Tesla roept uitrol Full Self Driving weer even een halt toe
Tesla startte in juli het testprogramma voor Full Self Driving op en na een eerste uitbreiding van het testpubliek eind september werd op vrijdag versie 10.3 uitgerold. De update bleek echter niet helemaal te werken zoals gepland, dus heeft Elon Musk via Twitter laten weten dat Tesla de laatste bèta zal terugroepen. Chauffeurs kunnen nog wel verder aan de slag met de huidige versie 10.2.
Seeing some issues with 10.3, so rolling back to 10.2 temporarily.
— Elon Musk (@elonmusk) October 24, 2021
Please note, this is to be expected with beta software. It is impossible to test all hardware configs in all conditions with internal QA, hence public beta.
Hoewel Musk zelf niet in details treed over de problemen met Full Self Driving, maar onder meer op Reddit kan je enkele probleemmeldingen terugvinden. Een van de meest gemelde is dat Full Self Driving 10.3 soms verkeerdelijk een object voor de auto identificeert en daardoor een remprocedure in gang zet. Niet ongevaarlijk als dit op de openbare weg gebeurt. De icoontjes op het dashboard voor AutoSteer en TACC (Traffic Awareness Cruise Control) blijken ook te verdwijnen. Volgens Musk komt er spoedig een oplossing en is het niet abnormaal dat een bètabestand wat foutjes bevat.
Perfecte Safety Score
Over de zelfrijdende modus is al veel inkt gevloeit. Het wagenbedrijf krijgt namelijk veel kritiek omdat gebruikers de software op de openbare weg laten uittesten en daarmee hun eigen veiligheid en die van andere weggebruikers in het gevaar kunnen brengen. Musk pareert die kritiek met het argument dat je de software nu eenmaal niet in een gecontroleerde omgeving kan uittesten. Een ander punt van kritiek is de naam. Full Self Driving kan impliceren dat je wagen volledig autonoom kan rijden, wat niet het geval is. Dit heeft Tesla altijd wel duidelijk aan hun klanten willen verwittigen.
Om de kritiek niet tegemoet te komen, kan niet iedereen zomaar de bètasoftware downloaden. Chauffeurs moeten eerst een bewijs van goed rijgedrag kunnen voorleggen. Enkel wie een quasi perfecte Safety Score haalt, komt in aanmerking om Full Self Driving uit te testen.
Tesla startte in juli het testprogramma voor Full Self Driving op en na een eerste uitbreiding van het testpubliek eind september werd op vrijdag versie 10.3 uitgerold. De update bleek echter niet helemaal te werken zoals gepland, dus heeft Elon Musk via Twitter laten weten dat Tesla de laatste bèta zal terugroepen. Chauffeurs kunnen nog wel verder aan de slag met de huidige versie 10.2.
Seeing some issues with 10.3, so rolling back to 10.2 temporarily.
— Elon Musk (@elonmusk) October 24, 2021
Please note, this is to be expected with beta software. It is impossible to test all hardware configs in all conditions with internal QA, hence public beta.
Hoewel Musk zelf niet in details treed over de problemen met Full Self Driving, maar onder meer op Reddit kan je enkele probleemmeldingen terugvinden. Een van de meest gemelde is dat Full Self Driving 10.3 soms verkeerdelijk een object voor de auto identificeert en daardoor een remprocedure in gang zet. Niet ongevaarlijk als dit op de openbare weg gebeurt. De icoontjes op het dashboard voor AutoSteer en TACC (Traffic Awareness Cruise Control) blijken ook te verdwijnen. Volgens Musk komt er spoedig een oplossing en is het niet abnormaal dat een bètabestand wat foutjes bevat.
Perfecte Safety Score
Over de zelfrijdende modus is al veel inkt gevloeit. Het wagenbedrijf krijgt namelijk veel kritiek omdat gebruikers de software op de openbare weg laten uittesten en daarmee hun eigen veiligheid en die van andere weggebruikers in het gevaar kunnen brengen. Musk pareert die kritiek met het argument dat je de software nu eenmaal niet in een gecontroleerde omgeving kan uittesten. Een ander punt van kritiek is de naam. Full Self Driving kan impliceren dat je wagen volledig autonoom kan rijden, wat niet het geval is. Dit heeft Tesla altijd wel duidelijk aan hun klanten willen verwittigen.
Om de kritiek niet tegemoet te komen, kan niet iedereen zomaar de bètasoftware downloaden. Chauffeurs moeten eerst een bewijs van goed rijgedrag kunnen voorleggen. Enkel wie een quasi perfecte Safety Score haalt, komt in aanmerking om Full Self Driving uit te testen.