Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 is helemaal goedgekeurd
Begin juni communiceerde de Europese Commissie dat een verbod op verbrandingsmotoren in de EU vanaf 2035 niet ver meer stond van een volwaardige goedkeuring. De EU moest alleen nog in gesprek gaan met de individuele lidstaten maar dat lijkt intussen al in kannen en kruiken te zijn. Het plan om tegen 2035 definitief verbrandingsmotoren te verbieden is dus definitief.
Bye bye diesel
Wat betekent dit nu juist? De goedkeuring van het plan heeft best veel concrete gevolgen voor burgers. Europa wil eigenlijk tegen 2035 de CO2-uitstoot van wagens en camionettes met 100 procent doen dalen en dat kan natuurlijk alleen maar als er geen verbrandingsmotoren meer rondrijden. Vanaf dat jaar zal het dus verboden zijn om nog wagens met verbrandingsmotoren te verkopen. Of het hier alleen over nieuwe wagens of ook tweedehandswagens gaat is niet duidelijk.
Maar hoe wil Europa dat in godsnaam tot stand krijgen als je vandaag de dag nog maar zo weinig laadpalen ter beschikking hebt, horen we je denken. Tegen 2030 moeten er in Europa in totaal zo’n 3,9 miljoen laders gebouwd zijn, dat ligt vast in de verordening. De uitrol van oplaadinfrastructuur moet de komende jaren dus worden versneld. Toch is dat niet voldoende volgens de Alternative Fuels Infrastructure, daar zijn ze van mening dat er tegen 2030 minstens 7 miljoen laadpalen moeten zijn, bijna het dubbele dus. Vandaag staat het grootste deel van de laadpalen in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Eerder deze week stond het plan om verbrandingsmotoren te gaan verbieden in Europa tegen 2035 nog op losse schroeven. Lidstaten als Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije zouden hebben voorgesteld om dat plan uit te stellen naar 2040, ze vragen dus meer tijd, helaas wacht het klimaat niet.
Begin juni communiceerde de Europese Commissie dat een verbod op verbrandingsmotoren in de EU vanaf 2035 niet ver meer stond van een volwaardige goedkeuring. De EU moest alleen nog in gesprek gaan met de individuele lidstaten maar dat lijkt intussen al in kannen en kruiken te zijn. Het plan om tegen 2035 definitief verbrandingsmotoren te verbieden is dus definitief.
Bye bye diesel
Wat betekent dit nu juist? De goedkeuring van het plan heeft best veel concrete gevolgen voor burgers. Europa wil eigenlijk tegen 2035 de CO2-uitstoot van wagens en camionettes met 100 procent doen dalen en dat kan natuurlijk alleen maar als er geen verbrandingsmotoren meer rondrijden. Vanaf dat jaar zal het dus verboden zijn om nog wagens met verbrandingsmotoren te verkopen. Of het hier alleen over nieuwe wagens of ook tweedehandswagens gaat is niet duidelijk.
Maar hoe wil Europa dat in godsnaam tot stand krijgen als je vandaag de dag nog maar zo weinig laadpalen ter beschikking hebt, horen we je denken. Tegen 2030 moeten er in Europa in totaal zo’n 3,9 miljoen laders gebouwd zijn, dat ligt vast in de verordening. De uitrol van oplaadinfrastructuur moet de komende jaren dus worden versneld. Toch is dat niet voldoende volgens de Alternative Fuels Infrastructure, daar zijn ze van mening dat er tegen 2030 minstens 7 miljoen laadpalen moeten zijn, bijna het dubbele dus. Vandaag staat het grootste deel van de laadpalen in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Eerder deze week stond het plan om verbrandingsmotoren te gaan verbieden in Europa tegen 2035 nog op losse schroeven. Lidstaten als Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije zouden hebben voorgesteld om dat plan uit te stellen naar 2040, ze vragen dus meer tijd, helaas wacht het klimaat niet.