Test

Dit is een popup

Tesla’s scannen voortaan op gaten in de weg om schade te voorkomen

Tesla
Vang je wel eens klappen op van gaten in het wegdek? Met een Tesla moet dit straks een heel pak minder worden door aanpassingen aan de adaptieve demping.

Gaten in het wegdek zijn haast niet te voorkomen. Door de tijd heen slijt asfalt nu eenmaal en door koude winters en het gebruik van pekel om de wegen schoon te houden, wordt dit proces versneld. Voor zowel de bestuurder, inzittenden als de wagens die over de gaten moeten rijden zijn ze geen pretje. Op de lange duur kan het zelfs tot ernstige schade aan het onderstel van de wagens leiden. Tesla zegt die schade en het discomfort van inzittenden tot het minimum te willen beperken. Daarom gaat het met camera’s op Tesla’s scannen naar gaten in het wegdek om de demping aan te passen.

Tesla’s scannen op slecht wegdek

Electrek rapporteert dat Tesla de functie uitrolt met de 2022.20-update en dat de functie onder de adaptieve demping-opties valt. Bestuurders moeten de demping van hun Tesla in Comfort zetten, waarna de sensoren op de wagens automatisch het wegdek voor de auto beginnen te scannen. Als er sprake is van slecht wegdek kan de auto automatisch de demping aanpassen. Tesla houdt in zijn updatenotities wel een slag om de arm, en meldt dat “de functie op basis van de beschikbare data werkt”. Hierdoor wordt mogelijk niet overal de demping automatisch aangepast.

Specifiek zal Tesla eerst ruwe data verzamelen over de staat van het wegdek. Dit wordt vervolgens omgezet tot aanwijzingen voor de adaptieve demping om zich in bepaalde gebieden zo te wijzigen dat eventuele schade beperkt blijft. Het lijkt er dus niet op dat Tesla’s zonder deze data direct aanpassingen kunnen doen aan de demping als slecht wegdek wordt ontdekt.

Tesla’s met het Autopilot of het Full Self Driving-systeem zullen na deze update overigens niet automatisch uitwijken voor gaten in het wegdek. Daar blijft de bestuurder zelf verantwoordelijk voor. Het is mogelijk dat Tesla dit wenst te implementeren – zoals Elon Musk eerder suggereerde – maar dat het vooralsnog tot te gevaarlijke situaties zou leiden door de plotselinge verandering van koers.

Geluidsignaal bij groen licht

Naast de aanpassingen in de adaptieve demping, brengt de update ook een geluidssignaal mee voor als het stoplicht op groen springt. Afgeleide bestuurders worden hierdoor teruggeplaatst in het verkeer. Hiermee wordt voorkomen dat automobilisten naar elkaar moeten toeteren om te wijzen op het groene licht. De functie werkt voorlopig alleen met Tesla’s 3.0-hardware, meldt Electrek nog. Dat geldt niet voor de aanpassing aan de adaptieve demping, die is beschikbaar op iedere Tesla.

Gaten in het wegdek zijn haast niet te voorkomen. Door de tijd heen slijt asfalt nu eenmaal en door koude winters en het gebruik van pekel om de wegen schoon te houden, wordt dit proces versneld. Voor zowel de bestuurder, inzittenden als de wagens die over de gaten moeten rijden zijn ze geen pretje. Op de lange duur kan het zelfs tot ernstige schade aan het onderstel van de wagens leiden. Tesla zegt die schade en het discomfort van inzittenden tot het minimum te willen beperken. Daarom gaat het met camera’s op Tesla’s scannen naar gaten in het wegdek om de demping aan te passen.

Tesla’s scannen op slecht wegdek

Electrek rapporteert dat Tesla de functie uitrolt met de 2022.20-update en dat de functie onder de adaptieve demping-opties valt. Bestuurders moeten de demping van hun Tesla in Comfort zetten, waarna de sensoren op de wagens automatisch het wegdek voor de auto beginnen te scannen. Als er sprake is van slecht wegdek kan de auto automatisch de demping aanpassen. Tesla houdt in zijn updatenotities wel een slag om de arm, en meldt dat “de functie op basis van de beschikbare data werkt”. Hierdoor wordt mogelijk niet overal de demping automatisch aangepast.

Specifiek zal Tesla eerst ruwe data verzamelen over de staat van het wegdek. Dit wordt vervolgens omgezet tot aanwijzingen voor de adaptieve demping om zich in bepaalde gebieden zo te wijzigen dat eventuele schade beperkt blijft. Het lijkt er dus niet op dat Tesla’s zonder deze data direct aanpassingen kunnen doen aan de demping als slecht wegdek wordt ontdekt.

Tesla’s met het Autopilot of het Full Self Driving-systeem zullen na deze update overigens niet automatisch uitwijken voor gaten in het wegdek. Daar blijft de bestuurder zelf verantwoordelijk voor. Het is mogelijk dat Tesla dit wenst te implementeren – zoals Elon Musk eerder suggereerde – maar dat het vooralsnog tot te gevaarlijke situaties zou leiden door de plotselinge verandering van koers.

Geluidsignaal bij groen licht

Naast de aanpassingen in de adaptieve demping, brengt de update ook een geluidssignaal mee voor als het stoplicht op groen springt. Afgeleide bestuurders worden hierdoor teruggeplaatst in het verkeer. Hiermee wordt voorkomen dat automobilisten naar elkaar moeten toeteren om te wijzen op het groene licht. De functie werkt voorlopig alleen met Tesla’s 3.0-hardware, meldt Electrek nog. Dat geldt niet voor de aanpassing aan de adaptieve demping, die is beschikbaar op iedere Tesla.

Connected Cartesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!