SpaceX plant eerste baanvlucht van Starship in maart
SpaceX wil zijn Starship kunnen lanceren vanop de basis in Boca Chica (Texas). Daar wordt het prototype van de raket ook gebouwd. De Federal Aviation Administration moet daar nog zijn toestemming voor geven. Het milieu-onderzoek zou tegen maart afgerond moeten zijn. Als SpaceX dan groen licht krijgt, is het in principe klaar voor orbitale vluchten.
Het is de eerste echt grote update rond het Starship in jaren, al was er vorig jaar al de intentie voor orbitale vluchten. Het ruimtetuig bestaat uit de Starship zelf, bovenop een Super Heavy Booster. SpaceX zet alles op alles om zijn Starship zo snel mogelijk helemaal herbruikbaar te maken. Daarmee willen ze een nieuwe stap zetten richting lanceringen naar de maan of Mars.
Nadat de reusachtige raket onze planeet verlaat, breekt de booster af om vervolgens terug te keren naar zijn lanceringstoren. Daar zou die in ieder geval opgevangen moeten worden door de armen van de toren. De Starship zelf zou gewoon moeten kunnen doorvliegen naar zijn bestemming, om vervolgens ook weer terug te keren naar de aarde.
Starship-raket kostenefficiënt
Volgens CEO Elon Musk zal de booster in totaal 6 minuten doorbrengen in de lucht: 2 bij de lancering en 4 voor de terugkeer naar de toren. Het is althans de bedoeling om het systeem op termijn elke 6 tot 8 uur opnieuw te kunnen gebruiken, voor drie lanceringen per dag. Die herbruikbaarheid op de korte termijn is volgens SpaceX “de sleutel voor de mensheid om het heelal te verkennen”.
Cruciaal is de Super Heavy Booster, die meer dan twee keer de stuwkracht heeft van de Saturn V, tot nog toe de grootste raket die de ruimte inging. Naast de mogelijkheid om honderden tonnen aan lading te vervoeren, is het dus de herbruikbaarheid van het ruimtetuig dat ruimtevluchten vergemakkelijkt. Zo worden ze ook een pak goedkoper. Volgens Musk kost een Starship vlucht binnen de 2 tot 3 jaar minder dan 10 miljoen dollar per keer. Dat is veel minder dan een Falcon 9-raket, met een prijskaartje van 60 miljoen dollar.
SpaceX wil zijn Starship kunnen lanceren vanop de basis in Boca Chica (Texas). Daar wordt het prototype van de raket ook gebouwd. De Federal Aviation Administration moet daar nog zijn toestemming voor geven. Het milieu-onderzoek zou tegen maart afgerond moeten zijn. Als SpaceX dan groen licht krijgt, is het in principe klaar voor orbitale vluchten.
Het is de eerste echt grote update rond het Starship in jaren, al was er vorig jaar al de intentie voor orbitale vluchten. Het ruimtetuig bestaat uit de Starship zelf, bovenop een Super Heavy Booster. SpaceX zet alles op alles om zijn Starship zo snel mogelijk helemaal herbruikbaar te maken. Daarmee willen ze een nieuwe stap zetten richting lanceringen naar de maan of Mars.
Nadat de reusachtige raket onze planeet verlaat, breekt de booster af om vervolgens terug te keren naar zijn lanceringstoren. Daar zou die in ieder geval opgevangen moeten worden door de armen van de toren. De Starship zelf zou gewoon moeten kunnen doorvliegen naar zijn bestemming, om vervolgens ook weer terug te keren naar de aarde.
Starship-raket kostenefficiënt
Volgens CEO Elon Musk zal de booster in totaal 6 minuten doorbrengen in de lucht: 2 bij de lancering en 4 voor de terugkeer naar de toren. Het is althans de bedoeling om het systeem op termijn elke 6 tot 8 uur opnieuw te kunnen gebruiken, voor drie lanceringen per dag. Die herbruikbaarheid op de korte termijn is volgens SpaceX “de sleutel voor de mensheid om het heelal te verkennen”.
Cruciaal is de Super Heavy Booster, die meer dan twee keer de stuwkracht heeft van de Saturn V, tot nog toe de grootste raket die de ruimte inging. Naast de mogelijkheid om honderden tonnen aan lading te vervoeren, is het dus de herbruikbaarheid van het ruimtetuig dat ruimtevluchten vergemakkelijkt. Zo worden ze ook een pak goedkoper. Volgens Musk kost een Starship vlucht binnen de 2 tot 3 jaar minder dan 10 miljoen dollar per keer. Dat is veel minder dan een Falcon 9-raket, met een prijskaartje van 60 miljoen dollar.