Test

Dit is een popup

Snapchat debuteert Snapchat+: snappen aan 3,99 dollar per maand

Snapchat Plus
Snapchat+ is de eerste verkenning van Snapchat met betalende abonnementen. Voor 3,99 dollar krijg je exclusieve functionaliteiten en een pak advertenties.

Snapchat zet met Snapchat+ in op het verbeteren van de ervaring van “de mensen die het meest van hun tijd doorbrengen met communiceren met hun beste vrienden op Snap”. Het abonnement is een broedplaats voor exclusieve, experimentele en pre-release-functionaliteiten, schrijft Snapchat in zijn blogpost. Vooral de meest gepassioneerde gebruikers moeten zich hierdoor aangetrokken voelen; zij zullen het Snapchat+-abonnement voor 3,99 dollar per maand kunnen afnemen.

Advertenties in Snapchat+

Voorlopig is de toegevoegde waarde van Snapchat+ nog relatief beperkt. Het bedrijf zegt dat klanten met de huidige versie kunnen zien welke vrienden hun Snaps opnieuw hebben bekeken. Snapchat+-houders kunnen daarnaast het logo van Snapchat naar wens aanpassen. Welke functies er nog in de pijplijn zitten is onbekend. Op termijn zullen in elk geval een reeks pre-release functies volgen; er wordt door Snapchat echter niet gesproken over hoe deze zullen verschillen van de functies die al in het bètaprogramma getest worden.

Nieuwe functie van Snapchat+ – beeld: Snapchat

Gebruikers die een abonnement nemen op Snapchat hoeven verder niet te verwachten dat de app plots advertentievrij is. Jacob Andreou, SVP of Product bij Snapchat, liet tegenover The Verge weten dat “ads op de lange termijn de kern van ons bedrijfsmodel blijven vormen”. Tegelijkertijd zegt Andreou dat Snapchat niet verwacht dat abonnementen “een belangrijke inkomstenbron gaan vormen”.

Groei omzet stagneert

Toch komt de onthulling van Snapchat+ op een opvallend moment. Snapchat wist zijn doelen voor de omzet in het tweede kwartaal – na een waarschuwing eerder in het kwartaal – niet te halen. Dat speelt volgens de SVP echter geen rol bij het moment waarop Snapchat de dienst introduceert. De productteams zouden immers al ‘sinds 2016 met het idee van een betalend abonnement spelen’.

Voorlopig zijn we in België en Nederland overigens weinig met Snapchat+. Het bedrijf lanceert de dienst eerst in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Saudi-Arabië en de Verenigde Emiraten. Op termijn zal de dienst uitrollen naar andere regio’s, meldt het bedrijf.

Snapchat zet met Snapchat+ in op het verbeteren van de ervaring van “de mensen die het meest van hun tijd doorbrengen met communiceren met hun beste vrienden op Snap”. Het abonnement is een broedplaats voor exclusieve, experimentele en pre-release-functionaliteiten, schrijft Snapchat in zijn blogpost. Vooral de meest gepassioneerde gebruikers moeten zich hierdoor aangetrokken voelen; zij zullen het Snapchat+-abonnement voor 3,99 dollar per maand kunnen afnemen.

Advertenties in Snapchat+

Voorlopig is de toegevoegde waarde van Snapchat+ nog relatief beperkt. Het bedrijf zegt dat klanten met de huidige versie kunnen zien welke vrienden hun Snaps opnieuw hebben bekeken. Snapchat+-houders kunnen daarnaast het logo van Snapchat naar wens aanpassen. Welke functies er nog in de pijplijn zitten is onbekend. Op termijn zullen in elk geval een reeks pre-release functies volgen; er wordt door Snapchat echter niet gesproken over hoe deze zullen verschillen van de functies die al in het bètaprogramma getest worden.

Nieuwe functie van Snapchat+ – beeld: Snapchat

Gebruikers die een abonnement nemen op Snapchat hoeven verder niet te verwachten dat de app plots advertentievrij is. Jacob Andreou, SVP of Product bij Snapchat, liet tegenover The Verge weten dat “ads op de lange termijn de kern van ons bedrijfsmodel blijven vormen”. Tegelijkertijd zegt Andreou dat Snapchat niet verwacht dat abonnementen “een belangrijke inkomstenbron gaan vormen”.

Groei omzet stagneert

Toch komt de onthulling van Snapchat+ op een opvallend moment. Snapchat wist zijn doelen voor de omzet in het tweede kwartaal – na een waarschuwing eerder in het kwartaal – niet te halen. Dat speelt volgens de SVP echter geen rol bij het moment waarop Snapchat de dienst introduceert. De productteams zouden immers al ‘sinds 2016 met het idee van een betalend abonnement spelen’.

Voorlopig zijn we in België en Nederland overigens weinig met Snapchat+. Het bedrijf lanceert de dienst eerst in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Saudi-Arabië en de Verenigde Emiraten. Op termijn zal de dienst uitrollen naar andere regio’s, meldt het bedrijf.

ontspanningsnapchatSnapchat+

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!