Amazon opent wederom vuur op nepreviews via Facebookgroepen
Reviews geven potentiële kopers een gevoel over de kwaliteit van producten. Amazon laat de reviews zelfs meewegen in de positie van producten in zoekresultaten. Kleinere verkopers die niet de budgetten hebben om op Amazon te adverteren, zien dit vaak als uitweg om producten hoog uit te laten komen en daarmee een voorkeurspositie te geven voor consumenten. Dat de reviews zo van belang zijn op het platform, leidde zelfs tot een nieuwe vorm van reviewfraude.
Via verschillende kanalen worden klanten gevraagd positieve reviews achter te laten na aankoop van een product, in ruil voor terugbetaling van de kosten van het product. Amazon Product Review bleek zo’n kanaal te zijn. Nadat Meta de Facebook-groep wist te achterhalen, werd hij op zwart gezet. Vanuit de Facebook-groep werden reviews geregeld voor de winkels in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Japan.
Gerechtelijke stappen vanuit Amazon
Amazon en Meta, het moederbedrijf van Facebook, werken naar eigen zeggen actief samen om zulke groepen verleden tijd te maken. In de praktijk stuit het platform nog tegen problemen. Eigenaren van groepen zijn zich bijvoorbeeld bewust van de manier waarop Facebook groepen scant op reviewfraude. Ze laten hierom bewust tekens weg uit bepaalde woorden om niet op te vallen. Amazon blijft tegelijkertijd actief zoeken naar nieuwe groepen en rapporteert deze bij Facebook. Na onderzoek worden ze van het platform verwijderd.
Amazon laat het overigens niet bij het rapporteren van de groepen bij Facebook. Dharmesh Mehta, Amazon VP voor Selling Partner Services, liet weten dat het “proactief gerechtelijke stappen zet tegen eigenaren van zulke groepen”. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een zaak gestart in de Washington King County. Hoeveel personen de webwinkelgigant voor de zaak in het vizier heeft, is onbekend.
Legale promotiemogelijkheden
Eveneens onbekend is of Amazon ook verkopers van producten meeneemt in de zaak. Hoewel verkopers vaak zelf aansturen op de reviewfraude, kunnen de acties ook plaatsvinden zonder dat verkopers daar direct weet van hebben. Via externe partijen kan hen worden aangeboden om de verkoop van hun producten te boosten; zonder dat de verkoper dit weet zou de externe partij de boost kunnen uitvoeren met nepreviews.
Reviews geven potentiële kopers een gevoel over de kwaliteit van producten. Amazon laat de reviews zelfs meewegen in de positie van producten in zoekresultaten. Kleinere verkopers die niet de budgetten hebben om op Amazon te adverteren, zien dit vaak als uitweg om producten hoog uit te laten komen en daarmee een voorkeurspositie te geven voor consumenten. Dat de reviews zo van belang zijn op het platform, leidde zelfs tot een nieuwe vorm van reviewfraude.
Via verschillende kanalen worden klanten gevraagd positieve reviews achter te laten na aankoop van een product, in ruil voor terugbetaling van de kosten van het product. Amazon Product Review bleek zo’n kanaal te zijn. Nadat Meta de Facebook-groep wist te achterhalen, werd hij op zwart gezet. Vanuit de Facebook-groep werden reviews geregeld voor de winkels in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Japan.
Gerechtelijke stappen vanuit Amazon
Amazon en Meta, het moederbedrijf van Facebook, werken naar eigen zeggen actief samen om zulke groepen verleden tijd te maken. In de praktijk stuit het platform nog tegen problemen. Eigenaren van groepen zijn zich bijvoorbeeld bewust van de manier waarop Facebook groepen scant op reviewfraude. Ze laten hierom bewust tekens weg uit bepaalde woorden om niet op te vallen. Amazon blijft tegelijkertijd actief zoeken naar nieuwe groepen en rapporteert deze bij Facebook. Na onderzoek worden ze van het platform verwijderd.
Amazon laat het overigens niet bij het rapporteren van de groepen bij Facebook. Dharmesh Mehta, Amazon VP voor Selling Partner Services, liet weten dat het “proactief gerechtelijke stappen zet tegen eigenaren van zulke groepen”. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een zaak gestart in de Washington King County. Hoeveel personen de webwinkelgigant voor de zaak in het vizier heeft, is onbekend.
Legale promotiemogelijkheden
Eveneens onbekend is of Amazon ook verkopers van producten meeneemt in de zaak. Hoewel verkopers vaak zelf aansturen op de reviewfraude, kunnen de acties ook plaatsvinden zonder dat verkopers daar direct weet van hebben. Via externe partijen kan hen worden aangeboden om de verkoop van hun producten te boosten; zonder dat de verkoper dit weet zou de externe partij de boost kunnen uitvoeren met nepreviews.