Test

Dit is een popup

Facebook verliest gebruikers – brengt Metaverse redding?

Het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook vertoont voor het eerst een dalende trend. Heeft Facebook haar plafond bereikt?

Vannacht heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, zijn kwartaalresultaten voor het einde van 2021 neergelegd. Ondanks een totale omzet van 33,67 miljard dollar, 20% hoger dan het jaar voorheen, zorgde het financiële rapport er toch voor dat de aandelen van Meta bij het openen van de beurs vandaag meer dan 20% minder waard zullen zijn. Één statistiek doet investeerders toch duidelijk twijfelen over de toekomst van het belangrijkste product van Meta: Facebook.

Facebook ziet gebruikers vertrekken

In de laatste drie maanden van 2021 haakten namelijk een half miljoen dagelijkse gebruikers af van Facebook. Die daling deed zich vooral voor in de markten die de voorbije kwartalen voor een groei moesten zorgen, zoals Afrika en Latijns-Amerika. Volgens Mark Zuckerberg is dit een gevolg van de harde concurrentie van TikTok. Hij wil vooral dan ook meer inzetten op het videoplatform Instagram Reels.

Het is ook niet allemaal negatief voor Facebook: met 1,93 miljard ligt het aantal mensen dat dagelijks inlogt nog steeds wel 5% hoger dan aan het einde van 2020. Ook blijft het verkopen van advertenties op de sociale mediaplatformen een zeer lucratieve business voor het bedrijf, dat zagen we ook in de kwartaalcijfers van Alphabet/Google. Maar het kan er toch op wijzen dat Facebook na 18 jaar aan haar plafond gekomen is.

instagram reels
Reels zal een meer prominente rol krijgen binnen Instagram. Image: Facebook

AR en VR nog niet winstgevend

Tot die conclusie was Zuckerberg misschien ook wel gekomen toen hij besloot om de naam van Facebook te veranderen naar Meta. Daardoor komt ook de Reality Labs-afdeling van Meta, die zich bezighoudt met het ontwikkelen van VR- en AR-applicaties en bijhorende hardware, meer in de spotlights te staan. Dus laten we eens kijken hoe die het doet. Reality Labs bracht 887 miljoen dollar in het laatje door goede verkoopcijfers van de Oculus Quest 2, maar maakt vooral 3,3 miljard dollar verlies. De Metaverse blijkt op dit moment dus nog eerder verlieslatend te zijn.

Daar maakt Zuckerberg zich geen zorgen over. “In het vierde kwartaal van 2021 hebben we de krijtlijnen uitgezet voor onze toekomst. Dit jaar moeten we die toekomstplannen waar maken”, zegt de grote baas in zijn toelichting bij de resultaten.

Carpe Diem

Eerder deze week maakte Meta ook al bekend de plannen voor haar cryptomunt Diem definitief te hebben begraven. Het bedrijf werkte al enkele jaren aan haar eigen digitale munt, maar het project kreeg vanaf dag één tegenstand van toezichtshouders.

Vannacht heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, zijn kwartaalresultaten voor het einde van 2021 neergelegd. Ondanks een totale omzet van 33,67 miljard dollar, 20% hoger dan het jaar voorheen, zorgde het financiële rapport er toch voor dat de aandelen van Meta bij het openen van de beurs vandaag meer dan 20% minder waard zullen zijn. Één statistiek doet investeerders toch duidelijk twijfelen over de toekomst van het belangrijkste product van Meta: Facebook.

Facebook ziet gebruikers vertrekken

In de laatste drie maanden van 2021 haakten namelijk een half miljoen dagelijkse gebruikers af van Facebook. Die daling deed zich vooral voor in de markten die de voorbije kwartalen voor een groei moesten zorgen, zoals Afrika en Latijns-Amerika. Volgens Mark Zuckerberg is dit een gevolg van de harde concurrentie van TikTok. Hij wil vooral dan ook meer inzetten op het videoplatform Instagram Reels.

Het is ook niet allemaal negatief voor Facebook: met 1,93 miljard ligt het aantal mensen dat dagelijks inlogt nog steeds wel 5% hoger dan aan het einde van 2020. Ook blijft het verkopen van advertenties op de sociale mediaplatformen een zeer lucratieve business voor het bedrijf, dat zagen we ook in de kwartaalcijfers van Alphabet/Google. Maar het kan er toch op wijzen dat Facebook na 18 jaar aan haar plafond gekomen is.

instagram reels
Reels zal een meer prominente rol krijgen binnen Instagram. Image: Facebook

AR en VR nog niet winstgevend

Tot die conclusie was Zuckerberg misschien ook wel gekomen toen hij besloot om de naam van Facebook te veranderen naar Meta. Daardoor komt ook de Reality Labs-afdeling van Meta, die zich bezighoudt met het ontwikkelen van VR- en AR-applicaties en bijhorende hardware, meer in de spotlights te staan. Dus laten we eens kijken hoe die het doet. Reality Labs bracht 887 miljoen dollar in het laatje door goede verkoopcijfers van de Oculus Quest 2, maar maakt vooral 3,3 miljard dollar verlies. De Metaverse blijkt op dit moment dus nog eerder verlieslatend te zijn.

Daar maakt Zuckerberg zich geen zorgen over. “In het vierde kwartaal van 2021 hebben we de krijtlijnen uitgezet voor onze toekomst. Dit jaar moeten we die toekomstplannen waar maken”, zegt de grote baas in zijn toelichting bij de resultaten.

Carpe Diem

Eerder deze week maakte Meta ook al bekend de plannen voor haar cryptomunt Diem definitief te hebben begraven. Het bedrijf werkte al enkele jaren aan haar eigen digitale munt, maar het project kreeg vanaf dag één tegenstand van toezichtshouders.

businessontspanningslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!