VS neemt twee dodelijke ongelukken met Tesla’s onder de loep
Tesla’s Autopilot-systeem staat in de VS steeds verder onder druk. Eerder werd bekend dat er 16 ongelukken met een Tesla worden onderzocht waarvan bekend is dat de Autopilot tijdens de ritten werd ingezet. Dit aantal neemt nu mogelijk verder toe. Reuters schrijft dat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) twee onderzoeken is gestart voor incidenten met Tesla’s. Specifiek gaat het om een dodelijk ongeval in Californië waarbij een voetganger om het leven kwam, evenals een crash in Florida.
Was de Tesla Autopilot ingeschakeld?
Voor beide ongelukken onderzoekt dat de NHTSA, de Amerikaanse verkeerstoezichthouder, of de Autopilot van Tesla betrokken was bij de ongelukken. In een reactie tegenover The Verge zegt de toezichthouder dat het “zo veel als mogelijk data verzamelt over de ongelukken”, dit vormt voor de NHTSA een ‘standaardprocedure’. Mocht het onderzoek onvoldoende data opleveren, dan zal Tesla eveneens bij het onderzoek betrokken worden.
Dat de NHTSA veel waarde hecht aan de onderzoeken, lijkt geen verrassing. Tesla’s zijn bij een overgroot deel van de ongelukken op Amerikaanse wegen betrokken. Tussen 20 juli 2021 en 22 mei 2022 registreerde de verkeerstoezichthouder in totaal 392 ongelukken. In 273 gevallen was een elektrische wagen van Tesla betrokken. Mocht het onderzoek van de NHTSA uitwijzen dat de Autopilot ingeschakeld was ten tijde van de twee ongelukken, dan worden ze bijgevoegd aan NTHSA’s lopende onderzoek naar de 16 Tesla Autopilot-ongevallen.
In dat onderzoek wordt de Autopilot van Tesla uitgebreid onderzocht. Recent begon de NHTSA ook aan een zogenaamde “Engineering Analysis”, waarbij de techniek en werking van Tesla’s Autopilot van nabij wordt bekeken. Dit onderzoek kan, in het geval dat er gebreken opduiken, leiden tot een recall van Tesla’s met de Autopilot. Welke modellen mogelijkerwijs betrokken zouden zijn bij zo’n terugroepactie, is nog niet bekend.
Trailers en donkere omstandigheden
Het overgrote deel van de ongelukken die tot op heden plaatsvonden met de Autopilot, gebeurde in donkere omstandigheden, waarbij Tesla’s systeem voor autonoom rijden waarschuwingslichten, een rijdend verkeersbord en pionnen niet wist te herkennen. Ook kwamen verschillende bestuurders om het leven doordat trailers niet werden herkend door de Autopilot en de wagen plots onder de trailer door probeerde te schuiven.
Tesla’s Autopilot-systeem staat in de VS steeds verder onder druk. Eerder werd bekend dat er 16 ongelukken met een Tesla worden onderzocht waarvan bekend is dat de Autopilot tijdens de ritten werd ingezet. Dit aantal neemt nu mogelijk verder toe. Reuters schrijft dat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) twee onderzoeken is gestart voor incidenten met Tesla’s. Specifiek gaat het om een dodelijk ongeval in Californië waarbij een voetganger om het leven kwam, evenals een crash in Florida.
Was de Tesla Autopilot ingeschakeld?
Voor beide ongelukken onderzoekt dat de NHTSA, de Amerikaanse verkeerstoezichthouder, of de Autopilot van Tesla betrokken was bij de ongelukken. In een reactie tegenover The Verge zegt de toezichthouder dat het “zo veel als mogelijk data verzamelt over de ongelukken”, dit vormt voor de NHTSA een ‘standaardprocedure’. Mocht het onderzoek onvoldoende data opleveren, dan zal Tesla eveneens bij het onderzoek betrokken worden.
Dat de NHTSA veel waarde hecht aan de onderzoeken, lijkt geen verrassing. Tesla’s zijn bij een overgroot deel van de ongelukken op Amerikaanse wegen betrokken. Tussen 20 juli 2021 en 22 mei 2022 registreerde de verkeerstoezichthouder in totaal 392 ongelukken. In 273 gevallen was een elektrische wagen van Tesla betrokken. Mocht het onderzoek van de NHTSA uitwijzen dat de Autopilot ingeschakeld was ten tijde van de twee ongelukken, dan worden ze bijgevoegd aan NTHSA’s lopende onderzoek naar de 16 Tesla Autopilot-ongevallen.
In dat onderzoek wordt de Autopilot van Tesla uitgebreid onderzocht. Recent begon de NHTSA ook aan een zogenaamde “Engineering Analysis”, waarbij de techniek en werking van Tesla’s Autopilot van nabij wordt bekeken. Dit onderzoek kan, in het geval dat er gebreken opduiken, leiden tot een recall van Tesla’s met de Autopilot. Welke modellen mogelijkerwijs betrokken zouden zijn bij zo’n terugroepactie, is nog niet bekend.
Trailers en donkere omstandigheden
Het overgrote deel van de ongelukken die tot op heden plaatsvonden met de Autopilot, gebeurde in donkere omstandigheden, waarbij Tesla’s systeem voor autonoom rijden waarschuwingslichten, een rijdend verkeersbord en pionnen niet wist te herkennen. Ook kwamen verschillende bestuurders om het leven doordat trailers niet werden herkend door de Autopilot en de wagen plots onder de trailer door probeerde te schuiven.