Test

Dit is een popup

Orange Belgium introduceert Eco Rating voor duurzame smartphones

orange re eco rating
Image Credit: Orange Belgium
Telecomoperator Orange Belgium implementeert als eerste in België een Eco Rating samen met het Re-programma om te strijden voor een duurzame smartphone-markt.

Met deze nieuwe projecten wil Orange Belgium de Belgische klanten helpen bij het nadenken over de duurzaamheid van hun smartphones. De gebruikers zullen aan de hand van de opgestelde cijfers beter en meer geïnformeerd kunnen beslissen bij de aankoop van hun volgende toestel. De Eco Rating werd opgesteld door meerdere internationale spelers, waaronder Deutsche Telekom, Orangje, Telefónica, Telia Company en Vodafone. Klanten zien zo in een oogopslag informatie over de milieu-impact van het toestel, gaande van gebruik tot vervoer en verwerking van de smartphones. De Eco Rating zal stelselmatig in de communicatie van het bedrijf opduiken.

Eco Rating

Voor het verkrijgen van een Eco Rating wordt elke smartphone onderzocht. Daarna krijgen ze een score op 100 die gebruikers inlicht over de milieu-impact die een toestel in zijn volledige levensduur heeft. Hierbij zullen vijf verschillende criteria centraal staan, zijnde duurzaamheid, herstelbaarheid, recycleerbaarheid, klimaatefficiëntie en hulpbronnenefficiëntie.

Naast het Eco Rating-label voert het ook een wereldwijd Re-programma in waarbij het zich richt op de vier belangrijkste aspecten van een milieuvriendelijke smartphone-markt: Reparatie, Refurbished, Recyclage en Retour.

  • Reparatie: door smartphones te herstellen worden ze langer gebruikt en moeten er minder nieuwe op de markt komen.
  • Refurbished: met de verkoop van refurbished toestellen krijgen smartphones een tweede leven.
  • Recyclage: smartphones die men niet opnieuw kan gebruiken, worden zo met aandacht voor het milieu ontmanteld om opnieuw gebruikt te worden.
  • Retour: als opvolger van het BuyBack-progamma kunnen klanten hun oude smartphones inruilen voor tegoed dat gebruikt kan worden bij de aankoop van een nieuw toestel. Het overgrote deel wordt refurbished (60 procent), de rest gerecycleerd.

Meer recycleren

“Onze ambitie is om onze klanten de kans te geven om een weloverwogen keuze te maken als het gaat om de toestellen die ze kopen en de impact ervan op het milieu”, aldus Isabelle Vanden Eede, Chief Communication, Brand en CSR Officer van Orange Belgium. “Dit, in combinatie met ons nieuwe overkoepelende programma Re dat de meest duurzame praktijken op de smartphonemarkt promoot, is een belangrijk bewijs van hoe een operator daadwerkelijk een verschil kan maken.”

Door meer te focussen op het inzamelen en recycleren van deze toestellen sloeg het bedrijf er in 2021 in om meer dan 22.000 smartphones te verwerken. Dat zou bijna drie keer zoveel zijn als in het jaar daarvoor. Bovendien doneert Orange Belgium voor elk toestel dat via het BuyBack-programma binnenkomt 2 euro terug aan milieuorganisatie Natuurpunt/Natagora.

Met deze nieuwe projecten wil Orange Belgium de Belgische klanten helpen bij het nadenken over de duurzaamheid van hun smartphones. De gebruikers zullen aan de hand van de opgestelde cijfers beter en meer geïnformeerd kunnen beslissen bij de aankoop van hun volgende toestel. De Eco Rating werd opgesteld door meerdere internationale spelers, waaronder Deutsche Telekom, Orangje, Telefónica, Telia Company en Vodafone. Klanten zien zo in een oogopslag informatie over de milieu-impact van het toestel, gaande van gebruik tot vervoer en verwerking van de smartphones. De Eco Rating zal stelselmatig in de communicatie van het bedrijf opduiken.

Eco Rating

Voor het verkrijgen van een Eco Rating wordt elke smartphone onderzocht. Daarna krijgen ze een score op 100 die gebruikers inlicht over de milieu-impact die een toestel in zijn volledige levensduur heeft. Hierbij zullen vijf verschillende criteria centraal staan, zijnde duurzaamheid, herstelbaarheid, recycleerbaarheid, klimaatefficiëntie en hulpbronnenefficiëntie.

Naast het Eco Rating-label voert het ook een wereldwijd Re-programma in waarbij het zich richt op de vier belangrijkste aspecten van een milieuvriendelijke smartphone-markt: Reparatie, Refurbished, Recyclage en Retour.

  • Reparatie: door smartphones te herstellen worden ze langer gebruikt en moeten er minder nieuwe op de markt komen.
  • Refurbished: met de verkoop van refurbished toestellen krijgen smartphones een tweede leven.
  • Recyclage: smartphones die men niet opnieuw kan gebruiken, worden zo met aandacht voor het milieu ontmanteld om opnieuw gebruikt te worden.
  • Retour: als opvolger van het BuyBack-progamma kunnen klanten hun oude smartphones inruilen voor tegoed dat gebruikt kan worden bij de aankoop van een nieuw toestel. Het overgrote deel wordt refurbished (60 procent), de rest gerecycleerd.

Meer recycleren

“Onze ambitie is om onze klanten de kans te geven om een weloverwogen keuze te maken als het gaat om de toestellen die ze kopen en de impact ervan op het milieu”, aldus Isabelle Vanden Eede, Chief Communication, Brand en CSR Officer van Orange Belgium. “Dit, in combinatie met ons nieuwe overkoepelende programma Re dat de meest duurzame praktijken op de smartphonemarkt promoot, is een belangrijk bewijs van hoe een operator daadwerkelijk een verschil kan maken.”

Door meer te focussen op het inzamelen en recycleren van deze toestellen sloeg het bedrijf er in 2021 in om meer dan 22.000 smartphones te verwerken. Dat zou bijna drie keer zoveel zijn als in het jaar daarvoor. Bovendien doneert Orange Belgium voor elk toestel dat via het BuyBack-programma binnenkomt 2 euro terug aan milieuorganisatie Natuurpunt/Natagora.

ecologischorangeorange belgiumrecyclagetelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!