Google trekt stekker uit FLoC voor Topics API: advertenties gebaseerd op je interesses
Google kondigde FLoC (Federal Learning of Cohorts) eind 2020 aan als alternatief voor third party cookies, die tegen uiterlijk 2023 zouden moeten verdwenen zijn uit Google Chrome. De idee achter FLoC was om internetgebruiker niet langer meer individueel te tracken via cookies, maar ze onder te verdelen in groepen van mensen met een gelijkaardig profiel.
Maar FLoC stuitte vanaf dag één op verzet en andere browsers weigerden mee te stappen in het verhaal. Google trekt daarom de stekker uit FLoC nog voor het goed en wel uitgerold was. Een nieuw advertentiesysteem staat al klaar om de fakkel over te nemen: Topics API. Topics API is het nieuwe initiatief dat voortkomt uit de Privacy Sandbox dat het internet weer privacyvriendelijker moet maken.
Hoe werkt Topics API?
Google licht in deze blogpost al een tipje van de sluier hoe Topic API cookies moet vervangen. In dit nieuwe advertentiesysteem zal je browser je geschiedenis drie weken lang bijhouden. Op basis van je browsegeschiedenis zal Chrome een schatting maken van wat je interesses zijn op basis van een lijst van 300 geaggregeerde thema’s, van sport tot auto’s en reizen. Wanneer je een website bezoekt die ingetekend heeft op Topics API, zal Google drie thema’s met die website delen.
Advertenties die je te zien krijgt zullen dus gebaseerd zijn op websites die je recent bezocht. Dat is ook zo met cookies, maar nu komt die informatie vanuit je browser en niet meer vanuit third-party cookies. Volgens Google kunnen webbeheerders op die manier geen individuele gegevens meer over je verzamelen. Ook belooft de techreus dat je via je Google-account zelf het Topics API kan sturen wat je interesses zijn en zelfs volledig kan uitschakelen. Ook zal je browsegeschiedenis na drie weken automatisch verwijderd worden.
Is Topics API de oplossing?
Google benadrukt dat ze bij de ontwikkeling van Topics API rekening hebben gehouden met de feedback die ze krijgen op FLoC. De tool is nog in volle ontwikkeling en Google kan tot heden nog geen timing plakken op wanneer de eerste experimenten starten in Chrome. Het is maar de vraag of na de heisa rond FLoC andere browser zullen willen meestappen in het systeem. Chrome is ook één van de laatste browsers die third-party cookies nog toelaat.
Wat vind jij van dit nieuwe voorstel van Google? Is dit een verbetering ten aanzien van cookies of niet? We horen je mening graag in de reacties.
Google kondigde FLoC (Federal Learning of Cohorts) eind 2020 aan als alternatief voor third party cookies, die tegen uiterlijk 2023 zouden moeten verdwenen zijn uit Google Chrome. De idee achter FLoC was om internetgebruiker niet langer meer individueel te tracken via cookies, maar ze onder te verdelen in groepen van mensen met een gelijkaardig profiel.
Maar FLoC stuitte vanaf dag één op verzet en andere browsers weigerden mee te stappen in het verhaal. Google trekt daarom de stekker uit FLoC nog voor het goed en wel uitgerold was. Een nieuw advertentiesysteem staat al klaar om de fakkel over te nemen: Topics API. Topics API is het nieuwe initiatief dat voortkomt uit de Privacy Sandbox dat het internet weer privacyvriendelijker moet maken.
Hoe werkt Topics API?
Google licht in deze blogpost al een tipje van de sluier hoe Topic API cookies moet vervangen. In dit nieuwe advertentiesysteem zal je browser je geschiedenis drie weken lang bijhouden. Op basis van je browsegeschiedenis zal Chrome een schatting maken van wat je interesses zijn op basis van een lijst van 300 geaggregeerde thema’s, van sport tot auto’s en reizen. Wanneer je een website bezoekt die ingetekend heeft op Topics API, zal Google drie thema’s met die website delen.
Advertenties die je te zien krijgt zullen dus gebaseerd zijn op websites die je recent bezocht. Dat is ook zo met cookies, maar nu komt die informatie vanuit je browser en niet meer vanuit third-party cookies. Volgens Google kunnen webbeheerders op die manier geen individuele gegevens meer over je verzamelen. Ook belooft de techreus dat je via je Google-account zelf het Topics API kan sturen wat je interesses zijn en zelfs volledig kan uitschakelen. Ook zal je browsegeschiedenis na drie weken automatisch verwijderd worden.
Is Topics API de oplossing?
Google benadrukt dat ze bij de ontwikkeling van Topics API rekening hebben gehouden met de feedback die ze krijgen op FLoC. De tool is nog in volle ontwikkeling en Google kan tot heden nog geen timing plakken op wanneer de eerste experimenten starten in Chrome. Het is maar de vraag of na de heisa rond FLoC andere browser zullen willen meestappen in het systeem. Chrome is ook één van de laatste browsers die third-party cookies nog toelaat.
Wat vind jij van dit nieuwe voorstel van Google? Is dit een verbetering ten aanzien van cookies of niet? We horen je mening graag in de reacties.