Test

Dit is een popup

Google verlaagt commissie voor apps met abonnementen

Appontwikkelaars moeten voortaan een commissie van maximaal 15 procent afstaan aan Google voor abonnementen die gebruikers aansluiten.

Het systeem van de commissie die Google en Apple opeisen van appontwikkelaars ligt al lange tijd onder vuur. De techgiganten verplichten applicaties met abonnementen en in-app aankopen om hun betaalsystemen te gebruiken, waarna 30% bij hen blijft ‘plakken’. Uit een onderzoek bleek dat Google en Apple elk jaar miljarden dollars op deze manier binnenrijven. Google ontkent ook niet dat ze die bron van inkomsten nodig hebben om het Android-platform verder uit te bouwen. Via een blogpost kondigt Google vandaag wel belangrijke veranderingen aan hun beleid aan.

De veranderingen zullen een effect hebben op de prijs van mobiele app-abonnementen. Nadat Google de commissie voor abonnementen na afloop van het eerste jaar al verlaagde van 30% naar 15%, zal die 15% nu de maatstaf worden vanaf het abonnement aangesloten is. Voor digitale boekenwinkels en muziekstreamingdiensten is Google zelfs bereid naar 10% te zakken. Op hun beurt zouden de appontwikkelaars de abonnementsprijzen goedkoper kunnen maken voor hun gebruikers.

Eerder verlaagde Google de commissie op aankopen al van 30% naar 15% voor ontwikkelaars met een jaarinkomen van minder dan een miljoen dollar (volgens Google 99% van alle appontwikkelaars). Aan de hand van deze wijzigingen moet Google Play opnieuw toegroeien naar het open mobiele ecosysteem dat Google ooit voor ogen had, klinkt het in de blogpost.

En Apple?

Ook Google’s tegenhanger Apple heeft wel wat water bij de wijn moeten mengen. De maatregelen die Apple nam zijn over het algemeen vergelijkbaar met degene die Google nu neemt. Of het voldoende zal zijn om de kritiek te doen verstommen, dat is maar af te wachten. De hele heisa met Fortnite heeft duidelijk wat losgemaakt. Er ligt een nieuwe wet op tafel die appontwikkelaars meer ruimte biedt om hun eigen betaalkanalen naar voren te schuiven. Dat kan de inkomsten die Google en Apple uit de commissies drastisch verminderen. De populaire game Fortnite is overigens al meer dan een jaar niet meer beschikbaar in de appwinkels.

Het systeem van de commissie die Google en Apple opeisen van appontwikkelaars ligt al lange tijd onder vuur. De techgiganten verplichten applicaties met abonnementen en in-app aankopen om hun betaalsystemen te gebruiken, waarna 30% bij hen blijft ‘plakken’. Uit een onderzoek bleek dat Google en Apple elk jaar miljarden dollars op deze manier binnenrijven. Google ontkent ook niet dat ze die bron van inkomsten nodig hebben om het Android-platform verder uit te bouwen. Via een blogpost kondigt Google vandaag wel belangrijke veranderingen aan hun beleid aan.

De veranderingen zullen een effect hebben op de prijs van mobiele app-abonnementen. Nadat Google de commissie voor abonnementen na afloop van het eerste jaar al verlaagde van 30% naar 15%, zal die 15% nu de maatstaf worden vanaf het abonnement aangesloten is. Voor digitale boekenwinkels en muziekstreamingdiensten is Google zelfs bereid naar 10% te zakken. Op hun beurt zouden de appontwikkelaars de abonnementsprijzen goedkoper kunnen maken voor hun gebruikers.

Eerder verlaagde Google de commissie op aankopen al van 30% naar 15% voor ontwikkelaars met een jaarinkomen van minder dan een miljoen dollar (volgens Google 99% van alle appontwikkelaars). Aan de hand van deze wijzigingen moet Google Play opnieuw toegroeien naar het open mobiele ecosysteem dat Google ooit voor ogen had, klinkt het in de blogpost.

En Apple?

Ook Google’s tegenhanger Apple heeft wel wat water bij de wijn moeten mengen. De maatregelen die Apple nam zijn over het algemeen vergelijkbaar met degene die Google nu neemt. Of het voldoende zal zijn om de kritiek te doen verstommen, dat is maar af te wachten. De hele heisa met Fortnite heeft duidelijk wat losgemaakt. Er ligt een nieuwe wet op tafel die appontwikkelaars meer ruimte biedt om hun eigen betaalkanalen naar voren te schuiven. Dat kan de inkomsten die Google en Apple uit de commissies drastisch verminderen. De populaire game Fortnite is overigens al meer dan een jaar niet meer beschikbaar in de appwinkels.

google play storeontspanningslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!