Nieuwe aandrijflijn e-bikes laadt op tijdens het fietsen en maakt ketting of riem overbodig
De Duitse fabrikant Schaeffler heeft deze week een radicaal nieuw schakel- en motorsysteem voor e-bikes getoond. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om e-bikes te ontwikkelen zonder ketting of riem. Het product draagt de naam Schaeffler Free Drive en moet de aandrijflijn van de toekomst worden.
Schaeffler Free Drive
De aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met Heinzmann en is gebaseerd op een generator die onderaan de fiets zit. De energie van de fietser wordt via de pedalen naar de aandrijflijn gestuurd en rechtstreeks naar een motor in het voorwiel. Dat maakt een ketting of riem overbodig. Het systeem is volledig gebaseerd op kabels met CAN-communicatie. Motor, batterij en andere elektronica worden door dezelfde kabel gestuurd.
De generator is in staat om zelf te bepalen hoeveel het terugneemt op basis van de kracht van de fietser. De overbodige energie wordt door de generator dan automatisch doorgestuurd naar de batterij waarvan dan weer later opnieuw gebruik kan worden gemaakt. Regeneratie, maar dan bij fietsen in de plaats van wagens. Ook op basis van het remmen is de generator in staat om energie terug naar de batterij te sturen.
Opladen tijdens het rijden?
Een veelgestelde vraag bij e-bikes. Het antwoord is bijna altijd “nee”. Behalve bij de Free Drive van Schaeffler. Eindelijk kunnen er fietsen op de markt komen (die niet per sé heel krachtig zijn) met regeneratie. Het enige nadeel aan deze speciale aandrijflijn is dat je iets meer krachtverlies hebt dan bij een ketting of riem. Volgens het bedrijf gaat het dan om een verlies van 5%. Dat wil zeggen dat je in principe een batterij nodig hebt die 5% groter is om hetzelfde bereik te halen met een evenwaardige fiets met ketting of riem. Dat is natuurlijk zonder de regeneratie gerekend.
De Duitse fabrikant Schaeffler heeft deze week een radicaal nieuw schakel- en motorsysteem voor e-bikes getoond. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om e-bikes te ontwikkelen zonder ketting of riem. Het product draagt de naam Schaeffler Free Drive en moet de aandrijflijn van de toekomst worden.
Schaeffler Free Drive
De aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met Heinzmann en is gebaseerd op een generator die onderaan de fiets zit. De energie van de fietser wordt via de pedalen naar de aandrijflijn gestuurd en rechtstreeks naar een motor in het voorwiel. Dat maakt een ketting of riem overbodig. Het systeem is volledig gebaseerd op kabels met CAN-communicatie. Motor, batterij en andere elektronica worden door dezelfde kabel gestuurd.
De generator is in staat om zelf te bepalen hoeveel het terugneemt op basis van de kracht van de fietser. De overbodige energie wordt door de generator dan automatisch doorgestuurd naar de batterij waarvan dan weer later opnieuw gebruik kan worden gemaakt. Regeneratie, maar dan bij fietsen in de plaats van wagens. Ook op basis van het remmen is de generator in staat om energie terug naar de batterij te sturen.
Opladen tijdens het rijden?
Een veelgestelde vraag bij e-bikes. Het antwoord is bijna altijd “nee”. Behalve bij de Free Drive van Schaeffler. Eindelijk kunnen er fietsen op de markt komen (die niet per sé heel krachtig zijn) met regeneratie. Het enige nadeel aan deze speciale aandrijflijn is dat je iets meer krachtverlies hebt dan bij een ketting of riem. Volgens het bedrijf gaat het dan om een verlies van 5%. Dat wil zeggen dat je in principe een batterij nodig hebt die 5% groter is om hetzelfde bereik te halen met een evenwaardige fiets met ketting of riem. Dat is natuurlijk zonder de regeneratie gerekend.