit geschiedenisperspectief is het opvallend dat het probeert gebruikers meer tijd op Instagram en Facebook door te laten brengen. In 2018 introduceerde het bedrijf zijn MSI-strategie, waarbij de content die getoond werd moest leiden tot ‘waardevolle interacties’. Hiermee wilde het bedrijf een steentje bijdragen aan het sociale welzijn van zijn gebruikers. Onderzoek wees toentertijd uit dat er een zekere meerwaarde was aan content die gebruikers met elkaar verbindt. Het nieuwe beleid zal haaks komen te staan op die eerdere beslissing.
Met de dalende omzet en miljoenen gebruikers die van het platform zijn vertrokken, lijkt het welzijn van gebruikers plots van minder groot belang. Zuckerberg spreekt dit tegen door te stellen dat er de voorbije jaren anders gebruik wordt gemaakt van Instagram en Facebook. Het delen via de tijdlijn is volgens de CEO opgedroogd, terwijl er steeds meer via privéberichten wordt gedeeld.
Hoe de wijzigingen zullen uitpakken voor Instagram en Facebook zal op termijn moeten blijken. De Instagram-community heeft de afgelopen dagen alvast van zich laten horen. De impact daarvan zal later moeten blijken; Mosseri liet in zijn video alvast weten vast te houden aan de ingeslagen weg.