Meta wil winkels openen om Metaverse te demonstreren
Facebook luidde vorige week de transitie van socialmediagigant naar Metaversereus in met de naamsverandering van het overkoepelende moederbedrijf naar Meta. De eerste stappen naar deze nieuwe virtuele wereld zullen echter nog in de fysieke wereld moeten worden gezet. New York Times schrijft dat Meta al enkele maanden met de idee speelt om op verschillende locaties wereldwijd nieuwe winkels te openen die als het perfecte showtoneel voor Metaverse-technologie moeten gelden.
Een open en verbonden wereld
Bezoekers van de winkels zullen er onder meer met gadgets kunnen spelen die zijn voortgekomen uit het Reality Lab van het bedrijf. Denk daarbij aan VR-headsets zoals de Oculus Quest, maar ook de slimme AR-bril die Facebook onlangs samen met Ray-Ban lanceerde. Zo kan je hands-on ontdekken hoe de Metaverse eruit ziet en wat dit hybride universum nu precies te bieden heeft vooraleer een duur apparaat aan te kopen.
Mark Zuckerberg verwoordt het in de gelekte documenten zelfs als ‘de wereld meer open en verbonden maken’. Hij wil dat mensen zich nieuwgierig en welkom voelen en zonder vooroordelen op ontdekkingsreis in de Metaverse kunnen gaan. Meta lijkt echter nog geen exacte locaties voor de winkels te hebben uitgekozen, noch is het een mysterie wanneer de eerste winkel zou moeten opengaan. Meta wilde geen reactie kwijt aan New York Times.
Is de Metaverse de toekomst?
Dat zal één van de grote technologievragen voor de komende jaren worden. Volgens Zuckerberg alvast wel, al vragen zijn kompanen wel nog om geduld. Volgens Nick Clegg zal het nog minstens 15 jaar duren vooraleer Facebook’s eigen transformatie voltooid is. Uiteraard bestaan er ook tegenstanders voor de Metaverse. Die wijzen naar het feit dat virtual reality al decennialang slechts een nichepubliek kan aanspreken. Daar heeft Meta zelf ook ervaring mee. Hoewel de Oculus Quest met afstand de populairste VR-bril van het moment is, hebben nog maar weinig huishoudens al een VR-headset thuis liggen. Ook kan de Metaverse lijden onder de privacyschandalen die rond Facebook hangen, de naamsverandering ten spijt.
- Metaverse: de volgende grote sprong op het internet?
Facebook luidde vorige week de transitie van socialmediagigant naar Metaversereus in met de naamsverandering van het overkoepelende moederbedrijf naar Meta. De eerste stappen naar deze nieuwe virtuele wereld zullen echter nog in de fysieke wereld moeten worden gezet. New York Times schrijft dat Meta al enkele maanden met de idee speelt om op verschillende locaties wereldwijd nieuwe winkels te openen die als het perfecte showtoneel voor Metaverse-technologie moeten gelden.
Een open en verbonden wereld
Bezoekers van de winkels zullen er onder meer met gadgets kunnen spelen die zijn voortgekomen uit het Reality Lab van het bedrijf. Denk daarbij aan VR-headsets zoals de Oculus Quest, maar ook de slimme AR-bril die Facebook onlangs samen met Ray-Ban lanceerde. Zo kan je hands-on ontdekken hoe de Metaverse eruit ziet en wat dit hybride universum nu precies te bieden heeft vooraleer een duur apparaat aan te kopen.
Mark Zuckerberg verwoordt het in de gelekte documenten zelfs als ‘de wereld meer open en verbonden maken’. Hij wil dat mensen zich nieuwgierig en welkom voelen en zonder vooroordelen op ontdekkingsreis in de Metaverse kunnen gaan. Meta lijkt echter nog geen exacte locaties voor de winkels te hebben uitgekozen, noch is het een mysterie wanneer de eerste winkel zou moeten opengaan. Meta wilde geen reactie kwijt aan New York Times.
Is de Metaverse de toekomst?
Dat zal één van de grote technologievragen voor de komende jaren worden. Volgens Zuckerberg alvast wel, al vragen zijn kompanen wel nog om geduld. Volgens Nick Clegg zal het nog minstens 15 jaar duren vooraleer Facebook’s eigen transformatie voltooid is. Uiteraard bestaan er ook tegenstanders voor de Metaverse. Die wijzen naar het feit dat virtual reality al decennialang slechts een nichepubliek kan aanspreken. Daar heeft Meta zelf ook ervaring mee. Hoewel de Oculus Quest met afstand de populairste VR-bril van het moment is, hebben nog maar weinig huishoudens al een VR-headset thuis liggen. Ook kan de Metaverse lijden onder de privacyschandalen die rond Facebook hangen, de naamsverandering ten spijt.
- Metaverse: de volgende grote sprong op het internet?