Discussie over recht op reparatie aangezwengeld in België
Het moet voor consumenten gemakkelijker worden om gebruik te maken van hun recht op garantie, zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva de Bleeker. Momenteel hebben klanten al recht op kosteloze reparatie als hun apparatuur onder de garantie valt. Toch lukt dit niet altijd. Soms geldt dat er simpelweg onvoldoende reserveonderdelen op voorraad zijn, of dat de reparatie door verschillende omstandigheden te lang in beslag neemt. Verkopers hebben dan het recht de reparatie te schrappen, dat schrijft de huidige garantiewetgeving voor.
Recht op reparatie
Bij het afzeggen van een reparatie mag de verkoper zijn klant een aanbod doen ter vervanging van het apparaat of een prijsvermindering voorstellen. De Bleeker is van mening dat dit moet veranderen. Niet alleen voor de klantbeleving, maar ook het milieu. Zodra een reparatie wordt afgewezen, moet het apparaat namelijk gerecycleerd worden en komt er een nieuw apparaat voor in de plaats. Met een reparatie was dit tweede apparaat, en daarmee ook de uitstoot bij productie, bespaard gebleven.
Consumenten zitten verder niet te wachten op vervangende apparatuur, wijst een enquête van de Europese Commissie uit. 77 procent van de ondervraagden geeft aan liever de bestaande apparatuur te laten repareren. Of dat mogelijk is, hangt onder andere af van de repareerbaarheid van het toestel. De Bleeker wil dat een consument in de toekomst bij aankoop van een toestel op de hoogte is van de repareerbaarheid. Ook moet het inzichtelijk worden hoe lang je mag verwachten dat de apparatuur meegaat bij regulier gebruik. Hierdoor kunnen consumenten hun keuzes hierop aanpassen
Komt het moment daar dat reparatie nodig is, dan moet dat mogelijk worden gemaakt. Dat is waar recht op reparatie immers om draait. Staatssecretaris De Bleeker zegt een voorstel dat bij het Europese Parlement ligt te steunen. In dat voorstel staat dat fabrikanten steeds moeten zorgen voor voldoende reserveonderdelen van hun apparaten. Is dat niet mogelijk, dan moeten derde partijen in staat worden gesteld de benodigde onderdelen te fabriceren.
Duurzamere samenleving
Duurzaamheid staat telkens voorop bij plannen die De Bleeker bepleit: “Producten met een langere levensduur zijn goed voor milieu en klimaat”, stelt de staatssecretaris. Wanneer we meer gaan zien van het nieuwe hoofdstuk in de recht op reparatie-discussie is onbekend. Later dit jaar legt de Europese Commissie een voorstel van recht op reparatie-wetgeving voor aan de Europese lidstaten. Hiermee wordt op Europees niveau vastgelegd hoe fabrikanten moeten omspringen met reparaties.
Het moet voor consumenten gemakkelijker worden om gebruik te maken van hun recht op garantie, zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva de Bleeker. Momenteel hebben klanten al recht op kosteloze reparatie als hun apparatuur onder de garantie valt. Toch lukt dit niet altijd. Soms geldt dat er simpelweg onvoldoende reserveonderdelen op voorraad zijn, of dat de reparatie door verschillende omstandigheden te lang in beslag neemt. Verkopers hebben dan het recht de reparatie te schrappen, dat schrijft de huidige garantiewetgeving voor.
Recht op reparatie
Bij het afzeggen van een reparatie mag de verkoper zijn klant een aanbod doen ter vervanging van het apparaat of een prijsvermindering voorstellen. De Bleeker is van mening dat dit moet veranderen. Niet alleen voor de klantbeleving, maar ook het milieu. Zodra een reparatie wordt afgewezen, moet het apparaat namelijk gerecycleerd worden en komt er een nieuw apparaat voor in de plaats. Met een reparatie was dit tweede apparaat, en daarmee ook de uitstoot bij productie, bespaard gebleven.
Consumenten zitten verder niet te wachten op vervangende apparatuur, wijst een enquête van de Europese Commissie uit. 77 procent van de ondervraagden geeft aan liever de bestaande apparatuur te laten repareren. Of dat mogelijk is, hangt onder andere af van de repareerbaarheid van het toestel. De Bleeker wil dat een consument in de toekomst bij aankoop van een toestel op de hoogte is van de repareerbaarheid. Ook moet het inzichtelijk worden hoe lang je mag verwachten dat de apparatuur meegaat bij regulier gebruik. Hierdoor kunnen consumenten hun keuzes hierop aanpassen
Komt het moment daar dat reparatie nodig is, dan moet dat mogelijk worden gemaakt. Dat is waar recht op reparatie immers om draait. Staatssecretaris De Bleeker zegt een voorstel dat bij het Europese Parlement ligt te steunen. In dat voorstel staat dat fabrikanten steeds moeten zorgen voor voldoende reserveonderdelen van hun apparaten. Is dat niet mogelijk, dan moeten derde partijen in staat worden gesteld de benodigde onderdelen te fabriceren.
Duurzamere samenleving
Duurzaamheid staat telkens voorop bij plannen die De Bleeker bepleit: “Producten met een langere levensduur zijn goed voor milieu en klimaat”, stelt de staatssecretaris. Wanneer we meer gaan zien van het nieuwe hoofdstuk in de recht op reparatie-discussie is onbekend. Later dit jaar legt de Europese Commissie een voorstel van recht op reparatie-wetgeving voor aan de Europese lidstaten. Hiermee wordt op Europees niveau vastgelegd hoe fabrikanten moeten omspringen met reparaties.