Proximus vindt creatieve oplossing voor tekort aan laadpalen
De opmars van elektrische voertuigen kent een spectaculaire versnelling, ook in ons land. De meest recente prognoses wijzen op een stijging van het aantal elektrische auto’s in België tot 1,5 à 2 miljoen tegen 2030. Het Vlaamse klimaatplan dat recent werd goedgekeurd stelt dat vanaf 2029 alle nieuw aangekochte wagens een elektrische motor moeten hebben. Er zijn nog wel twee grote obstakels die de doorbraak van elektrische wagens in de weg staat: de hoge verkoopprijs en een tekort aan laadpalen. Proximus en het stadsbestuur van Mechelen slaan de handen in elkaar om dat tekort aan laadpalen alvast aan te pakken.
Met een persbericht kondigt Proximus een proefproject van vier maanden aan in Mechelen om te onderzoeken of straatkasten met telecomapparatuur kunnen worden omgetoverd tot laadpalen voor elektrische voertuigen. In de komende vier maanden zullen met ondersteuning van netbeheerder Fluvius zo acht nieuwe oplaadpunten worden gecreëerd. Op elke locatie zullen twee voertuigen tegelijk kunnen opladen aan een capaciteit van 11KVa per connector. De eerste locatie is ingehuldigd aan het Raghenoplein.
- Lees ook: Telenet en Fluvius bouwen ‘datanetwerk van de toekomst’
Twee vliegen in één klap
Als het project een succes is, kunnen er in één klap heel wat laadpalen bijkomen. Proximus telt in totaal meer dan 28.000 straatkasten verspreid over ons land. Nu Proximus vol inzet op glasvezel ter vervanging van de kopernetwerken, zal er veel ruimte vrijkomen in die straatkasten. Die straatkasten kunnen met beperkte technische ingrepen en kosten worden omgezet naar een oplaadpunt.
Proximus schat dat er in Vlaanderen alleen al potentieel ligt voor 7000 oplaadpunten uit 3500 straatkasten die niet meer nodig zullen zijn voor koperinternet. Dat is meer dan een verdubbeling van het aantal oplaadpunten dat Vlaanderen vandaag kent. Ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk lopen al gelijkaardige proefprojecten.
Vlaams minister en voormalig burgemeester van Mechelen Bart Somers ziet veel potentieel in het experiment. Met 278 laadpunten is Mechelen vandaag al de stad met het hoogste aantal laadpunten per inwoner, maar tegen 230 zouden er nog 600 laadpunten moeten bijkomen. Het proefproject met Proximus zou ruimte moeten creëren voor 70 nieuwe oplaadpunten. “Dit pilootproject met Proximus is een mooi voorbeeld van hoe we met innovatieve en creatieve oplossingen deze uitdaging kunnen aanpakken.”, zegt Somers in het persbericht.
Dringend meer laadpalen nodig
Ook elders in België zorgt de nieuwe klimaatdoelstellingen voor een race naar nieuwe laadpalen. Het stadsbestuur van Brussel wil tegen 2035 meer dan 10.000 laadpalen op Brussels grondgebied hebben staan.
De opmars van elektrische voertuigen kent een spectaculaire versnelling, ook in ons land. De meest recente prognoses wijzen op een stijging van het aantal elektrische auto’s in België tot 1,5 à 2 miljoen tegen 2030. Het Vlaamse klimaatplan dat recent werd goedgekeurd stelt dat vanaf 2029 alle nieuw aangekochte wagens een elektrische motor moeten hebben. Er zijn nog wel twee grote obstakels die de doorbraak van elektrische wagens in de weg staat: de hoge verkoopprijs en een tekort aan laadpalen. Proximus en het stadsbestuur van Mechelen slaan de handen in elkaar om dat tekort aan laadpalen alvast aan te pakken.
Met een persbericht kondigt Proximus een proefproject van vier maanden aan in Mechelen om te onderzoeken of straatkasten met telecomapparatuur kunnen worden omgetoverd tot laadpalen voor elektrische voertuigen. In de komende vier maanden zullen met ondersteuning van netbeheerder Fluvius zo acht nieuwe oplaadpunten worden gecreëerd. Op elke locatie zullen twee voertuigen tegelijk kunnen opladen aan een capaciteit van 11KVa per connector. De eerste locatie is ingehuldigd aan het Raghenoplein.
- Lees ook: Telenet en Fluvius bouwen ‘datanetwerk van de toekomst’
Twee vliegen in één klap
Als het project een succes is, kunnen er in één klap heel wat laadpalen bijkomen. Proximus telt in totaal meer dan 28.000 straatkasten verspreid over ons land. Nu Proximus vol inzet op glasvezel ter vervanging van de kopernetwerken, zal er veel ruimte vrijkomen in die straatkasten. Die straatkasten kunnen met beperkte technische ingrepen en kosten worden omgezet naar een oplaadpunt.
Proximus schat dat er in Vlaanderen alleen al potentieel ligt voor 7000 oplaadpunten uit 3500 straatkasten die niet meer nodig zullen zijn voor koperinternet. Dat is meer dan een verdubbeling van het aantal oplaadpunten dat Vlaanderen vandaag kent. Ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk lopen al gelijkaardige proefprojecten.
Vlaams minister en voormalig burgemeester van Mechelen Bart Somers ziet veel potentieel in het experiment. Met 278 laadpunten is Mechelen vandaag al de stad met het hoogste aantal laadpunten per inwoner, maar tegen 230 zouden er nog 600 laadpunten moeten bijkomen. Het proefproject met Proximus zou ruimte moeten creëren voor 70 nieuwe oplaadpunten. “Dit pilootproject met Proximus is een mooi voorbeeld van hoe we met innovatieve en creatieve oplossingen deze uitdaging kunnen aanpakken.”, zegt Somers in het persbericht.
Dringend meer laadpalen nodig
Ook elders in België zorgt de nieuwe klimaatdoelstellingen voor een race naar nieuwe laadpalen. Het stadsbestuur van Brussel wil tegen 2035 meer dan 10.000 laadpalen op Brussels grondgebied hebben staan.