Test

Dit is een popup

Apple moet in Nederland voorwaarden App Store aanpassen voor datingapps

De Nederlandse consumentenwaakhond wil Apple dwingen om zijn betalingssysteem in de App Store te wijzigen voor datingapps.

Dat meldt de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een persbericht op zijn website. Zij zijn na een onderzoek van mening dat de App Store ‘onredelijke voorwaarden’ toepast voor de ontwikkelaars van datingapps. Het huidige betalingssysteem zou niet anti-competitief zijn en enkel Apple ten goede komen. Het bedrijf krijgt twee maanden om de wijzigingen door te voeren. Als Apple hier niet op ingaat, dan volgt er per week een dwangsom van 5 miljoen euro, met een maximum van 50 miljoen euro.

“Sommige appaanbieders zijn afhankelijk van Apples App Store en Apple maakt daar misbruik van. Apple heeft door haar machtspositie speciale verantwoordelijkheden”, aldus woordvoerder ACM in het bericht. “Daarom moet Apple ook de belangen van appaanbieders serieus nemen en met redelijke voorwaarden werken. Dat dwingen we nu af.”

Geen match

De regulator ging in 2019 reeds van start met een onderzoek naar de commissies van de Apple App Store. Dat gebeurde na een klacht van Match Group, het moederbedrijf achter onder meer Tinder. Zij stelden dat ze niet zomaar konden communiceren met hun klanten rond betalingen die zij voerden op het platform. ACM stelt in zijn resultaten van het onderzoek dat Apple extra voorwaarden oplegt voor bedrijven die hun eigen betaalde diensten willen aanbieden. Deze zouden niet evenredig zijn met de diensten die de apps zouden leveren. De winsten die het bedrijf hieruit haalt, zouden ook veel hoger liggen dan die nodig zijn om het platform operationeel te houden.

Deze verordening richt zich enkel op de online dating apps in de App Store. Andere app-categorieën vallen hier dus niet onder. Verder zou het ook enkel van toepassing zijn binnen de landsgrenzen van Nederland.

Precedent

Het commissiebeleid van Apple wordt al even in de gaten gehouden. Het bedrijf vraagt tussen de 15 en 30 procent commissie bij in-app-aankopen. Voor veel ontwikkelaars ligt deze commissie te hoog, waardoor ze spreken van een monopoliepositie van Apple. Eerder trok onder meer Zuid-Korea bijvoorbeeld al een wet recht rond het aanpakken van deze commissies. Het is momenteel nog onduidelijk of Apple dit ook zal aanpassen, of tegen de beslissing in beroep zal gaan. Indien het toch buigt, dan is de kans groot dat binnenkort ook andere app-categorieën zullen volgen.

Dat meldt de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een persbericht op zijn website. Zij zijn na een onderzoek van mening dat de App Store ‘onredelijke voorwaarden’ toepast voor de ontwikkelaars van datingapps. Het huidige betalingssysteem zou niet anti-competitief zijn en enkel Apple ten goede komen. Het bedrijf krijgt twee maanden om de wijzigingen door te voeren. Als Apple hier niet op ingaat, dan volgt er per week een dwangsom van 5 miljoen euro, met een maximum van 50 miljoen euro.

“Sommige appaanbieders zijn afhankelijk van Apples App Store en Apple maakt daar misbruik van. Apple heeft door haar machtspositie speciale verantwoordelijkheden”, aldus woordvoerder ACM in het bericht. “Daarom moet Apple ook de belangen van appaanbieders serieus nemen en met redelijke voorwaarden werken. Dat dwingen we nu af.”

Geen match

De regulator ging in 2019 reeds van start met een onderzoek naar de commissies van de Apple App Store. Dat gebeurde na een klacht van Match Group, het moederbedrijf achter onder meer Tinder. Zij stelden dat ze niet zomaar konden communiceren met hun klanten rond betalingen die zij voerden op het platform. ACM stelt in zijn resultaten van het onderzoek dat Apple extra voorwaarden oplegt voor bedrijven die hun eigen betaalde diensten willen aanbieden. Deze zouden niet evenredig zijn met de diensten die de apps zouden leveren. De winsten die het bedrijf hieruit haalt, zouden ook veel hoger liggen dan die nodig zijn om het platform operationeel te houden.

Deze verordening richt zich enkel op de online dating apps in de App Store. Andere app-categorieën vallen hier dus niet onder. Verder zou het ook enkel van toepassing zijn binnen de landsgrenzen van Nederland.

Precedent

Het commissiebeleid van Apple wordt al even in de gaten gehouden. Het bedrijf vraagt tussen de 15 en 30 procent commissie bij in-app-aankopen. Voor veel ontwikkelaars ligt deze commissie te hoog, waardoor ze spreken van een monopoliepositie van Apple. Eerder trok onder meer Zuid-Korea bijvoorbeeld al een wet recht rond het aanpakken van deze commissies. Het is momenteel nog onduidelijk of Apple dit ook zal aanpassen, of tegen de beslissing in beroep zal gaan. Indien het toch buigt, dan is de kans groot dat binnenkort ook andere app-categorieën zullen volgen.

acmapplematch group

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!