“Instagram is strijd om tieners aan het verliezen”
The New York Times kon een rapport inkijken, waaruit blijkt dat de schrik er al in zit sinds 2018. Uit interne documenten van moederbedrijf Facebook wordt de concurrentie zelfs een “existentiële dreiging” genoemd voor Instagram. Momenteel is de foto-app wel nog marktleider met 1,3 miljard gebruikers.
Om te voorkomen dat tieners Instagram links zouden laten liggen, is er sinds 2018 veel meer marketingbudget naar de doelgroep van 13- tot 15-jarigen gegaan. Dat alleen duidt al op een achterliggende paniek, aangezien het gebruikelijk is om zo breed mogelijk te adverteren. Tijdens de pandemie zou dat ook heel kort resultaat opgeleverd hebben, maar volgens The New York Times is van die opflakkering nu niet meer zoveel te merken.
Instagram afgetroefd door TikTok
Het hoeft niet te verbazen dat de grootste concurrentie van bij het Chinese TikTok komt. Volgens vertegenwoordigers van TikTok in België gebruikten dit jaar in totaal 2,8 miljoen landgenoten de app. Voor de pandemie zou dat rond de 1,7 miljoen gelegen hebben.
Bij Instagram stellen ze vast dat het aantal jonge gebruikers nog amper stijgt. Facebooks platform kreeg ook heel wat kritiek te verweken die wellicht een niet te onderschatten impact gehad heeft op de populariteit van de app. Zo zou Instagram een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld van jonge meisjes.
Facebook verdedigde zich door te stellen dat Instagram ook positieve effecten heeft bij jongeren. Zo zou volgens het socialemediabedrijf 57 procent van de meisjes die aan het onderzoek deelname minder depressief zijn door de positieve content op het platform. 40 procent zou zich net minder eenzaam en angstig voelen.
The New York Times kon een rapport inkijken, waaruit blijkt dat de schrik er al in zit sinds 2018. Uit interne documenten van moederbedrijf Facebook wordt de concurrentie zelfs een “existentiële dreiging” genoemd voor Instagram. Momenteel is de foto-app wel nog marktleider met 1,3 miljard gebruikers.
Om te voorkomen dat tieners Instagram links zouden laten liggen, is er sinds 2018 veel meer marketingbudget naar de doelgroep van 13- tot 15-jarigen gegaan. Dat alleen duidt al op een achterliggende paniek, aangezien het gebruikelijk is om zo breed mogelijk te adverteren. Tijdens de pandemie zou dat ook heel kort resultaat opgeleverd hebben, maar volgens The New York Times is van die opflakkering nu niet meer zoveel te merken.
Instagram afgetroefd door TikTok
Het hoeft niet te verbazen dat de grootste concurrentie van bij het Chinese TikTok komt. Volgens vertegenwoordigers van TikTok in België gebruikten dit jaar in totaal 2,8 miljoen landgenoten de app. Voor de pandemie zou dat rond de 1,7 miljoen gelegen hebben.
Bij Instagram stellen ze vast dat het aantal jonge gebruikers nog amper stijgt. Facebooks platform kreeg ook heel wat kritiek te verweken die wellicht een niet te onderschatten impact gehad heeft op de populariteit van de app. Zo zou Instagram een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld van jonge meisjes.
Facebook verdedigde zich door te stellen dat Instagram ook positieve effecten heeft bij jongeren. Zo zou volgens het socialemediabedrijf 57 procent van de meisjes die aan het onderzoek deelname minder depressief zijn door de positieve content op het platform. 40 procent zou zich net minder eenzaam en angstig voelen.