Test

Dit is een popup

Reuters: ‘verbod op verbrandingsmotoren in de EU staat ter discussie’

Einde-verbrandingsmotor-Diesel-Benzine-verbod-2035-EU
Een voorstel om de uitstoot van nieuw te verkopen auto’s in 2035 met 100 procent te reduceren in de EU, is mogelijk op losse poten komen te staan.

Nieuwe auto’s moeten in 2035 ‘100 procent minder uitstoten dan in 2021’, was de maatregel die de Europese Commissie had opgeworpen om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Door die maatregel worden fabrikanten eraan gebonden om in 2035 enkel nog auto’s te verkopen zonder een interne verbrandingsmotor. Ondanks dat de Europese Commissie en het Europees Parlement in de voorbije maanden akkoord gingen met dit streven, ligt het plan nu toch onder vuur. Reuters zegt dat Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije om uitstel hebben gevraagd. In een document dat Reuters heeft ingezien zou staan dat de vijf landen het streven tot 2040 willen uitstellen.

Auto’s met verbrandingsmotor

Naast de aanvraag tot uitstel, hebben de landen een tegenvoorstel neergelegd. Hierin staat dat ze een volledig verbod weliswaar niet zien zitten, maar wel instaan voor een reductie van 90 procent van de uitstoot van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035. In 2040 volgt dan de ‘laatste stap’ en wordt de uitstoot alsnog met 100 procent gereduceerd, is het plan van de vijf Europese landen.

In de tussentijd zeggen de landen een adequaat en gepersonaliseerd plan nodig te hebben om de transitie van verbrandingsmotoren naar andersoortige aandrijving te kunnen maken. Het uitrollen van elektrische laadpalen en de benodigde infrastructuur speelt een belangrijke rol binnen deze plannen – eerder bleek dat 70 procent van de laadpalen in de EU in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. De andere Europese landen hebben dus nog een flinke inhaalslag te maken. Een Bulgaarse ambtenaar noemt verschillende ‘sociaaleconomische factoren’ als redenen voor de verschillen in de Europese Unie.

Instemmen met maatregelen

Het is nu aan landen in de EU om hun goedkeuring te geven voor de maatregelen. Autofabrikanten, zo ook Ford, Volvo, Mini, Jaguar en het Duitse Volkswagen, hebben eerder laten weten van plan te zijn voor of vanaf 2035 volledig af te stappen van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Of de uitstel van maatregelen impact zal hebben op de plannen van deze fabrikanten, is niet bekend. Brussel ziet de tegenstelling – die ook wordt gesteund door de Duitse minister van Financiën – als een gevaar voor het behalen van klimaatdoelstellingen.

Auto’s gaan namelijk gemiddeld vijftien jaar mee, stelt Brussel. Een auto die in 2035 verkocht wordt, verdwijnt daarmee rond 2050 van de weg. Mocht de uitstoot later gereduceerd worden door uitstel van de maatregelen – bijvoorbeeld tot 2040 – dan zal de uitstoot van auto’s op de weg pas op zijn vroegst in 2055 naar het nulpunt dalen.

Nieuwe auto’s moeten in 2035 ‘100 procent minder uitstoten dan in 2021’, was de maatregel die de Europese Commissie had opgeworpen om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Door die maatregel worden fabrikanten eraan gebonden om in 2035 enkel nog auto’s te verkopen zonder een interne verbrandingsmotor. Ondanks dat de Europese Commissie en het Europees Parlement in de voorbije maanden akkoord gingen met dit streven, ligt het plan nu toch onder vuur. Reuters zegt dat Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije om uitstel hebben gevraagd. In een document dat Reuters heeft ingezien zou staan dat de vijf landen het streven tot 2040 willen uitstellen.

Auto’s met verbrandingsmotor

Naast de aanvraag tot uitstel, hebben de landen een tegenvoorstel neergelegd. Hierin staat dat ze een volledig verbod weliswaar niet zien zitten, maar wel instaan voor een reductie van 90 procent van de uitstoot van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035. In 2040 volgt dan de ‘laatste stap’ en wordt de uitstoot alsnog met 100 procent gereduceerd, is het plan van de vijf Europese landen.

In de tussentijd zeggen de landen een adequaat en gepersonaliseerd plan nodig te hebben om de transitie van verbrandingsmotoren naar andersoortige aandrijving te kunnen maken. Het uitrollen van elektrische laadpalen en de benodigde infrastructuur speelt een belangrijke rol binnen deze plannen – eerder bleek dat 70 procent van de laadpalen in de EU in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. De andere Europese landen hebben dus nog een flinke inhaalslag te maken. Een Bulgaarse ambtenaar noemt verschillende ‘sociaaleconomische factoren’ als redenen voor de verschillen in de Europese Unie.

Instemmen met maatregelen

Het is nu aan landen in de EU om hun goedkeuring te geven voor de maatregelen. Autofabrikanten, zo ook Ford, Volvo, Mini, Jaguar en het Duitse Volkswagen, hebben eerder laten weten van plan te zijn voor of vanaf 2035 volledig af te stappen van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Of de uitstel van maatregelen impact zal hebben op de plannen van deze fabrikanten, is niet bekend. Brussel ziet de tegenstelling – die ook wordt gesteund door de Duitse minister van Financiën – als een gevaar voor het behalen van klimaatdoelstellingen.

Auto’s gaan namelijk gemiddeld vijftien jaar mee, stelt Brussel. Een auto die in 2035 verkocht wordt, verdwijnt daarmee rond 2050 van de weg. Mocht de uitstoot later gereduceerd worden door uitstel van de maatregelen – bijvoorbeeld tot 2040 – dan zal de uitstoot van auto’s op de weg pas op zijn vroegst in 2055 naar het nulpunt dalen.

euklimaatuitstoot

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!