Zonne-auto Lightyear 0 betreedt vanaf november onze wegen
In 2019 stelde het voor het eerst een volwaardig concept voor, gisteren lanceerde Lightyear zijn eerste productie-auto: Lightyear 0. Na zes jaar onderzoek en ontwikkeling, ontwerpen, engineering, prototypes en testen gaat deze zonneauto dit najaar in productie. Volgens de fabrikant kunnen automobilisten tot zeven maanden rijden zonder een auto aan te moeten sluiten op stopcontact of laadpaal.
Lightyear 0: hoe gaat het in z’n werk?
De Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP-actieradius.
Dankzij een opbrengst tot 11.000 zonnekilometers per jaar kunnen automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of in het stopcontact moeten; in een klimaat zoals dat van België zou dat twee maanden zijn en in landen als Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden.
Zeer laag energieverbruik
Met een energieverbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer (bij 110 km/u) is het volgens Lightyear de meest efficiënte elektrische auto en het recordbrekende luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,19 maakt het de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe.
Naast de aerodynamica is ook het gewicht van de auto van invloed op de efficiëntie. Het model is een elektrische auto van vijf meter lang, maar weegt in totaal slechts 1.575 kilogram. De kracht van het holistische ontwerp wordt duidelijk in de praktijk – bij snelwegsnelheden (110 km/u) kan de wagen 560 kilometer aan een stuk rijden.
Prijzen en beschikbaarheid
De productie van de Lightyear 0 begint dit najaar en de eerste auto wordt in november geleverd. Er zullen maximaal 946 Lightyear 0’s worden geproduceerd voor een bedrag van €250.000 om deze nieuwe vorm van mobiliteit effectief op de markt te introduceren en verder te gaan met Lightyear’s volgende model. Deze wordt ontworpen voor massaproductie met een toegankelijke vanaf prijs van €30.000 (de productie staat gepland voor eind 2024/begin 2025).
In 2019 stelde het voor het eerst een volwaardig concept voor, gisteren lanceerde Lightyear zijn eerste productie-auto: Lightyear 0. Na zes jaar onderzoek en ontwikkeling, ontwerpen, engineering, prototypes en testen gaat deze zonneauto dit najaar in productie. Volgens de fabrikant kunnen automobilisten tot zeven maanden rijden zonder een auto aan te moeten sluiten op stopcontact of laadpaal.
Lightyear 0: hoe gaat het in z’n werk?
De Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP-actieradius.
Dankzij een opbrengst tot 11.000 zonnekilometers per jaar kunnen automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of in het stopcontact moeten; in een klimaat zoals dat van België zou dat twee maanden zijn en in landen als Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden.
Zeer laag energieverbruik
Met een energieverbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer (bij 110 km/u) is het volgens Lightyear de meest efficiënte elektrische auto en het recordbrekende luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,19 maakt het de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe.
Naast de aerodynamica is ook het gewicht van de auto van invloed op de efficiëntie. Het model is een elektrische auto van vijf meter lang, maar weegt in totaal slechts 1.575 kilogram. De kracht van het holistische ontwerp wordt duidelijk in de praktijk – bij snelwegsnelheden (110 km/u) kan de wagen 560 kilometer aan een stuk rijden.
Prijzen en beschikbaarheid
De productie van de Lightyear 0 begint dit najaar en de eerste auto wordt in november geleverd. Er zullen maximaal 946 Lightyear 0’s worden geproduceerd voor een bedrag van €250.000 om deze nieuwe vorm van mobiliteit effectief op de markt te introduceren en verder te gaan met Lightyear’s volgende model. Deze wordt ontworpen voor massaproductie met een toegankelijke vanaf prijs van €30.000 (de productie staat gepland voor eind 2024/begin 2025).