Tesla blijft op obstakels botsen met Full Self Driving-technologie
Met name de Amerikaanse waakhond, het New National Transportation Safety Board (NTSB), gelooft niet in de betrouwbaarheid van de zelfrijdende systemen. Zo zei voorzitter Jennifer Homendy in een interview met The Wall Street Journal dat Tesla “basic problemen met de veiligheid moet aanpakken”, voordat het features als Autopilot en Full Self Driving verder uitbreidt. Ze was er ook niet over te spreken dat Tesla bètatests van geüpgradede systemen zomaar op de openbare weg doet.
“Full Self Driving is onverantwoord”
Net als de meeste critici viel Homendy ook over de naamgeving van de nieuwe functies. Zij vindt de naam Full Self Driving “misleidend en onverantwoord”. Volgens haar zou er daardoor misbruik kunnen ontstaan, met gevaar voor de openbare veiligheid.
Ondanks de benaming laat Full Self Driving maar een beperkte autonomie toe, in specifieke situaties. Bestuurders moeten dan ook klaar zijn om op elk moment het stuur over te nemen. Met de technologie wil Tesla in de verdere toekomst robotaxi’s laten rondrijden die menselijke tussenkomst overbodig maken. Maar zover is het nog lang niet. Een dergelijk systeem is ook nog niet gedemonstreerd.
“Veiliger dan menselijke chauffeurs”
CEO Elon Musk en de zijnen hebben altijd beweerd dat Autopilot (en bij uitbreiding autonoom rijden) over het algemeen veiliger zijn dan menselijke chauffeurs. Nochtans waren er al verschillende incidenten waarbij Tesla’s crashten tijdens het (al dan niet correct) gebruik van Autopilot. Het grote discussiepunt was dan ook telkens of Autopilot op het moment van het ongeval actief was of niet.
Een ander argument van Tesla is dat het zijn Full Self Driving bewust op de openbare weg test. Zo kan het systeem snel verbeterd worden en afgestemd op de realiteit op de weg. Op een afgesloten circuit is de leercapaciteit nu eenmaal miniem.
De verse kritiek van het NTSB leidt wellicht niet tot beperkingen of een verbod op Tesla’s technologie. Het zet dan wel weer de toon voor de aanpak door de regering-Biden. In Europa lijkt de toon milder. Ook bij ons testen bestuurders de bètaversies van het zelfrijdende systeem.
Met name de Amerikaanse waakhond, het New National Transportation Safety Board (NTSB), gelooft niet in de betrouwbaarheid van de zelfrijdende systemen. Zo zei voorzitter Jennifer Homendy in een interview met The Wall Street Journal dat Tesla “basic problemen met de veiligheid moet aanpakken”, voordat het features als Autopilot en Full Self Driving verder uitbreidt. Ze was er ook niet over te spreken dat Tesla bètatests van geüpgradede systemen zomaar op de openbare weg doet.
“Full Self Driving is onverantwoord”
Net als de meeste critici viel Homendy ook over de naamgeving van de nieuwe functies. Zij vindt de naam Full Self Driving “misleidend en onverantwoord”. Volgens haar zou er daardoor misbruik kunnen ontstaan, met gevaar voor de openbare veiligheid.
Ondanks de benaming laat Full Self Driving maar een beperkte autonomie toe, in specifieke situaties. Bestuurders moeten dan ook klaar zijn om op elk moment het stuur over te nemen. Met de technologie wil Tesla in de verdere toekomst robotaxi’s laten rondrijden die menselijke tussenkomst overbodig maken. Maar zover is het nog lang niet. Een dergelijk systeem is ook nog niet gedemonstreerd.
“Veiliger dan menselijke chauffeurs”
CEO Elon Musk en de zijnen hebben altijd beweerd dat Autopilot (en bij uitbreiding autonoom rijden) over het algemeen veiliger zijn dan menselijke chauffeurs. Nochtans waren er al verschillende incidenten waarbij Tesla’s crashten tijdens het (al dan niet correct) gebruik van Autopilot. Het grote discussiepunt was dan ook telkens of Autopilot op het moment van het ongeval actief was of niet.
Een ander argument van Tesla is dat het zijn Full Self Driving bewust op de openbare weg test. Zo kan het systeem snel verbeterd worden en afgestemd op de realiteit op de weg. Op een afgesloten circuit is de leercapaciteit nu eenmaal miniem.
De verse kritiek van het NTSB leidt wellicht niet tot beperkingen of een verbod op Tesla’s technologie. Het zet dan wel weer de toon voor de aanpak door de regering-Biden. In Europa lijkt de toon milder. Ook bij ons testen bestuurders de bètaversies van het zelfrijdende systeem.