Tesla roept 59.000 auto’s terug na fout in systeem voor noodgevallen
Vroeger mocht je tevreden zijn met een radio in de wagen. Auto’s worden nu steeds geavanceerder en krijgen hiervoor ook meer software aan boord. Dit heeft zijn voordelen. Zo kunnen Tesla’s bij noodgevallen zelfstandig de hulpdiensten bereiken, mocht je daar zelf niet meer toe in staat zijn. Of je daar blind op kan vertrouwen blijft altijd de vraag, dat bewijst een nieuwe terugroepactie van de Tesla Model 3 en Model Y. In totaal worden 59.129 wagens door de fabrikant teruggehaald, schrijft de Duitse verkeerstoezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt.
Tesla Model 3 en Model Y
In een bericht op de website van de Duitse toezichthouder staat dat problemen in de software van de Model 3 en Model Y ertoe kunnen leiden dat de zogenoemde eCall-functie niet meer werkt. Middels de functie bellen Tesla’s – zoals eerder genoemd – de hulpdiensten in het geval van zware ongelukken. Of er ongelukken hebben plaatsgevonden waarbij de software achteraf niet bleek te werken, is niet bekendgemaakt.
Kraftfahrt-Bundesamt laat verder in het midden hoeveel van de terug te roepen Model 3’s en Model Y’s in het Duitse grondgebied rondrijden. Of Tesla dus wagens terug moet roepen in ons land is nog niet duidelijk. Wel lijkt de kans aanwezig, gezien een deel van de auto’s die onder de terugroepactie vallen in de Duitse Gigafactory – waar met name Model Y’s van de band rollen – zijn geproduceerd.
Software als Tesla’s zwakte
Voor Tesla is dit de twaalfde keer in 2022 dat het auto’s moet terugroepen en de vierde keer dat de terugroepactie noodzakelijk is door softwareperikelen. De Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA liet in mei nog weten dat meer dan 130.000 Tesla’s teruggeroepen moesten worden door de oververhitting van cruciale hardware. In de praktijk zou dit kunnen leiden tot een verhoogd risico op ongelukken omdat bepaalde instellingen niet altijd beschikbaar zouden zijn tot de bestuurder.
De terugroepacties volgen voor de fabrikant van elektrische wagens op een ongelukkig moment. Het bedrijf zegt last te hebben van een verstoorde toeleveringsketen voor zijn batterijen. Tesla zou zijn productie hierdoor niet kunnen opschroeven en “miljarden dollars verliezen”, zei Tesla in juni over zijn nieuwe fabrieken in Berlijn en Texas. Ondertussen blijven de prijzen van onderdelen stijgen. Dit zijn factoren die meewegen in Tesla’s aangekondigde ontslaggolf. Zo’n 9 procent van de werkkrachten zal het bedrijf moeten verlaten. Ook stopt het bedrijf voorlopig met het aannemen van werkkrachten.
Vroeger mocht je tevreden zijn met een radio in de wagen. Auto’s worden nu steeds geavanceerder en krijgen hiervoor ook meer software aan boord. Dit heeft zijn voordelen. Zo kunnen Tesla’s bij noodgevallen zelfstandig de hulpdiensten bereiken, mocht je daar zelf niet meer toe in staat zijn. Of je daar blind op kan vertrouwen blijft altijd de vraag, dat bewijst een nieuwe terugroepactie van de Tesla Model 3 en Model Y. In totaal worden 59.129 wagens door de fabrikant teruggehaald, schrijft de Duitse verkeerstoezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt.
Tesla Model 3 en Model Y
In een bericht op de website van de Duitse toezichthouder staat dat problemen in de software van de Model 3 en Model Y ertoe kunnen leiden dat de zogenoemde eCall-functie niet meer werkt. Middels de functie bellen Tesla’s – zoals eerder genoemd – de hulpdiensten in het geval van zware ongelukken. Of er ongelukken hebben plaatsgevonden waarbij de software achteraf niet bleek te werken, is niet bekendgemaakt.
Kraftfahrt-Bundesamt laat verder in het midden hoeveel van de terug te roepen Model 3’s en Model Y’s in het Duitse grondgebied rondrijden. Of Tesla dus wagens terug moet roepen in ons land is nog niet duidelijk. Wel lijkt de kans aanwezig, gezien een deel van de auto’s die onder de terugroepactie vallen in de Duitse Gigafactory – waar met name Model Y’s van de band rollen – zijn geproduceerd.
Software als Tesla’s zwakte
Voor Tesla is dit de twaalfde keer in 2022 dat het auto’s moet terugroepen en de vierde keer dat de terugroepactie noodzakelijk is door softwareperikelen. De Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA liet in mei nog weten dat meer dan 130.000 Tesla’s teruggeroepen moesten worden door de oververhitting van cruciale hardware. In de praktijk zou dit kunnen leiden tot een verhoogd risico op ongelukken omdat bepaalde instellingen niet altijd beschikbaar zouden zijn tot de bestuurder.
De terugroepacties volgen voor de fabrikant van elektrische wagens op een ongelukkig moment. Het bedrijf zegt last te hebben van een verstoorde toeleveringsketen voor zijn batterijen. Tesla zou zijn productie hierdoor niet kunnen opschroeven en “miljarden dollars verliezen”, zei Tesla in juni over zijn nieuwe fabrieken in Berlijn en Texas. Ondertussen blijven de prijzen van onderdelen stijgen. Dit zijn factoren die meewegen in Tesla’s aangekondigde ontslaggolf. Zo’n 9 procent van de werkkrachten zal het bedrijf moeten verlaten. Ook stopt het bedrijf voorlopig met het aannemen van werkkrachten.