Qualcomm ontwikkelt Snapdragon Spaces voor AR-brillen
De Metaverse moet dé technologiehype van 2022 worden. Meta heeft grootste plannen, maar we zagen ook Microsoft en Cisco al nieuwe virtuele toepassingen voor hun videovergaderplatformen ontwikkelen. Om de technologie echter goed te kunnen gebruiken is een AR-bril vereist. Voorspellingen luiden dat heel wat smartphonefabrikanten volgend jaar met hun eigen AR-bril op de proppen zullen komen. Qualcomm werkt daarom aan een nieuw platform dat ervoor moet zorgen dat wanneer je een AR-bril koopt, die ook werkt met je smartphone. Dit softwareplatform krijgt de naam Snapdragon Spaces.
Gezien chiptechnologie van Qualcomm vandaag de dag in veel smartphones en VR/AR-hardware aanwezig is, klinkt een software die de brug legt tussen die verschillende chipsets als een logische volgende stap voor Qualcomm. Wat de software concreet doet, is applicaties die je op je smartphone opent omzetten naar augmented reality. Zo wordt een mix gecreëerd tussen de echte en de virtuele wereld.
Qualcomm stelt haar Snapdragon Spaces-softwareplatform al open voor partners uit verschillende domeinen. Onder meer Lenovo/Motorola, Xiaomi en OPPO hebben al interesse getoond, vanuit de kant van appontwikkelaars zijn Epic Games en Niantic de meest opvallende namen.
Geen ruimte voor iPhone
Er is wel één twist: Snapdragon Spaces zal in een eerste fase compatibel zijn met slechts een beperkt aantal Snapdragon-chipsets. Het zal je niet verbazen dat deze vooral uit het premiumsegment komen, al noemt Qualcomm in het persbericht zelf geen chips bij naam. De Metaverse zal dus in haar eerste fase enkel voor een select clubje mensen met een vlaggenschipsmartphone zijn.
Omdat de software compatibel is met hardware van de chipfabrikant, lijken we ook slecht nieuws te hebben voor eigenaars van een iPhone 13 en een Pixel 6 Pro. Apple schakelde immers sinds de iPhone 11 over op de binnenshuis geproduceerde Bionic-chip, Google kiest sinds de Pixel 6 ook voor hun eigen Tensor-SoC.
De Metaverse moet dé technologiehype van 2022 worden. Meta heeft grootste plannen, maar we zagen ook Microsoft en Cisco al nieuwe virtuele toepassingen voor hun videovergaderplatformen ontwikkelen. Om de technologie echter goed te kunnen gebruiken is een AR-bril vereist. Voorspellingen luiden dat heel wat smartphonefabrikanten volgend jaar met hun eigen AR-bril op de proppen zullen komen. Qualcomm werkt daarom aan een nieuw platform dat ervoor moet zorgen dat wanneer je een AR-bril koopt, die ook werkt met je smartphone. Dit softwareplatform krijgt de naam Snapdragon Spaces.
Gezien chiptechnologie van Qualcomm vandaag de dag in veel smartphones en VR/AR-hardware aanwezig is, klinkt een software die de brug legt tussen die verschillende chipsets als een logische volgende stap voor Qualcomm. Wat de software concreet doet, is applicaties die je op je smartphone opent omzetten naar augmented reality. Zo wordt een mix gecreëerd tussen de echte en de virtuele wereld.
Qualcomm stelt haar Snapdragon Spaces-softwareplatform al open voor partners uit verschillende domeinen. Onder meer Lenovo/Motorola, Xiaomi en OPPO hebben al interesse getoond, vanuit de kant van appontwikkelaars zijn Epic Games en Niantic de meest opvallende namen.
Geen ruimte voor iPhone
Er is wel één twist: Snapdragon Spaces zal in een eerste fase compatibel zijn met slechts een beperkt aantal Snapdragon-chipsets. Het zal je niet verbazen dat deze vooral uit het premiumsegment komen, al noemt Qualcomm in het persbericht zelf geen chips bij naam. De Metaverse zal dus in haar eerste fase enkel voor een select clubje mensen met een vlaggenschipsmartphone zijn.
Omdat de software compatibel is met hardware van de chipfabrikant, lijken we ook slecht nieuws te hebben voor eigenaars van een iPhone 13 en een Pixel 6 Pro. Apple schakelde immers sinds de iPhone 11 over op de binnenshuis geproduceerde Bionic-chip, Google kiest sinds de Pixel 6 ook voor hun eigen Tensor-SoC.