Autonome wagen Toyota rijdt weer na incident tijdens Paralympische Spelen
Het ongeval vond vorige week plaats. Aramitsu Kitazono, een Japanse judoka met gezichtsstoornissen, werd tijdens het oversteken aangereden door een e-Palette pod. Dat is een autonome wagen gebouwd door Toyota. Kitazono kwam er gelukkig zonder zware verwondingen vanaf maar hij moest wel forfait geven voor het Paralympische toernooi. CEO Akio Toyoda stuurde meteen na het ongeval een publieke verontschuldiging de wereld in via YouTube en riep de autonome voertuigen terug om het incident te onderzoeken.
In een statement geeft de Japanse autobouwer een eerste verklaring wat er misgegaan. Volgens Toyota detecteerden de sensoren van het voertuig de voetganger en zette ze de remprocedure in gang, maar kwam het een fractie van een seconde te laat tot stilstand. Ook de conducteur was net niet tijdig genoeg om aan de noodrem te trekken. Toyota wil haar e-Palettes wel nog laten rijden voor het verdere verloop van de Paralympische Spelen, maar met betere veiligheidsmaatregelen. Zo krijgt de bestuurders meer controle over de snelheid van de wagens en rijden er twee veiligheidsmedewerkers aan boord. De lokale politie zal het incident nog meer in detail onderzoeken.
Nog te vroeg voor de openbare weg
Toyota stelde de e-Palette al voor tijdens CES 2018, maar tijdens de Olympische en Paralympische Spelen zijn ze voor het eerst ingezet om de atleten te vervoeren. Een praktijktest die ons leert dat de volledig autonome wagen nog niet voor nu is. Die mening is ook Toyoda aangedaan. “Een voertuig is sterker dan persoon. Dit incident toont aan dat autonome wagens nog niet klaar zijn om op de openbare weg te rijden.”
Op termijn is dat wel de doelstelling die Toyota en andere wagenbouwers hopen te bereiken. Toyota wil zich naar eigen zeggen omvormen tot een ‘mobiliteitsbedrijf’ in plaats van een autobouwer pur sang. Ook Tesla trekt de kar in de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Hun Full Self Driving-modus is wellicht de meest geavanceerde die vandaag de dag op de markt beschikbaar is, maar de vele incidenten die er al mee hebben plaatsgevonden tonen dat ook Tesla nog sleutelwerk heeft.
Het ongeval vond vorige week plaats. Aramitsu Kitazono, een Japanse judoka met gezichtsstoornissen, werd tijdens het oversteken aangereden door een e-Palette pod. Dat is een autonome wagen gebouwd door Toyota. Kitazono kwam er gelukkig zonder zware verwondingen vanaf maar hij moest wel forfait geven voor het Paralympische toernooi. CEO Akio Toyoda stuurde meteen na het ongeval een publieke verontschuldiging de wereld in via YouTube en riep de autonome voertuigen terug om het incident te onderzoeken.
In een statement geeft de Japanse autobouwer een eerste verklaring wat er misgegaan. Volgens Toyota detecteerden de sensoren van het voertuig de voetganger en zette ze de remprocedure in gang, maar kwam het een fractie van een seconde te laat tot stilstand. Ook de conducteur was net niet tijdig genoeg om aan de noodrem te trekken. Toyota wil haar e-Palettes wel nog laten rijden voor het verdere verloop van de Paralympische Spelen, maar met betere veiligheidsmaatregelen. Zo krijgt de bestuurders meer controle over de snelheid van de wagens en rijden er twee veiligheidsmedewerkers aan boord. De lokale politie zal het incident nog meer in detail onderzoeken.
Nog te vroeg voor de openbare weg
Toyota stelde de e-Palette al voor tijdens CES 2018, maar tijdens de Olympische en Paralympische Spelen zijn ze voor het eerst ingezet om de atleten te vervoeren. Een praktijktest die ons leert dat de volledig autonome wagen nog niet voor nu is. Die mening is ook Toyoda aangedaan. “Een voertuig is sterker dan persoon. Dit incident toont aan dat autonome wagens nog niet klaar zijn om op de openbare weg te rijden.”
Op termijn is dat wel de doelstelling die Toyota en andere wagenbouwers hopen te bereiken. Toyota wil zich naar eigen zeggen omvormen tot een ‘mobiliteitsbedrijf’ in plaats van een autobouwer pur sang. Ook Tesla trekt de kar in de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Hun Full Self Driving-modus is wellicht de meest geavanceerde die vandaag de dag op de markt beschikbaar is, maar de vele incidenten die er al mee hebben plaatsgevonden tonen dat ook Tesla nog sleutelwerk heeft.