Tesla moet weer sleutelen aan FSD: wagens rijden door aan stopbord
De uitrol van Tesla Full Self-Driving modus (FSD) is op een nieuw obstakel gebotst. Door een fout in de software werkte de ‘rollende stop’-functie die ervoor moet zorgen dat de wagen volledig tot stilstand komt aan een stopbord niet naar behoren. Als de wagen nog minder dan 9 kilometer per uur reed en geen aankomend verkeer detecteerde, reed die gewoon verder.
54.000 wagens teruggeroepen
Tesla moest hierover op 20 januari al verantwoording afleggen aan de Amerikaanse verkeersautoriteit NHTSA, die aan de wagenbouwer vroeg om alle wagens die de bètaversie van de nieuwe functie hadden gedownload terug te roepen. Op die vraag gaat Tesla nu in; het zou gaan om ongeveer 54.000 wagens. Ook kan niemand de functie nog downloaden tot het probleem is opgelost.
Volgens Musk heeft de rollende stop-functie, die nog maar sinds januari als bèta beschikbaar was, geen ongevallen veroorzaakt omdat de wagen enkel onder zeer specifieke condities niet zou stoppen. Toch achtte NHTSA het risico te groot. In veel Amerikaanse staten is het ook verplicht om volledig te stoppen aan een stopbord, ook al komt er geen verkeer aan.
Full Self-Driving: een weg met veel obstakels
Het is lang niet de eerste keer dat Tesla overhoop ligt met NHTSA over de Full Self-Driving modus. De verkeersautoriteit neemt vooral aanstoot aan de benaming van de modus. Die geeft chauffeurs een vals gevoel dat hun wagen de volledige controle heeft, terwijl het maar over een ‘geassisteerde vorm’ van rijden gaat. Dat verwittigt Tesla wel op zijn website. Musk blijft volhouden dat Full Self-Driving op termijn autorijden veiliger zal maken en Tesla blijft lustig nieuwe bètaversies uitrollen in de Verenigde Staten.
In Europa is Full Self-Driving voorlopig nog niet te installeren omdat Europese richtlijnen rond autonome rijfuncties veel strenger zijn. Tesla zou de FSD-modus vanaf dit jaar ook wel naar China willen brengen. De meeste Autopilot-functies zijn al wel enkele jaren beschikbaar in Europa, al zijn ook hier niet vrij van controverse na enkele zware ongevallen. Ook als je Autopilot inschakelt, moet je altijd alert blijven.
De uitrol van Tesla Full Self-Driving modus (FSD) is op een nieuw obstakel gebotst. Door een fout in de software werkte de ‘rollende stop’-functie die ervoor moet zorgen dat de wagen volledig tot stilstand komt aan een stopbord niet naar behoren. Als de wagen nog minder dan 9 kilometer per uur reed en geen aankomend verkeer detecteerde, reed die gewoon verder.
54.000 wagens teruggeroepen
Tesla moest hierover op 20 januari al verantwoording afleggen aan de Amerikaanse verkeersautoriteit NHTSA, die aan de wagenbouwer vroeg om alle wagens die de bètaversie van de nieuwe functie hadden gedownload terug te roepen. Op die vraag gaat Tesla nu in; het zou gaan om ongeveer 54.000 wagens. Ook kan niemand de functie nog downloaden tot het probleem is opgelost.
Volgens Musk heeft de rollende stop-functie, die nog maar sinds januari als bèta beschikbaar was, geen ongevallen veroorzaakt omdat de wagen enkel onder zeer specifieke condities niet zou stoppen. Toch achtte NHTSA het risico te groot. In veel Amerikaanse staten is het ook verplicht om volledig te stoppen aan een stopbord, ook al komt er geen verkeer aan.
Full Self-Driving: een weg met veel obstakels
Het is lang niet de eerste keer dat Tesla overhoop ligt met NHTSA over de Full Self-Driving modus. De verkeersautoriteit neemt vooral aanstoot aan de benaming van de modus. Die geeft chauffeurs een vals gevoel dat hun wagen de volledige controle heeft, terwijl het maar over een ‘geassisteerde vorm’ van rijden gaat. Dat verwittigt Tesla wel op zijn website. Musk blijft volhouden dat Full Self-Driving op termijn autorijden veiliger zal maken en Tesla blijft lustig nieuwe bètaversies uitrollen in de Verenigde Staten.
In Europa is Full Self-Driving voorlopig nog niet te installeren omdat Europese richtlijnen rond autonome rijfuncties veel strenger zijn. Tesla zou de FSD-modus vanaf dit jaar ook wel naar China willen brengen. De meeste Autopilot-functies zijn al wel enkele jaren beschikbaar in Europa, al zijn ook hier niet vrij van controverse na enkele zware ongevallen. Ook als je Autopilot inschakelt, moet je altijd alert blijven.